Jag har fåttt en utmanande problemställning, att förse en nybliven änka (mor) med en värmelösning som kompletterar den vedledning som mina föräldrar har byggt hela sitt uppvärmningssystem kring.

Huset ligger i Stockholm och är tillbyggt i omgångar av far, och är på ca 80m2 varav två rum inte används i någon större utsträckning.

Enklaste och snabbaste löningen torde vara en luft/luft -lösning som får gå in när det finns ett värmeunderskott, men med tanke på på hur huset är tillbyggt så är det inte helt uppenbart var man skall sätta innomhusdelen för bästa effekt/komfort, så det är här jag hoppas på lite inspirerande inlägg från forumet...

Se snabbskissen...
Det finns termostatstyrd luftförflyttning från kakelugnen i vardagsrummet till sovrummet.
Enkel planritning av ett hus med kök, vardagsrum, sovrum, badrum och oanvända rum. Kamin och dörröppningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man skulle sätta en innomhusdel i Annexet och blåsa mot sovrummet, finns det någon sportmössa att det kommer fram någon värme, om det understöds av den kanal som far hat dragit från kakelugen i vardagsrummet till sovrummet?
Jag har inte måtten i meter för närvarande, men kan förhoppningsvis få fram det under diskusionens gång, men frågan är o mdet är så mycket mer än 10-15m...
 
Finns det några el-radiatorer idag? En luftvärmepump skulle kunna fungera tillsammans med el-radiatorer. Är planen att modern ska bo kvar på lång sikt?
 
Så länge som alla dörrar är öppna så har du inga problem med att få värmen att sprida sig. Hela mitt hus på 134 kvm värms med en enda LLVP utan problem. Men eftersom min dotter gärna vill ha dörren till sitt rum stängd så är jag på väg att sätta en värmeflyttare mellan det rummet och gillestugan där LLVP finns. Jag har redan en värmeflyttare mellan kontoret och Gillestugan för att kunna arbeta hemifrån även om folk är hemma.
 
Man brukar säga att man tappar 1-2 grader per dörrpost luften från en luftvärmepump ska ta sig förbi. Detta om man inte har fläktar eller värmeförflyttare. Det är nog bättre att ha innerdelen i köket än i det lilla annexet. Normalt undviker man annars köket och man ska absolut inte sätta innerdelen vid spisen så den den suger matos.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det några el-radiatorer idag? En luftvärmepump skulle kunna fungera tillsammans med el-radiatorer. Är planen att modern ska bo kvar på lång sikt?
Vi tror inte att det blir ett långvarigt boende, max 1-2 år, sedan har demens och annat tagit ut sin rätt.

Det finns lite direktverkande el.
En radiator i köket (det som är kortsida, vinkelrätt mot husets längdaxel).
Badet har bara handdukstork som förstärkning.
Borta vid sovrummet finns en sorts magasinerande elkamin eller snarare värmebatteri.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge som alla dörrar är öppna så har du inga problem med att få värmen att sprida sig. Hela mitt hus på 134 kvm värms med en enda LLVP utan problem. Men eftersom min dotter gärna vill ha dörren till sitt rum stängd så är jag på väg att sätta en värmeflyttare mellan det rummet och gillestugan där LLVP finns. Jag har redan en värmeflyttare mellan kontoret och Gillestugan för att kunna arbeta hemifrån även om folk är hemma.
Det finns inga dörrar att stänga till de rum som används, mer än badrum/toalett.
Med tanke på att vi syskon tror att det blir husförsäljning inom ett par år finns det inte intresse att bygga om mer än absolut nödvändigt. Nästa husägare är antingen också en gubben Pettson eller så betalar man för att komma åt tomten.
 
J Josth skrev:
Man brukar säga att man tappar 1-2 grader per dörrpost luften från en luftvärmepump ska ta sig förbi. Detta om man inte har fläktar eller värmeförflyttare. Det är nog bättre att ha innerdelen i köket än i det lilla annexet. Normalt undviker man annars köket och man ska absolut inte sätta innerdelen vid spisen så den den suger matos.
Vid spisen blir det inte, det är innervägg :)
Det som talar för annexet/skrubben är just det raka luftflödet längs längdaxeln.
Det finns en poäng i att inte dra med matos, vilket talar emot placeringen, men å andra sidan presterar denna 80-åring inga under i köket (spisvakt/timer på G), fast vem vet - det kan ju bli desto mer av just os.
 
A
det är alltså vedspis/eldstäder och elradiatorer idag?
inget vattenburet?
 
electroluxaren skrev:
det är alltså vedspis/eldstäder och elradiatorer idag?
inget vattenburet?
Precis, och då >95% ved, elen finns där men används knappt alls.
 
A
fam-lundborg fam-lundborg skrev:
Precis, och då >95% ved, elen finns där men används knappt alls.
okay då finns det inga genvägar
 
Fyllt på med lite detaljer kring ett av de oanvända rummen.
En fundering är om inte yttervägg för rum 2 skulle funka, även om det är en smal dörröppning, 70 eller 80 cm - jag kan inte plocka fönsterplacering från minnet - och att varmluften då sprider sig i korridoren både mot sovrum och vardagsrum.
Köket får klara sig på sin radiator, möjligtvis att uppgradera det till ett lite modernare om nu oljefyllda sådana är att anses vara det. Eller så låter man det vara (it works, don't touch). Ritning: Husplan, rum, dörrar, vardagsrum, kök, sovrum, badrum, oanvända ytor, entré, kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syskonkollektivet har bestämmt att det får bli lite lösa radiatorer om det kommer att behövas - det är inte värt att lägga penagar på att installera VP i detta läge. Vad det skall bli för framtida värmekälla får nästa husägare bestämma själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.