Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har bott huvudsakligen i Kalifornien. Jag tycker det är magstarkt att som svensk kalla USA för ett U-land.
I vissa aspekter är de närmare U-land än många länder i Europa.
Jag sa aldrig att USA är ett U-land totalt sett.
Men framsynthet är ju inte precis deras styrka.
Men du har bott i en av de bättre delstaterna som många gånger har bevisat motsatsen.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
vissa aspekter är de närmare U-land än många länder i Europa.
Mississippi, Louisiana, Alabama, Missouri...nuff said 😝
 
Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag har bott huvudsakligen i Kalifornien. Jag tycker det är magstarkt att som svensk kalla USA för ett U-land.
Nu vet jag inte hur husen i Kalifornien är byggda. Däremot så tyckte jag att husen i finare kvarter i Philadelphia kändes som kulisser till någon filminspelning och där kan det bli rätt kallt. Det är
Däremot typ 25 år sedan. Jag var kanske 19 år och knappast någon husbyggare, men jag reagerade på det ändå.
Liknande är det i Norge på en del ställen när man ser på lite äldre hus.
Norrmännen brydde sig aldrig om att bygga vettigt. De flesta problemen löste man genom att öka värmen i husen med direktverkande el.

Jag kan ju ha haft otur.
 
Att USA´s generella byggstandard och att USA som land i många hänseenden kan anses vara ett U-land är ingen nyhet. Även fräcka Californien som TS har bott i har en hel del missär trotts att det är USA´s rikaste stat. Vi är många som varit i USA.

Nog om det, det står inget om hur stort luftutbytet behöver vara för att åstakomma detta, men beskrivningen av problemen som kan uppstå är till stor del detsamma som de problem som uppstår om man har en kraftig köksfläkt. Likaså dimmensionerna på bilder ser ut att kunna var ca 160-200mm vilket är vanligt på stora köksfläktar.

Kollar man på motorn 7650EC som Fjäråskupan säljer (säker systemair eller något) så ska den kunna suga upp mot 1200 m3/h. En 150 m2 villa med 2,4m takhöjd har en volym på ca 360 m2. Man har då bytt ut luften nästan 3,5 gånger på 1h.

Jag hittade en film där de pratar om 15-20 luftbyten per timme. så det är inga små grejer som ska upp.
Drar det mindre el än en AC? kanske, behövs den i Sverige? Nej.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett (halvfärdigt) system som på lite liknar centralkyla som finns i USA då jag har ett kylbatteri på vinden, tar luft från köket, kyler ner den med frikyla från bergvärmepumpen och sen blåser ut i vardagsrummet.

Planen var att även dra fler kanaler till master bedroom och kanske nått rum till men inte kommit så långt och kör tills vidare endast med v-rum och kök som sitter ihop. Fördelen jämfört med fläktkonvektorer man vanligen har med frikyla är att det är lägre ljudnivå då det sitter ljuddämpare före och efter systemet.

Fläkt och pumpar drar 100-200W och när värmepumpen kör får jag ut ca 3kW kyleffekt och annars blir det 1kW, då poolen värms med bergvärmen blir det ganska mycket kyla och slipper oroa mig för att poolen sänker temperaturen i borrhålet för mycket. Just nu kör jag med ganska låg fläkthastighet då jag inte har någon aktivstyrning utan bara en av/på-knapp men hoppas på att kunna få upp kyleffeketen genom smartare styrning (justera fläkthastighet och även forcera VP cirkpump vid behov).

Utöver den faktiska temperatursänkningen ger systemet lägre luftfuktighet och ett svagt drag då luften är i rörelse som båda ger ytterligare känsla av kyla.

Har nästan aldrig behövt vädra sen jag körde igång systemet. vilket gör att jag slipper pollen, insekter och rök från grannens vedeldning (kolfilter på inkommande luft till FTX).
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Mycket hat mot USA här i tråden!
Alla som varit där kan se att de ligger långt fram när det gäller att bygga saker. Många byggnader och andra projekt som Sverige aldrig hade klarat.

Och jag har vänner som bor i moderna svenska skrytbygget så kallade Norra tornen och ni som snackar om svensk standard kan göra ett besök där. De är inte nöjda.
 
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur du kan få "kritik mot byggmetoder" att bli "hat mot Usa"?

För övrigt får du väl bygga vilken ventilation du vill, men det finns ju vettigare saker att slänga pengar på, kanske du har nån släkting i Usa som har en "gofundme" för sjukvårdskostnader?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte hur du kan få "kritik mot byggmetoder" att bli "hat mot Usa"?

För övrigt får du väl bygga vilken ventilation du vill, men det finns ju vettigare saker att slänga pengar på, kanske du har nån släkting i Usa som har en "gofundme" för sjukvårdskostnader?
Nej det finns helt klart inget hat här.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mycket hat mot USA här i tråden!
Alla som varit där kan se att de ligger långt fram när det gäller att bygga saker. Många byggnader och andra projekt som Sverige aldrig hade klarat.

Och jag har vänner som bor i moderna svenska skrytbygget så kallade Norra tornen och ni som snackar om svensk standard kan göra ett besök där. De är inte nöjda.
Som sagt så känns det mycket som att man bygger kulisser. Det ser fint ut, men det är inte någon direkt energieffektivitet eller genomgående kvalitet på mycket av det man bygger.
I många fall är man 20-30 år bakom angående sådana saker.
Kaliforniens klimat är helt annat än Sveriges klimat. Vi kan inte tillämpa byggsättet från Kalifornien, för at det eventuellt fungerar där, i Kiruna.
Det samma gäller för de gamla bilarna. Det var ingen som behövde tänka på någon bränslekostnad eller verkningsgrad. Bara att gasa på.

Om du sedan får det till USA-hat är ju helt upp till dig.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Mycket hat mot USA här i tråden!
Alla som varit där kan se att de ligger långt fram när det gäller att bygga saker. Många byggnader och andra projekt som Sverige aldrig hade klarat.

Och jag har vänner som bor i moderna svenska skrytbygget så kallade Norra tornen och ni som snackar om svensk standard kan göra ett besök där. De är inte nöjda.
Vad har höghus med lägenheter och forcerad ventilation i en villa med varandra att göra?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Var och en får ju göra som den vill.
På detta forum finns det mycket kunskap, om man då ställer en fråga och inte får det svar man vill så är det ju helt upp till den som frågar att förkasta kunskapen och bygga precis som den vill.
Att det kanske inte blir helt bra spelar kanske mindre roll.
Att få det till att bli hat mot USA för att våran kunskap inte stämmer överens med deras blir ju konstigt då vi har helt olika förutsättningar.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Var och en får ju göra som den vill.
På detta forum finns det mycket kunskap, om man då ställer en fråga och inte får det svar man vill så är det ju helt upp till den som frågar att förkasta kunskapen och bygga precis som den vill.
Att det kanske inte blir helt bra spelar kanske mindre roll.
Att få det till att bli hat mot USA för att våran kunskap inte stämmer överens med deras blir ju konstigt då vi har helt olika förutsättningar.
Vad har "go fund me för sjukvårdskostnader" med kunskap att göra?
 
tensiden tensiden skrev:
Vad har höghus med lägenheter och forcerad ventilation i en villa med varandra att göra?
U-land var för bred pensel, håller helt med.
 
Nu får man ju skilja lite på "standard" och standard här... Många hus i USA läcker ju som såll och det är otroligt bra att stora delar av USA har det klimat de har, för enrgiåtgången för att hålla de pappershusen varma skulle vara enorm...

Det samma gäller ju de som kyler husen med A/C. Enorma mängder energi försvinner ut i omgivningen p.g.a. de otäta fönster/dörrar och dåliga isoleringar de har. Englasfönster (som är norm i USA) är stora energibovar, både vid kyla och värme.

Det skiljer sig naturligtvis mellan delstater, men det är väl endast Kalifornien idag som har någon norm för isolering och fönster, vad jag vet...

De hus jag varit i i USA (främst öst-, syd- och väst-kust, samt Hawaii) har alla haft väldigt begränsat med isolering och generellt dåligt isolerade fönster/dörrar så, ja, från den aspekten är det lite "u-land" över byggnormer i USA...

Det finns ju sen olika typer av begränsningar som sätts av klimat, miljö och byggnormer som gör att man bygger olika i olika länder, så att hävda att "USA" på något sätt är överlägset något annat land på att bygga känns lite långdraget...

Som jag försökte betona i mitt tidigare inlägg så är det de olika "normerna" som gör att ventilation och kyla/värme fungerar på olika sätt om man generellt jämför "USA" och Sverige...
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
USA har en annan syn på saker.

Stannade tillfälligt i NYC i en lägenhet med "central heating".
Ett ensamt element i lägenheten, där det av ljudet att dömma snarare gick ånga än vatten. Det dånade i hela huset när värmesystemet var igång och att röra elementet innebar brännskador. 👍
Englasfönstren gav i övrigt en frisk bris från vinterkvällen.

I ett annat klimat fungerar andra lösningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.