Tommty Tommty skrev:
har du köpt tomten eller bara fastigheten utan tomt?

Har säljaren styckat tomten är det olagligt att dela på elen, oavsett hur det tidigare sett ut.
Fastigheten, alltså tomt med tillhörande fastighetstillbehör.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte att göra så nu. Men jag har inte hört talas om att gamla ledningar därmed skulle klassas som olagliga.
Mja, "överföring mellan fastigheter" är olagligt, sen hur långt in i finkan man åker för att man använder en gammal ledning på något sätt "av hävd" får du fråga nån jurist om.
Jag misstänker även att svaren blir olika om juristen får lön av Vattenfall, Villaägarna eller LRF... 🙄
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det går inte att göra så nu. Men jag har inte hört talas om att gamla ledningar därmed skulle klassas som olagliga.
Det gäller i säkerhetssammanhang. Bara för att reglerna ändras så att en viss kabeltyp inte längre får installeras, så behöver du inte nödvändigtvis byta ut bef, kablar.

Men detta är ett förbud mot att distribuera el. Du får säkert ha dina kablar över tomtgränsen, men det får inte ledas el i kablarna. Det blir en form av stöld eftersom bara den som har monopol på elnät i området får leda ström till en fastighet. Lite som att du inte får sälja alkohol.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag är osäker på om det var direkt olagligt förr i tiden. Men idag är det solklart olagligt, och det duger inte att hävda att det "alltid varit så". Sedan är det nog en annan femma om man verkligen skulle dömas för brottet. Nog ungefär lika sannolikt som att dömas för att ha hempulat med el.
Men nu verkar det vara lagligt sedan 1/1 2022 med överföring mellan fastigheter.
https://www.energinyheter.se/20220110/25589/andring-i-ellagen-gor-att-du-nu-kan-dela-el-med-grannen
 
  • Gilla
  • Wow
cotillion och 3 till
  • Laddar…
Det där är dock något annat som inte är relevant i den här diskussionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Men nu verkar det vara lagligt sedan 1/1 2022 med överföring mellan fastigheter.
[länk]
Det gör att du har ett till alternativ om ni kan skriva ett shysst avtal, sätt egen mätare på din kabel och dela kostnaden efter förbrukning - det blit ju billagare för er bägge då det bara blir en anslutningsavgift....
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Magnusnu Magnusnu skrev:
Det gör att du har ett till alternativ om ni kan skriva ett shysst avtal, sätt egen mätare på din kabel och dela kostnaden efter förbrukning - det blit ju billagare för er bägge då det bara blir en anslutningsavgift....
Det går bra så länge den som står för abonnemanget betalar räkningen.
 
  • Gilla
Magnusnu och 1 till
  • Laddar…
Det har sedan mycket länge inte varit tillåtet att som privatperson köpa för att sedan vidaredistrubiera el till en annan fastighet. Bla måste man ha koncession för att ledningen över annans fastighet och en elkabel byter inte ägare då den passerar en tomtgräns.
Och att det skulle varit vanligt tidigare att "grannar" delade på ett abonnemang vill jag inte hålla med om, däremot var det inte ovanligt att det satt mätarskåp med flera mätare på en fastighet och att det därifrån gick kablar till flera fastigheter.
Att det på senare tid pga. solceller kommit ett undantag avsedd just för solcellsanläggningar är inte relevant.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Exempel:
På en stor fastighet står flera hus uppförda på 50-talet. Ägaren drog lagenligt in el till samtliga hus på samma mätare. Nu, närmare 75 år senare, vill ägarens barnbarn stycka av en del av fastigheten och sälja. Uttrycket stugan har el indraget stämmer förstås, men vad barnbarnet och köparen har missat, är att nätägaren måste sätta upp nytt mätarskåp till den avstyckade fastigheten.
Kan det vara något sådant som hänt TS?
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Förstår jag dig rätt att stugorna inte var egna avstyckade fastigheter
 
Inte från början, nej, det görs nu när stugan med indraget el ska säljas.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Tack för all bra input. Huruvida det är olagligt eller ej är i mitt fall inte relevant men ändå intressant!

Det är ingen avstyckning som skett nu utan det har varit 2 fastigheter sedan som kortast 1990. Däremot har det varit samma ägare både innan och efter 90.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
har du köpt tomten eller bara fastigheten utan tomt?

Har säljaren styckat tomten är det olagligt att dela på elen, oavsett hur det tidigare sett ut.
Rent juridiskt är själva markbiten (tomten) det som är fastigheten, huset är en byggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fastigheten är jord. Tomten kan omfatta en del av eller hela fastigheten. I mycket ovanliga fall kan en tomt sträcka sig över flera fastigheter. Byggnader är som sagt något annat; de står alltid på en fastighet och ofta på en tomt. 🤓
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I mycket ovanliga fall kan en tomt sträcka sig över flera fastigheter.
Är det verkligen mycket ovanligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.