Har en tung jädra skiva i bok på 120x125 cm (en gammal köksö) som mäter 40mm i tjocklek.
Garaget är 8.4 meter djupt, 3.8 meter brett och som högst 4.8 meter i tak (sluttar från bakre vägg till garageport där takhöjden mäter 3.30 meter).

Jag skulle vilja bygga en fristående arbetsbänk där hälften av ytan är klädd i rostfri 4 mm plåt och den andra delen i trä och gummimatta.

Bordet ska användas som renodlad arbetsbänk som man kan gå runt. Givetvis är behovet individuellt men vad upplever ni att man inte får missa?

Jag tänker fortfarande på en klurig förvaring under bordet. Kommer troligen bygga det på en stomme av 70x70 (kanske 95x95)reglar i hörn, upptil 145x45 och eventuellt likadant nertill. det ska vara stabilt och rymma både lådor, fack och verktygsförvaring som till de verktyg som ofta kommer till användning.

Vill inte köpa en färdig stomme, tror jag. Känns inte stabilt. Så jag söker lite tankar och idéer ikring fristående arbetsbänk som inte är tänkt att flyttas omkring utan snara möjligheten att arbeta från samtliga vinklar med olika ”stationer”. Eller något likande.
 
Renodlad arbetsbänk, för vad slags arbete?
Jag gillar att handhyvla..de flesta här inne är väl mer åt bygga med maskiner..

Det som jag tänker är gemensamt är att du vill ha möjlighet att.spänna fast saker...skruvstäd..bänktänger..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Renodlad arbetsbänk, för vad slags arbete?
Jag gillar att handhyvla..de flesta här inne är väl mer åt bygga med maskiner..

Det som jag tänker är gemensamt är att du vill ha möjlighet att.spänna fast saker...skruvstäd..bänktänger..
Lite multifunktionell ska den kunna vara.
Den är till för garage och jag håller på en del med
Bilen eftersom den tar mycket stryk när jag jobbar på skogen.

Svetsar, pysslar och en del mekaniskt arbete med både el och fordon som mopeder, cyklar och annat.
En funktionell yta där man har möjlighet att reparera, förbättra och förfina (i värsta fall förgöra)är hur hur jag ser på garaget i sig.

Jag tycker det även ska gå in i bänken.
Mycket verktyg, använder nästan bara batteridrivna verktyg eftersom jag önskar ta med dom vid tillfällen.

Skruvstäd är givetvis redan installerat i lokalen och får inte under några omständigheter undantas för bordet. Tvingar har jag både i press och skruv men det får man ju inte för många av 😀

Tänker på om ni snubblat på någon finurlig förvaring under bänken eftersom man både vill ha visst överhäng men också utnyttja utrymmet till fullo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.