Så här i slutet på sommaren så börjar det bli lite kyligare om kvällarna och något som slog mig när jag satte på mig skorna då det var för kallt för barfota; hade man kunnat ha golvvärme på stengolv utomhus?

Jag har tänkt att lägga om uteplatsen från trall till sten. Har tänkt mig någon form av grå östersjömarmor, men om man hade kunnat ha en kalkad stenuteplats med värmeslingor som hade gjort att barfotasäsongen förlängs; varför inte?

Har någon här någon erfarenhet av detta?
 
Jag har faktiskt skissat på en sådan lösning. Dock ingjutna slingor i betongen.

Vätskan värmer jag sedan upp med en pizzaugn alt vanlig öppen brasa. Är inte suprekomplicerat. Men kräver ju såklart lite teknik och arbetatankar för att få det att fungera.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Jag har faktiskt skissat på en sådan lösning. Dock ingjutna slingor i betongen.

Vätskan värmer jag sedan upp med en pizzaugn alt vanlig öppen brasa. Är inte suprekomplicerat. Men kräver ju såklart lite teknik och arbetatankar för att få det att fungera.
Intressant. Finns det någon tumregel på hur tjocka plattor kan vara för att värmen ska alstras genom? Kakelplattor funkar ju i kök/badrum. Fungerar marmorplattor?

Och kan man isåfall ha samma lösning som i kök/badrum även utomhus?
 
Du har ju golvvärme nergjutit i 10 cm betong och sen golv ovanpå det som fungerar.
Ända som händer är ju desto mer avstånd från golvvärmen till ytskiktet ju längre tid tar det innan värmen känns och på andra hållet så varar den längre innan den försvinner helt.
 
  • Gilla
TessinDenYngsta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.