Har köpt ett torp med tillhörande vacker men lite sliten lada. Lite ny på husrenovering så hoppas på lite tips från mera rutinerade här.
Ladan har tak av ås-typ / falltak, med långt mellan takstolarna flera åsar, rejäla botten- och lockbrädor på det, och så bärläkt och korrigerad plåt utan någon under tätskikt. Hoppas någon av mina halvkassa bilder kan visa konstruktionen:)
Gammal ladans takkonstruktion med träbjälkar och brädor, synliga åsar och skador, utan isolering eller tätskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av sliten lada med mörka träbjälkar och brädor som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läkten är dålig så fått dra långa skruvar ned i brädtaket på massor av ställen där dom inte bet. En del skruvhål(eller spik på vissa ställen) har blivit för stora så jag fått laga med taklim(kommer inte ihåg vad sorten hette men den skulle va bra till det)

Eftersom denna lösning inte känns hållbar i längden har jag bestämt mig för att ta ett större tag i sommar.
Vill gärna göra en något bättre lösning än den nuvarande men vill samtidigt inte lägga onödigt mycket jobb eller pengar på ladan.

Som yttertak blir det nog ny plåt för att det verkar enklast.

För underlagstak Råspont och papp känns krångligt att få till på ett sånt här tak.
Oljehärdad board kan vara ett bättre alternativ tänker jag.

Är mer osäker på lagret under boarden.
Även om många brädor är helkass, så är större delen inte ruttna, och tänker på om det kan vara värt att behålla dom.
Innertaket av en lada med synliga slitage och sprickor i träet, och förstärkta balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkt och suddigt foto av en ladans invändiga takstruktur med synliga träbjälkar och plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En tanke är jag inte behöver lock brädorna längre när jag har board, då kanske jag kan pussla om lite så att jag får ett lager glesa plankor i ok skick.

Nedersta läkten var dock helt borta på ena sidan huset så hålen i plåten hade förstört ändarna på de flesta brädor. Nedan några bilder nedan från före, under och efter ett försök att "sminka grisen". (Då hade jag fortfarande tanken att skjuta på ordentlig renovering några år, och innan jag legat hela dagar uppe på taket och bytt skruvar som bet en vecka tidigare...)
Delvis sliten och färgförlust på träpanel och lada med synliga skador och lagningar på takkonstruktionen mot en klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkelvy av en gammal röd lada med slitet plåttak och träväggar mot en bakgrund av gröna lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålad lada med synliga åsar och bottenbrädor under korrugerad plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Del av röd sliten lada med synligt åstak, bärläkt och korroderade takplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sidovy av rödmålad sliten lada med fallande takkant och grönska runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få fullt taksprång igen skulle jag behöva byta ut en del plankor till nya full-långa för att få något att fästa nedre board och läkt och tak fot i. Vet inte hur glest som skulle vara ok.

En annat alternativ är att slänga all plank och lägga 28x70 gles-panel lagom tätt över åsarna. (Igen med board, ströläkt, bärläkt plåt.)
För kanske är det bara dumsnålt att försöka återanvända i det här fallet?

Finns det andra alternativ?
Tips eller kommentarer på någon av dessa tankar mottages med tacksamhet!

Nedan ett par bilder för att visa att det är en rätt vacker byggnad trots allt:)

Röd sliten lada med rostig plåttak och omgivande grönska, stegar längs väggen och solpanel i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd lada med slitet tak och litet uthus i ett snöigt landskap med snötäckta träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Brädorna är ju mer eller mindre den bärande konstruktionen. Byter du ut dåliga delar kan du ju lägga board och nytt plåttak.
Behöver hela undertaket bytas blir det mer komplicerat…
 
Larsa Larsa skrev:
Brädorna är ju mer eller mindre den bärande konstruktionen. Byter du ut dåliga delar kan du ju lägga board och nytt plåttak.
Behöver hela undertaket bytas blir det mer komplicerat…
Okej ja det är klart. Skulle det vara en bra eller dålig ide att ta bort lockbrädorna tror du? Alltså isåfall för att spara virke om man kan tänka att boarden ersätter, eller skulle det va dåligt för konstruktionen? Takstolar och åsar verkar ok vad jag sett. Utom en åsdel som gått av. Kanske går det klämma in en ny underifrån, eller ta bort brädorna bara där isåfall.
 
D daviddavid skrev:
Har köpt ett torp med tillhörande vacker men lite sliten lada. Lite ny på husrenovering så hoppas på lite tips från mera rutinerade här.
Ladan har tak av ås-typ / falltak, med långt mellan takstolarna flera åsar, rejäla botten- och lockbrädor på det, och så bärläkt och korrigerad plåt utan någon under tätskikt. Hoppas någon av mina halvkassa bilder kan visa konstruktionen:)
[bild] [bild]

Läkten är dålig så fått dra långa skruvar ned i brädtaket på massor av ställen där dom inte bet. En del skruvhål(eller spik på vissa ställen) har blivit för stora så jag fått laga med taklim(kommer inte ihåg vad sorten hette men den skulle va bra till det)

Eftersom denna lösning inte känns hållbar i längden har jag bestämt mig för att ta ett större tag i sommar.
Vill gärna göra en något bättre lösning än den nuvarande men vill samtidigt inte lägga onödigt mycket jobb eller pengar på ladan.

Som yttertak blir det nog ny plåt för att det verkar enklast.

För underlagstak Råspont och papp känns krångligt att få till på ett sånt här tak.
Oljehärdad board kan vara ett bättre alternativ tänker jag.

Är mer osäker på lagret under boarden.
Även om många brädor är helkass, så är större delen inte ruttna, och tänker på om det kan vara värt att behålla dom.
[bild] [bild]

En tanke är jag inte behöver lock brädorna längre när jag har board, då kanske jag kan pussla om lite så att jag får ett lager glesa plankor i ok skick.

Nedersta läkten var dock helt borta på ena sidan huset så hålen i plåten hade förstört ändarna på de flesta brädor. Nedan några bilder nedan från före, under och efter ett försök att "sminka grisen". (Då hade jag fortfarande tanken att skjuta på ordentlig renovering några år, och innan jag legat hela dagar uppe på taket och bytt skruvar som bet en vecka tidigare...)
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild]

För att få fullt taksprång igen skulle jag behöva byta ut en del plankor till nya full-långa för att få något att fästa nedre board och läkt och tak fot i. Vet inte hur glest som skulle vara ok.

En annat alternativ är att slänga all plank och lägga 28x70 gles-panel lagom tätt över åsarna. (Igen med board, ströläkt, bärläkt plåt.)
För kanske är det bara dumsnålt att försöka återanvända i det här fallet?

Finns det andra alternativ?
Tips eller kommentarer på någon av dessa tankar mottages med tacksamhet!

Nedan ett par bilder för att visa att det är en rätt vacker byggnad trots allt:)

[bild] [bild]
Hej David! Såg att det inte var så många svar i den här tråden, men är nyfiken på hur det gick för dig. Vi har nämligen en lada som ser ut som en kopia av din, och funderar även vi på att byta tak.

Allt gott,
Liza
 
Hej
Jag har något liknande.
Rev bort tegel läkt papp ner till brödorna och spikade råspont rakt på.
Ja, det blev lite vågigt, men enkelt starkt och tätt.
Papp läkt och tillbaka med teglet.
Blev utmärkt :)
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.