Jag har liggande, spontad panel, med fönsterfoder spikat utanpå panelen.
Hur monterar jag överblecken på detta?
Ska blecken sitta ovanför eller nedanför fodret?
Ska blecken vikas in i överkant, eller hur gör man?

Fönstret ser ut såhär:

fnster.jpg

Tacksam för förslag!

 
Ah... ;) Sök bakåt i forumet, så hittar du en mycket animerad diskussion. Har visserligen stående spontad, men så här borde det se ut

fonster5.jpg

Utförandet beror på fasaden, men helst skall det gå ända från vindskyddsskivan och ut för att leda bort regnvatten som letar sig in innanför brädfordringen.

I slutänden blev det dubbla överbleck:
pict0005t.jpg
 
Sökte inte tillräckligt långt bak i tiden... :-[

Jag har läst igenom tråden och har bestämt mig för att lösa problemet genom såga upp och sätta blecket ovanför fodret.


Tack för tipset!
 
I vårt fall var det enklare att lägga ett extra bleck enligt skissen. Hursomhelst så blev det en milsvid skillnad.

Hade du problem med vattenläckage?
 
Det var ett par år sedan vi bytte fasad på huset och då hade jag inte en tanke på hur jag skulle lösa fönsterplåten.
Inte förrän nu har vi bestämt oss för att flytta ut fönstren. Eftersom det vid den senaste åskskuren kom lika mycket vatten på insidan som på utsidan tyckte jag att det var läge för en plåt.
 
Eftersom det vid den senaste åskskuren kom lika mycket vatten på insidan som på utsidan tyckte jag att det var läge för en plåt.
Ah.. :)
 
A
lite OT men en sak jag funderat på då jag inte har överbläck på mitt hus men tänkt skaffa:

Kan man inte sätta en bred utefog/ silicon mot fastad och överliggare istället?
 
Anonymiserad 138940 skrev:
lite OT men en sak jag funderat på då jag inte har överbläck på mitt hus men tänkt skaffa:

Kan man inte sätta en bred utefog/ silicon mot fastad och överliggare istället?
Anonymiserad 138940 skrev:
lite OT men en sak jag funderat på då jag inte har överbläck på mitt hus men tänkt skaffa:

Kan man inte sätta en bred utefog/ silicon mot fastad och överliggare istället?
Ingen bra ide' Kommer aldrig att sitta kvar eller hålla tätt. Bäst är att göra ett spår och skjuta in överbleckets 7mm vikta kant in i spåret och sedan fästa plåten. Mitt sekelskifts hus har original blecken kvar över och under fönstren (över 100 år gamla galvade plåtar i 0,9mm plåt) Gör fortfarande sitt jobb och dessa är fästa mot den stående panelen med ett uppsågat spår.

Kunde man ordna detta utan elverktyg för över 100 år sedan bör man kunna fixa det enkelt med dagens bekvämare elverktyg. En cirkelsåg med fin klinga borde fungera toppen. 1mm eller straxt över borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.