D Daniel 109 skrev:
Den här fläkten kommer inte i närheten av flödet i ett korsdrag. Korsdrag är dessutom gratis. Skulle det vara vindstilla han en vanlig bordsfläkt få fart på luften.
Låter ju som att du hade kunnat spara mycket pengar åt folk om du åker till USA och förklarar hur det fungerar egentligen.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Låter ju som att du hade kunnat spara mycket pengar åt folk om du åker till USA och förklarar hur det fungerar egentligen.
Hmm, the people of the US and A har inte har de vassaste kvivarna i lådan så du ska nog inte tro på allt du läser...
 
  • Gilla
Kromo
  • Laddar…
Här i norra Sverige fungerar principen ganska bra. Oftast blir det svalt på kvällen och då öppnar man dörrar och fönster på flera sidor av huset. Är det då lite vind ute så får man bra flöde och temperaturen kommer ner tillräckligt snabbt för att det ska gå att sova.

Jag gissar att det krävs en rejäl fläkt för att accelererar processen nämnvärt. Kanske en sån där man spänner upp i ytterdörren vid provtryckning skulle göra skillnad. Då behöver man heller inga kanaler.
 
I Stockholm fungerade det i alla fall otroligt effektivt att öppna två fönster på diagonalen i huset och skapa korsdrag nattetid.

Hela huset kyls ner nattetid och kylan finns kvar hela dagen om man håller stängt.

Sätter helt enkelt in insatsramar med "myggnät".

Att dra för gardinerna under soliga dagar gör också skillnad.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hmm, the people of the US and A har inte har de vassaste kvivarna i lådan så du ska nog inte tro på allt du läser...
Ok men man hade ju kunnat tro att amerikanska Energimyndigheten som jag länkade till skulle vara någon slags auktoritet även här men tydligen inte...
Sverige! Sverige! Sverige!
 
  • Haha
  • Gilla
mushu och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Här i norra Sverige fungerar principen ganska bra. Oftast blir det svalt på kvällen och då öppnar man dörrar och fönster på flera sidor av huset. Är det då lite vind ute så får man bra flöde och temperaturen kommer ner tillräckligt snabbt för att det ska gå att sova.

Jag gissar att det krävs en rejäl fläkt för att accelererar processen nämnvärt. Kanske en sån där man spänner upp i ytterdörren vid provtryckning skulle göra skillnad. Då behöver man heller inga kanaler.
En del tjejer som bor själva eller med barnen tycker det är obehagligt att öppna överallt på kvällen. Jättetråkigt att det är så men jag är en av dem så jag förstår varför.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En del tjejer som bor själva eller med barnen tycker det är obehagligt att öppna överallt på kvällen. Jättetråkigt att det är så men jag är en av dem så jag förstår varför.
Då är det A/C som gäller (luftvärmepump).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En del tjejer som bor själva eller med barnen tycker det är obehagligt att öppna överallt på kvällen. Jättetråkigt att det är så men jag är en av dem så jag förstår varför.
Och så har vi de som är pollenallergi och får exem om vi vädrar som så många tycker är "så ren luft"
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då är det A/C som gäller (luftvärmepump).
Ja eller detta då som jag startade tråden för att diskutera.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok men man hade ju kunnat tro att amerikanska Energimyndigheten som jag länkade till skulle vara någon slags auktoritet även här men tydligen inte...
Sverige! Sverige! Sverige!
Om du tittar på hur de kyler sina hus i USA generellt så är ac otroligt vanligt där.

Men våga bygg en sådan här anläggning här i Sverige och testa! Ingen minns en fegis.
 
B BSOD skrev:
Om du tittar på hur de kyler sina hus i USA generellt så är ac otroligt vanligt där.

Men våga bygg en sådan här anläggning här i Sverige och testa! Ingen minns en fegis.
Jag vet inte ens om det finns nån som gör det!
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En del tjejer som bor själva eller med barnen tycker det är obehagligt att öppna överallt på kvällen. Jättetråkigt att det är så men jag är en av dem så jag förstår varför.
Ja, då är det ju bättre än inget.
 
S
Den amerikanska varianten ska man låta blåsa ut på vinden och sen ska vindsventilationen (som behöver förstärkas) ventilera ut vinden.
Verkar ju helknasigt.

Å andra sidan så är de flesta småhus i USA värmda med olja fortfarande.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En del tjejer som bor själva eller med barnen tycker det är obehagligt att öppna överallt på kvällen. Jättetråkigt att det är så men jag är en av dem så jag förstår varför.
Då är det förstås knepigare. Utan att vara expert tror jag att det är svårt att få igenom nog mycket luft utan att öppna upp ordentligt.
 
N nybyggarn3 skrev:
Då är det förstås knepigare. Utan att vara expert tror jag att det är svårt att få igenom nog mycket luft utan att öppna upp ordentligt.
Känns ju som att runt 20 byten av luft i timmen skulle räcka för att vädra eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.