Dum fråga kanske. Hur ska delen som går upp ur golvet se ut? Det är ett rör i bjälklaget som går till en vanlig golvbrunn idag, den är felmonterad (bara 25mm från väggen). Finns en golvbrunn till bara 50cm ifrån som är i duschutrymmet så jag tänkte bara sätta ett rör istället till tvättmaskinen som går upp genom golvet.

Till frågan; vilken del ska upp genom golvet? Brukar man använda den tjockare delen med gummitätning som sitter på alla rör man sätter ihop med varandra eller sticker man bara upp ett rör, kapar det och sätter en tätning i röret? Kollat på flera instruktioner men fattar inte riktigt vad som gäller där. Det ska vara tätskikt och manchett som tätar runt.
 
kulle
Med dagens regler får man bara ha golvbrunn och rör till wc i golvet
Så ska du ha avlopp till tvättmaskin så ska det gå upp i väggen och ut.
 
En bild på röret som kommer upp genom golvet underlättar om du vill ha ett vettigt svar.
 
BirgitS
kulle kulle skrev:
Med dagens regler får man bara ha golvbrunn och rör till wc i golvet
Så ska du ha avlopp till tvättmaskin så ska det gå upp i väggen och ut.
Så vitt jag känner till får alla avloppsrör gå genom golvet.
 
  • Gilla
egge80 och 1 till
  • Laddar…
kulle
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag känner till får alla avloppsrör gå genom golvet.
Såklart dom får och det är tillåtet, varför skrev jag så dumt 😆😃
Men grejen är att man bör undvika det så långt det är möjligt och hellre dra upp anslutning till handfat, spilltratt mm i vägg.
 
BirgitS
Hanatsu Hanatsu skrev:
Till frågan; vilken del ska upp genom golvet? Brukar man använda den tjockare delen med gummitätning som sitter på alla rör man sätter ihop med varandra eller sticker man bara upp ett rör, kapar det och sätter en tätning i röret? Kollat på flera instruktioner men fattar inte riktigt vad som gäller där. Det ska vara tätskikt och manchett som tätar runt.
Så här såg det ut i vårt badrum i samband med att de höll på och gjuta igen golvet.
Renoveringsarbete, öppna rör i golv, spacklad vägg, byggmaterial, oavslutat, kablar, inomhus, byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till höger ser man tvättmaskinsavloppet sticka upp.
Så här strax innan det var dags att flytta in tvättmaskinen:
Grå kakelplattor, en övergiven burk på golvet, etikett synlig, skräp i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskinen har ett sånt här avlopp: https://www.vvsochbad.se/faluplast-...1165879?_aqi=a53cd7c22f93ae9834393b27d5046e33
 
  • Gilla
snoooze
  • Laddar…
Tack för svar. Inte mycket att fota då allt var halvt bortplockat. Var en VVSare här, de gjorde som på bilden i förra inlägget men sa att det "hade gått med ett slätändat rör med". De satte en 70-50 förminskning sedan 2st 45 graders böjar, sen ett rör som gick rakt upp från böjen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.