Hej,

Kanske låter som en tramsig fråga, men jag hittar ingen info när jag googlar, och vill inte spräcka glaset.

Vill sätta upp en lamellgardin på ett fönster, och vill sätta skruvarna i fönsterramen nära glaskasetten. Hur långt ifrån måste skruven vara för att inte riskera att spräcka glaset? Eller om man vänder på det, hur långt in i ramen går glaskasetten?

Lite bilder bifogat. Borde väl vara ok att sätta skruven där 3cm markeringen finns? Behöver nog inte ens gå så nära egentligen.

Tacksam för svar 🙂

mvh H
Måttband mot fönster, visar centimeter, träd ute, dagsljus, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller mätverktyg, troligen ett måttband, mot vit dörrstomme. Grönt utomhus och en bil synlig genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Går det inte att fästa den i nischen/någon regel vid fönstret istället?
 
T
H haen skrev:
Hej,

Kanske låter som en tramsig fråga, men jag hittar ingen info när jag googlar, och vill inte spräcka glaset.

Vill sätta upp en lamellgardin på ett fönster, och vill sätta skruvarna i fönsterramen nära glaskasetten. Hur långt ifrån måste skruven vara för att inte riskera att spräcka glaset? Eller om man vänder på det, hur långt in i ramen går glaskasetten?

Lite bilder bifogat. Borde väl vara ok att sätta skruven där 3cm markeringen finns? Behöver nog inte ens gå så nära egentligen.

Tacksam för svar 🙂

mvh H
[bild][bild]
Om du kollar från utsidan så brukar det sitta en list som täcker själva glaset. Ser du vart den slutar så får du ett bra hmm om vart kassetten tar slut.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Går det inte att fästa den i nischen/någon regel vid fönstret istället?
Går o går.... jo det gör det väl egentligen. Problemet är att då måste jag korta skenan till lamellgardinen eftersom ovan det fönster där gardinen ska sitta så sitter det ett trekantigt fönster och sätter jag skenan högre så måste den vara kortare. Det blir då på håret om det täcker fönstret. Jag tänker mig alltså att endast ha lamellgardin på de två stora fönstren, inte på de trekantiga i överkant.

Ett annat alternativ är att vända väggfästet upp och ned, då kommer skruven i den tunna "regeln" mellan fönstrena. Där är det ju helt OK, men det är inte så snyggt att se väggfästena sticka upp ovan skenan.
Då får man korta lamellgardinen lite på höjden skenan kommer nån eller några cm längre ned.

Gardinen är inte beställd än så... ja
Fönsterutsikt, molnig himmel, blå bil, uppfart, träd, "Nordiska Fönster" text på karmen, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Takfönster med utsikt över träd, ljusa väggar, inomhusmiljö, soligt, reflektion av inredning i glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T TechChad skrev:
Om du kollar från utsidan så brukar det sitta en list som täcker själva glaset. Ser du vart den slutar så får du ett bra hmm om vart kassetten tar slut.
Verkar inte vara så här, men jag kanske fattar dig fel. Utsidan ser ut enligt bild. Orkade inte dra fram stegen, men ovansidan ser i princip ut som nedansidan, om än listen sitter några millimeter längre ifrån glaset där nere. Bilden med måttbandet är underkant, andra bilden överkant.
Ett måttband står vertikalt mot en fönsterkarm, visar ungefär 103 cm. Smuts, reflekterade träd syns i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern byggnadsstruktur med vita paneler, fönster, och tydliga linjer. Avskalad, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det står inga mått någonstans på kassetten? Vissa står måtten på har jag sett.
 
B BosseHansson skrev:
Det står inga mått någonstans på kassetten? Vissa står måtten på har jag sett.
Nej, det enda jag ser är "Pressglas EN 12600 EN 12150-1" gissar att det är nått nummer på en standard, ser ut så.
 
H haen skrev:
Nej, det enda jag ser är "Pressglas EN 12600 EN 12150-1" gissar att det är nått nummer på en standard, ser ut så.
Var en chansning då jag har på vissa. Tänk på att även om skruven inte tar i glaset så får ju inget trycka i sidled. Så förborra skulle jag göra.
 
B BosseHansson skrev:
Var en chansning då jag har på vissa. Tänk på att även om skruven inte tar i glaset så får ju inget trycka i sidled. Så förborra skulle jag göra.
Tack, jo jag misstänkte det, men jag var inte säker. Med andra ord, det är rätt känsligt alltså...

Kanske gör som så att jag sätter väggfästena på normalt sätt, men med en maskinskruv i ett bleck, en liten metallbit, som jag sedan skruvar i regeln mellan fönstrena. Svårt att förklara exakt hur jag menar, men då blir det ingen skruv nära kassetten, och bara en liten metallbit som sitcker upp ovan skenan, 1 eller 2 cm.
 
På en offert jag fått står måtten på synligt glas och även måtten på själva kassetten. Svarar inte tillverkaren på frågan?
 
B BosseHansson skrev:
På en offert jag fått står måtten på synligt glas och även måtten på själva kassetten. Svarar inte tillverkaren på frågan?
Har inte frågat, började med att fråga här😮

Kanske är värt ett försök, även om jag inte har några papper på vad fönster-modellen heter. Har inte byggt huset själv, men jag ser ju att det är "Nordiska fönster"
 
T
H haen skrev:
Verkar inte vara så här, men jag kanske fattar dig fel. Utsidan ser ut enligt bild. Orkade inte dra fram stegen, men ovansidan ser i princip ut som nedansidan, om än listen sitter några millimeter längre ifrån glaset där nere. Bilden med måttbandet är underkant, andra bilden överkant.
[bild][bild]
Så här ser det fönstret ut på "sprängbild". Då ser du att kasetten är bara bakom den övre listen och gömmer sig inte mer nere i själva fönatret (annars skulle det aldrig gå att få in själva kassetten). Alltså kassetten är bara täckt av den övre listen, om du förstår vilken jag menar.
 
  • Sektion av fönster med termiskt isolerande flerrutssystem i vit ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Så här ser det fönstret ut på "sprängbild". Då ser du att kasetten är bara bakom den övre listen och gömmer sig inte mer nere i själva fönatret (annars skulle det aldrig gå att få in själva kassetten). Alltså kassetten är bara täckt av den övre listen, om du förstår vilken jag menar.
Tack, ja det ser rimligt ut, ungefär vad jag hade förväntat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.