Har ett Flexit Nordic cl3 ftx system.

Nu på sommaren blir det vissa dagar väldigt varmt i huset. När jag går in på appen som är för systemet så finns det något som heter Frikyla.

Har jag förstått det rätt att FTX systemet då tar in svalare luft utifrån för att kyla ner tilluften? Sköter FTX systemet detta själv eller måste man ha tex bergvärme eller fjärrvärme?

Om FTX systemet skulle ta in svalare luft utifrån, borde inte tilluften vara 16.5 grader som det är ute om jag nu ställt in tilluften på 16.5? (Typ som att man skulle ha öppna fönster)

Har aktiverat funktionen och systemet visar följande värden.

Uteluft: 16.5 grader
Tilluft: 18.7 grader
Inställd tilluft: 16 grader
Skärmavbild av en app som visar temperaturinställningar och värden för ett Flexit Nordic CL3 FTX-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av Flexit Nordic cl3 ftx-systems app som visar inställningar för funktionen Frikyla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av appen för Flexit Nordic cl3 FTX-system som visar driftinformation och temperaturvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag har också ett FTX aggregat och mätt temperaturen på olika ställen. Jag har märkt att temperaturen höjs med någon grad från uteluften till mätpunkten under inkommande filter, ca 5m från luftintaget. Sedan passerar luften den roterande värmeväxlaren (som inte roterar just nu) och då höjs temperaturen som är tilluften i huset med några garder till. När jag mäter tilluften på andra våningen i sista tillufts donet har temperaturen stigit till nästan samma temperatur som jag har inomhus.
Mina funderingar är att eftersom inga ventilationsrör är isolerade så värms luften i rören upp eftersom omgivningstemperaturen på alla ventilationsrör är ungefär som inomhustemperaturen. Det enda rör som är isolerat är avluftsröret som går ut på taket. Frånluftsrören (från badrum och tvättstuga) går på vissa ställen parallellt med tilluften.
Åtgärder som jag fundera på är att ta bort den roterande värmeväxlaren och ersätta den med en plywoodskiva under sommaren för att minska påverkan av frånluften, samt att isolera alla tilluftsrör för att minska påverkan av inomhustemperaturen när jag önskar kall uteluft på sommaren.
Någon som har provat detta?
Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.