D dast skrev:
I princip så håller jag med. Nu handlar det om flera hundra kvadratmeter extra yta som några grannar har "ringat in" med häckar och staket så ytan blir otillgänglig för övriga medlemmar.

Jag är som sagt intresserad av vad som gäller rent juridiskt.
En sak är klar iaf, du kommer inte att ha en granne att tala med aldrig få hjälp med något, en del kommer att anmäla varje skitsak du gör fel och du kommer så småningom att flytta.
 
  • Gilla
  • Arg
bling och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
En sak är klar iaf, du kommer inte att ha en granne att tala med aldrig få hjälp med något, en del kommer att anmäla varje skitsak du gör fel och du kommer så småningom att flytta.
Ja det är märkligt, det är alltid mobboffret som tvingas flytta medan mobbaren glatt kan vara kvar och fortsätta ta sig friheter. Säger väl mer om den konflikträdda omgivningen som är för feg för att stå upp för vad som är rätt och fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
En sak är klar iaf, du kommer inte att ha en granne att tala med aldrig få hjälp med något, en del kommer att anmäla varje skitsak du gör fel och du kommer så småningom att flytta.
Jag ser egentligen inga problem i att vissa grannar använder ytan. Jag vill bara veta vad som gäller rent rättsligt. Helt OK om grannar både "ger och tar" men om man har en granne som bara "tar" kan det vara bra att veta vad som gäller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
krillek krillek skrev:
Ja det är märkligt, det är alltid mobboffret som tvingas flytta medan mobbaren glatt kan vara kvar och fortsätta ta sig friheter. Säger väl mer om den konflikträdda omgivningen som är för feg för att stå upp för vad som är rätt och fel.
Det stämmer absolut men i det här fallet vem säger mobbaren?
Om det inte är någon som lider skada varför ta upp saken överhuvudtaget?
Visa sig duktig?
Allt måste ske med absolut rätt och rättvisa,
om inte jag kan få lite extra ska ingen annan heller få något?
Eller bara vara petimäter.
 
K kortis skrev:
Det stämmer absolut men i det här fallet vem säger mobbaren?
Om det inte är någon som lider skada varför ta upp saken överhuvudtaget?
Visa sig duktig?
Allt måste ske med absolut rätt och rättvisa,
om inte jag kan få lite extra ska ingen annan heller få något?
Eller bara vara petimäter.
Tja, kanske. Men är det OK om jag bygger ett växthus i ena kanten av din tomt utan att betala eller be dig om lov? Jag känner plötsligt för att odla gurka ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det stämmer absolut men i det här fallet vem säger mobbaren?
Om det inte är någon som lider skada varför ta upp saken överhuvudtaget?
Visa sig duktig?
Allt måste ske med absolut rätt och rättvisa,
om inte jag kan få lite extra ska ingen annan heller få något?
Eller bara vara petimäter.
Var går gränsen för vad som är OK och vem sätter denna gräns?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tja, kanske. Men är det OK om jag bygger ett växthus i ena kanten av din tomt utan att betala eller be dig om lov? Jag känner plötsligt för att odla gurka ;)
Ja inte skulle jag bry mig om grannen satte upp er växthus på min tom. Ja det är klar om det var flera hundra kvadrat men ett sådant där litet på femtio- hundra kvadrat int gör det något. Men då är det ju oxå precis som kommun rätt stor tomt😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.