Jag håller på att rita en friggebod som ska bli ettt sommarbonat häng- och sovställe.

Den ska vara 4845 x 3045 där gaveln är den långa delen. Detta för att den ska ha samma form som ett uthus som står jämte.

Jag försöker läsa mig till hur man ska konstruera genom att titta på den här: https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8790&Doc=Broschyr

Det jag funderar på just nu är dock om det spelar någon roll om man har kortlingarna på gaveln eller långsidan. Vad är syftet med dem? Ska de hantera tryck från gavlarna eller ska de hantera styvheten i konstruktionen?

Såhär ser det ut för tillfället:
3D-modell av friggebodens golvram med måttmarkerade kortlingar och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina kortlingar är på "långsidorna" och frågan är om det är bättre att ha dem på gaveln istället?

Tack!
 
Kortlingarnar troligen för att lättare kunna möta upp golvspånet när man avslutar. Vill man annars har en bärlina där så måste man annars lägga typ 3 reglar på rad eller göra en litet fack som bara blir knölig att isolera.
 
B
Jag klurar på samma frågeställning gällande dessa kortlingar. Har bygg stommen till en friggebod där det var ritat kortlingar precis som i den här modellen. Jag har dock tänkt lägga någon form av brädgolv och behöver därför ett upplag precis intill väggen istället för kortlingar. Hur brukar man lösa det? Man brukar väl inte lägga golvspån och sedan brädgolv?
 
Jag tror syftet med kortlingar är att motverka ojämnheter mellan reglarna.

Jag skulle rekommendera en bärlina under.

Problem som uppstår vid bristfällig bärighet är att golvet kommer kännas ojämnt, som en berg och dalbana. Motverka detta med exempelvis golvspånskiva funkar inte utan golvet kommer att anpassa
 
B Baskavoda skrev:
Jag klurar på samma frågeställning gällande dessa kortlingar. Har bygg stommen till en friggebod där det var ritat kortlingar precis som i den här modellen. Jag har dock tänkt lägga någon form av brädgolv och behöver därför ett upplag precis intill väggen istället för kortlingar. Hur brukar man lösa det? Man brukar väl inte lägga golvspån och sedan brädgolv?
Kortlingarnas funktion är precis den att ge upphov till det upplag du eftersöker. Du fäller in en liggande regel i kortlingarna (som på bild).
Bredden på reglen: ca5cm tillgodo när gavelväggen är på plats.
 
M Mikael Östberg skrev:
Jag håller på att rita en friggebod som ska bli ettt sommarbonat häng- och sovställe.

Den ska vara 4845 x 3045 där gaveln är den långa delen. Detta för att den ska ha samma form som ett uthus som står jämte.

Jag försöker läsa mig till hur man ska konstruera genom att titta på den här: [länk]

Det jag funderar på just nu är dock om det spelar någon roll om man har kortlingarna på gaveln eller långsidan. Vad är syftet med dem? Ska de hantera tryck från gavlarna eller ska de hantera styvheten i konstruktionen?

Såhär ser det ut för tillfället:
[bild]

Mina kortlingar är på "långsidorna" och frågan är om det är bättre att ha dem på gaveln istället?

Tack!
Jag skulle vilja säga att kortlingarna är för att ge golvspånskivorna stöd där de annars skulle "sväva" i luften. När du ställer på syllen över bjälklaget så kommer spånskivorna hamna innanför den yttersta regeln i bjälklaget (syllens bredd) det gör att spånskivan inte skulle ha något stöd utmed väggarna.

Om kortlingar ska ha önskad effekt att ge stabilitet till bjälklaget så skulle man ha dem mellan varje regel för att nyttja dem allihopa. Att bara ha dem ytterst ger minimal effekt.

Detta är min novisa tolkning iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.