Jag har börjat fundera på ventilation i garaget.
Vi har ett isolerat garage ihopbyggt med huset.
Jag har en luftvärmepump som jag brukar ha inställd på 10 grader vintertid. Golvvärme finns men den använder jag inte.
Förra ägaren byggde detta garage och han hade något utsug till någon maskin av något slag. Jag har bara tryckt i isolering där för att det inte ska vara ett stort hål rakt ut.
Det finns egentligen ingen ventilation, varken till eller frånluft.
Jag känner jag måste göra något..?
Jag kan sätta in en luftavfuktare jag har oanvänd men jag kikade den drar 300w 🫣
Kan jag nyttja hålet som finns i väggen för att sätta en typ paxfläkt som går lite hela tiden och känner av fukt och drar igång lite hårdare när det är fuktigt?
Hålet sitter till vänster om tvn så lite mitt i garaget, högt upp.
Jag måste ju ha in luft också, ska det vara nertill någonstans då?
Bifogar lite foton så man ser sammanhanget..
Alla tips och idéer är välkomna 😊
 
  • Verkstadsinteriör med motorcykel, hyllor, verktyg och byggmaterial. Arbetskläder hängande. Rött och vitt tema. Rör på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel böjd i cirkel på vägg, metallrör, ljus och tråd synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt garage med verktyg, material på hyllor, och en stängd garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Styrman_jansson skrev:
Varför inte sätta ett mini-ftx aggregat så får du lite återvinning;
[länk]
Det låter ju som en toppenidé, jag kände inte till detta. En sån och lite till-luft någonstans då skulle ju räcka gott.
 
A Andreas Carlsson skrev:
Det låter ju som en toppenidé, jag kände inte till detta. En sån och lite till-luft någonstans då skulle ju räcka gott.
Jag vet inte något om kvaliten på produkten eller hur bra det fungerar, men jag har tänkt prova i mitt garage som jag håller på och bygger. För säkerhetsskull har jag lämnat 3st hål för ventilation så det går att sätta fler om det krävs.
 
S Styrman_jansson skrev:
Jag vet inte något om kvaliten på produkten eller hur bra det fungerar, men jag har tänkt prova i mitt garage som jag håller på och bygger. För säkerhetsskull har jag lämnat 3st hål för ventilation så det går att sätta fler om det krävs.
Jag beställde en sådan du länkade till så jag kan meddela dig hur kvaliteten verkar, tack igen för tipset.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A Andreas Carlsson skrev:
Jag beställde en sådan du länkade till så jag kan meddela dig hur kvaliteten verkar, tack igen för tipset.
Kul! Högintressant för mig så återkom jättegärna.
 
  • Gilla
Andreas Carlsson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Kul! Högintressant för mig så återkom jättegärna.
Jag tänker att till-luft skulle man då sätta i marknivå vid porten, vad tror du om det?
 
A Andreas Carlsson skrev:
Jag tänker att till-luft skulle man då sätta i marknivå vid porten, vad tror du om det?
Det ska inte behövas, det är ju tilluft i FTX-aggregatet ( den byter mellan tilluft och frånluft med jämna mellanrum).
 
  • Gilla
Andreas Carlsson
  • Laddar…
Jag hade också väldigt hög luftfuktighet i mitt garage (isolerat och uppvärmt till ca 15 grader, 49kvm) vintertid tidigare då jag bara hade två stycken 125mm tilluft lågt vid portarna. Jag satt i två 125mm frånluft högt upp på motsattaväggen och det blev en jätteskillnad. Nu håller sig luftfuktigheten under 60% året om. Visst, det blir kanske lite värmeförlust (det är helt försumbart) men det är ju helt underhållsfritt och enkelt.
 
A Andreas Carlsson skrev:
Jag har börjat fundera på ventilation i garaget.
Vi har ett isolerat garage ihopbyggt med huset.
Jag har en luftvärmepump som jag brukar ha inställd på 10 grader vintertid. Golvvärme finns men den använder jag inte.
Förra ägaren byggde detta garage och han hade något utsug till någon maskin av något slag. Jag har bara tryckt i isolering där för att det inte ska vara ett stort hål rakt ut.
Det finns egentligen ingen ventilation, varken till eller frånluft.
Jag känner jag måste göra något..?
Jag kan sätta in en luftavfuktare jag har oanvänd men jag kikade den drar 300w 🫣
Kan jag nyttja hålet som finns i väggen för att sätta en typ paxfläkt som går lite hela tiden och känner av fukt och drar igång lite hårdare när det är fuktigt?
Hålet sitter till vänster om tvn så lite mitt i garaget, högt upp.
Jag måste ju ha in luft också, ska det vara nertill någonstans då?
Bifogar lite foton så man ser sammanhanget..
Alla tips och idéer är välkomna 😊
Börja med att köra avfuktaren. All el den drar blir värme om du har avfuktare som ger vatten. Jag har en sådan med slang för kondensvattmet ner till makadam på berg under betonggolvet. Enda nackdel är att många avfuktare har plasthölje och är brandfarliga. Om du inte kör in våta bilar bör avfuktaren kunna hålla torrt. Med avfuktare i drift skall du ha lite luftväxling.

Så länge det är varmare i garaget än ute är ventilation bra. När det är 10 C både inne och ute är ventilation inte bra om det är 85 % RF ute, för då blir det även 85 % inne. Idealet är att ha 6 C varmare inne än ute upp till utetemp 13 C för vid högre utetemp är sällan luftfuktigheten mycket hög, över 75 %.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Instämmer med föregående talare, skaffa en avfuktare istället (förutsatt att det är fukt som är problemet som du försöker lösa). Att ventilera utan återvinning kommer vara dyrare eftersom du måste värma luften som omsätts.
Vad gäller ftx aggregatet som länkades tidigare så är jag lite skeptisk, dels borde verkningsgrad vara ganska låg då den endast återvinner energin i luften som passerar den. Och om vi förutsätter att garaget inte är helt tätt och fläkten inte kan bygga upp stora över/undertryck så måste det sippra in/ut luft någon annan stans (lika mycket som passerar fläkten). Energin i denna luft kommer gå mer eller mindre förlorad. Den bör dessutom inte minska luftfuktigheten. Detta då fukten kondenserar i växlaren vid utblås och avdunstar när fläkten blåser in luft i rummet igen (den växlar riktning drygt en gång i minuten).

Vill minnas det finns liknande fläktar där ett jämt antal kopplas ihop så att de växlar vilken som blåser i och ut. Då kan lufttrycket inne i bostaden hållas nära utsidan och borde ge betydligt bättre verkningsgrad. Löser dock inte problemet med att fukt återintroduceras.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.