Finns det något enkelt sätt att särskilja värmepumpens förbrukning från den totala förbrukningen (där hushållsel ingår)? Med enkelt menar jag inte ett serverbaserat program som ritar allehanda grafer...

Kan man m a o montera en mätare på pumpen (som i detta fall är en IVT 495)?
 
S
ja det kan du..
 
Hur? Vilka mätare finns det?
 
S
eller varför inte en hederlig gammal med snurra..fanns en del på blocket.
 
Kolla med din elleverantör, i Borlänge håller dom på att byta ut alla elmätare och både farsan och jag har fått våra gratis, totalt 5 stycken.

/Stefan
 
Jag har en timräknare. Den går då kompressorn går. Det fungerar förståss bara om det är en on-off kompressor utan vartalsstyrning. Jag kör ca 3000 timmar årligen och den drar 1,5 kW d.v.s. ca 4500 kWh årligen i uppvärmningskostnad.
Det är tyvärr ganska mycket hushållsel. Ligger på runt 10000 kWh.
 
Med en timmräknare får man bara ett "uppskattat" värde, strömförbrukningen varierar beroende på belastningen som beror på temperaturen på köldbärare och värmebärare
 
Kollade om Classe O hade någon billig mätare, men hittade ingen...
 
Jag har precis fått en "lyxmodell" från värmepumpsforum hemskickad, har inte kopplat in den än, men den ser så gott som ny ut. Kostade visserligen 562 kr, men då ser jag förbrukningen i realtid också. :) Finns som sagt enklare modeller för ett par hundringar där också för dem som inte är fullt så nördiga.
Smidigt att beställa och snabb leverans.
 
Roger Spontare skrev:
Jag har precis fått en "lyxmodell" från värmepumpsforum hemskickad, har inte kopplat in den än, men den ser så gott som ny ut. Kostade visserligen 562 kr, men då ser jag förbrukningen i realtid också. :) Finns som sagt enklare modeller för ett par hundringar där också för dem som inte är fullt så nördiga.
Smidigt att beställa och snabb leverans.
Detta var bekvämt, satt och letade efter en lämplig trefasmätare att köpa när jag såg denna. Så jag lekte följa John och köpte samma istället för att räkna ut vad som vore bäst för mig.

Såg att det gick att läsa in data från dessa, någon som gjort det från en PC? Vad är billigaste sättet att få in dessa data?

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.