J JuliaUppsala skrev:
tyvärr inte då tidigare ägaren tog bort markäringarna
Om så är fallet, så får väl denne bekosta ny utsättning? Då det är illegalt att flytta eller ta bort markeringarna, så kanske valet mellan att betala utsättning eller riskera åtal, gör valet lätt för denne.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Om så är fallet, så får väl denne bekosta ny utsättning? Då det är illegalt att flytta eller ta bort markeringarna, så kanske valet mellan att betala utsättning eller riskera åtal, gör valet lätt för denne.
Bra tänkt men fd ägaren har lämnat jorden...
 
  • Ledsen
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Det gällde kanske fram till maj 2000... Normal precision hos en handhållen multinäts mottagare i dag är runt 2-5 meter.
Intressant, för GPS systemet kan inte vara mer noggrant än ca 10 meter, detta på grund av atmosfären o annat som påverkar. Det kan visa bättre, men man kan inte veta.
Så det vore helt fantastiskt om du hittar källan som styrker det du påstår. 😊
 
Nissens Nissens skrev:
Intressant, för GPS systemet kan inte vara mer noggrant än ca 10 meter, detta på grund av atmosfären o annat som påverkar. Det kan visa bättre, men man kan inte veta.
Så det vore helt fantastiskt om du hittar källan som styrker det du påstår. 😊
Du som konsekvent vägrar presentera källor på dina påståenden vill att jag ska komma med en källa?

Kan inte du visa något som styrker ditt påstående att noggrannheten bara är 10 meter om man står still och mäter med en mottagare som tar emot både GPS, Glonass, BeiDou och Galileo?
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Intressant, för GPS systemet kan inte vara mer noggrant än ca 10 meter, detta på grund av atmosfären o annat som påverkar. Det kan visa bättre, men man kan inte veta.
Så det vore helt fantastiskt om du hittar källan som styrker det du påstår. 😊
Hej.
+/-3 m kan vara helt rimligt. Jag jobbar själv med med mätning. Det är ganska normalt att få +/- 3 till 5 m på på position om du har god täckning men saknar RTK/radio. Det jag tänker nissen menar med 10 m, är att 5 m +(höger) och 5 m -*(vänster) blir ca 10 m. Så båda har väl ganska rätt.

Har ni möjlighet til swepos eller annan RTK tjänst kan ni troligtvis få på centimetern om det inte är för höga bergväggar/skog/hus/annat som påverkar.

Sorry for att jag gick off topic.

Jag skulle ringa be TS att ringa metria för att få en utstakning. Brukar gå på runt tusenlappen.
 
  • Gilla
JuliaUppsala och 1 till
  • Laddar…
Nissens
eriksaaf eriksaaf skrev:
Hej.
+/-3 m kan vara helt rimligt. Jag jobbar själv med med mätning. Det är ganska normalt att få +/- 3 till 5 m på på position om du har god täckning men saknar RTK/radio. Det jag tänker nissen menar med 10 m, är att 5 m +(höger) och 5 m -*(vänster) blir ca 10 m. Så båda har väl ganska rätt.

Har ni möjlighet til swepos eller annan RTK tjänst kan ni troligtvis få på centimetern om det inte är för höga bergväggar/skog/hus/annat som påverkar.

Sorry for att jag gick off topic.

Jag skulle ringa be TS att ringa metria för att få en utstakning. Brukar gå på runt tusenlappen.
Vad det visar i praktiken och vilken noggrannhet systemet har är olika saker. Jag vet också att det oftast har högre noggrannhet än vad de kan lova, men som sagt, det kan visa 10 meter fel utan att det är onormalt.
 
Nissens
useless useless skrev:
Du som konsekvent vägrar presentera källor på dina påståenden vill att jag ska komma med en källa?

Kan inte du visa något som styrker ditt påstående att noggrannheten bara är 10 meter om man står still och mäter med en mottagare som tar emot både GPS, Glonass, BeiDou och Galileo?
Vad snackar du om?
Jag har gjort massor av källhänvisningar.
Jag vet att noggrannheten på GPS systemet är ca 10 meter, det vet de flesta som använder systemet. Jag kan skicka en länk senare under förutsättning att du också gör det. En av oss kommer att misslyckas, och det är inte jag. 😂
 
  • Haha
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
De andra tre systemen jag nämnde då? Och vad händer om man mäter en längre tid på samma plats?
 
Förstör inte det här med en källhänvisning nu.
 
Nissens
useless useless skrev:
De andra tre systemen jag nämnde då? Och vad händer om man mäter en längre tid på samma plats?
Andra system har jag över huvud taget inte kommenterat. Frågan var GPS systemet, och då med en mobil.

Här är dn källa som säger att Google maps med mobil ger ca 20m noggrannhet:
https://techlib.se/lib/1907/hur-exakt-aer-gps-i-iphone

Här är en annan källa som säger att man kan komma ner till 10m noggrannhet:
https://digiist.com/windows/how-accurate-is-an-iphone-gps-101227.html

Nu ser jag fram emot dina källor!
😂 😂 😂
 
Daniel gav ju en källa nyss. Sen har ju alla någorlunda moderna telefoner multi-gnssmotagare, så det är inte så intressant att bara titta på GPS.
 
Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om?
Jag har gjort massor av källhänvisningar.
Jag vet att noggrannheten på GPS systemet är ca 10 meter, det vet de flesta som använder systemet. Jag kan skicka en länk senare under förutsättning att du också gör det. En av oss kommer att misslyckas, och det är inte jag. 😂
Sluta nu att bajsa ner tråden. Hjälp TS i stället. Vad var TS fråga?
 
  • Gilla
eriksaaf
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sluta nu att bajsa ner tråden. Hjälp TS i stället. Vad var TS fråga?
TS har ju fått svar. Det går inte sätta ut tomtgränser med hjälp av en mobil
 
Nissens
useless useless skrev:
Daniel gav ju en källa nyss. Sen har ju alla någorlunda moderna telefoner multi-gnssmotagare, så det är inte så intressant att bara titta på GPS.
Ok, det var inte intressant när du inser att du var fel ute helt enkelt.
Nu släpper jag dina påhopp, bättre att du slutar med sånt.
Ha en bra dag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.