Vi råkade ut för en tråkig sak i onsdags. Jag bytte lampa i min sons rum och ca 30min senare så fick vi strömavbrott utan att någon säkring löste ut. Tänkte först strömavbrott för alla men eftersom jag bytt lampa ringde jag på hos grannen som då hade ström och inte vi. Ringde då vicevärden i föreningen som kom hit och bytte säkringarna i huvudcentralen i huset, det var då allt började, han sa då att de small i säkringarna när han bytte och uppe i vår lägenhet började de ryka i uttag, om elektronik och small i lampor. Riksbyggens reparatör kom, löste ej felet, ringde en elektriker som heller inte löste felet och där stog vi strömlösa i 26h, jag ringde annan Elektriker direkt på morgonen som kom och kunde lokalisera felet men ville inte hjälpa till för att jag ej ska behöva betala för det jobbet som föreningen ska stå för. Fyra timmar senare så kom samma elektriker tillbaka efter att jag legat på Riksbyggen att ringa till dom.

Det som hänt var att Nollpunkten i centralen nästan brunnit av och då skickat ut 400 volt i alla våra uttag och vår elektronik. Fick råd av Elgiganten att anmäla alla saker som varit inkopplade till försäkringsbolaget pga det som hänt (de kanske funkar nu men inte om två veckor)

Vitvarorna är försäkrade via föreningens bostadsrättstillägg som går via Folksam de sa på Folksam att vi kunde handla nytt likvärdigt o spara fakturan bör ej bli åldersavdrag då vi renoverade köket förra julen. Men på all annan elektronik så har vi fått ett snitt på 55% åldersavdrag och värde samt självrisk både här och på föreningens försäkring? Är man inte mer skyddad mot sånt här? Ska vi knappt kunna byta ut hälften av våra saker på grund av ett elfel utanför vår bostadsrätt där felet är konstaterat att det ligger på föreningens ansvar?

Vår (lösöre) elektronik hade värde på ca 110 000kr vi får ut 53000 från trygg Hansa (1500kr självrisk)

Våra fasta installationer (kyl,frys, spishäll, spisfläkt, ugn,micro, diskmaskin, torktumlare, tvättmaskin och lampor i badrum) har ett värde på ca 70000kr (1800kr självrisk)

Är det såhär det ser ut och fungerar, ska man vara nöjd att vi får de vi får eller vad ska man göra?

Hur mycket kan vår elektronik ha tagit skada? 25% av våra saker är trasiga medans resten fortfarande fungerar men hur länge?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Tar inte BRF´s försäkring kostnaderna för er försäkrings självrisk? Gällande åldersavdrag är det väl rättvist att ni får ersättning utifrån vitvarornas värde, ni behöver ju inte köpa helt nya?
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Du ska ha ersättning för det som är trasigt, med åldersavdrag för har du tex en tv som nått halva sin livslängd ska du ju ha ersättning för den tid som är kvar på TVn.
Om "apparaterna" fungerar så är det troligen inget fel på dom så "provkör" dom, och fungerar dom utan anmärkning så behöver dom inte bytas ut.
Om tex tvättmaskinen inte var påslagen och i drift när felet var så har ju den inte tagit någon skada, lika är det med alla "apparater".
 
  • Gilla
Mr_thai och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Du ska ha ersättning för det som är trasigt, med åldersavdrag för har du tex en tv som nått halva sin livslängd ska du ju ha ersättning för den tid som är kvar på TVn.
Om "apparaterna" fungerar så är det troligen inget fel på dom så "provkör" dom, och fungerar dom utan anmärkning så behöver dom inte bytas ut.
Om tex tvättmaskinen inte var påslagen och i drift när felet var så har ju den inte tagit någon skada, lika är det med alla "apparater".
Jo men allt som varit i pluggat har fått 400 volt i sig. Tre saker som ej används men stod på standby började brinna så jag köper inte ditt att vi bara ska ha ersättning för de som är trasigt heller.....
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tar inte BRF´s försäkring kostnaderna för er försäkrings självrisk? Gällande åldersavdrag är det väl rättvist att ni får ersättning utifrån vitvarornas värde, ni behöver ju inte köpa helt nya?
Jo absolut köper att det är åldersavdrag, jävligt kukigt när man sparat för att renovera o sen får man byta till sämre produkter pga föreningens el fel för man inte har råd att lägga mellanskillnaden till samma vitvaror igen...
 
Och varför skulle du ha ersättning för det som inte förstörts och var "apparaterna" på standby var dom ju inte avslagna, men tex brödrosten, kaffekokarenmm kanske var inpluggad men avslagen som allt som strömmen var bruten till.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker tillverkare av hushållsapparater ska ha en känga också. De typprovas med en överspänning på endast 10% vilket är fjantigt. En varistor och en säkring kostar några få kronor vid massproduktion, plus instruktioner för hur de byts (att de kan bytas). En hushållsapparat ska inte börja brinna. Det sitter nog en varistor i några apparater som har "gått sönder" här. Den är i så fall vara att klippa bort så är apparaten hel igen.

Den här grafen tror jag kommer från forumet, men jag har ingen länk.

Linjediagram som visar ökande antal trasiga apparater med spänningsstegring, från 265V till 400V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johanoloflindberg och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och varför skulle du ha ersättning för det som inte förstörts och var "apparaterna" på standby var dom ju inte avslagna, men tex brödrosten, kaffekokarenmm kanske var inpluggad men avslagen som allt som strömmen var bruten till.
Standby o standby, inpluggade men avstängda o de var dessa som faktiskt började "brinna" ryka kraftigt o lukta fan.

Varför ska man inte ha rätt för ersättning för resterande inpluggade saker när de avstängda kan bli såhär? Samma ström har ju gått genom dom. Vad har dom tagit för skada?
 
Eluttag ska definitivt inte börja ryka av ett sådant fel. Inte heller får du per automatik 400V i alla uttag. Jag förstår inte logiken i att du ska byta allt för att några saker har börjat ryka. Är det prylar med lite värde så är det nog värt att laga även sådant som gått sönder. Det är sannolikt bara skador i nätdelar.
 
S
Det tråkiga med varistor och säkring i det här fallet är att när varistorn kortsluter så löser säkringen i apparaten och ofta även säkringen för gruppledningen. Men det vet ju inte TS, eller fastighetsägaren. Så när man drar i ny gruppledningssäkring så fortsätter man bränna nästa pryl eftersom kortslutningen i första apparaten är borta då apparatens egen säkring löst ut.

Men vägguttagen ska inte börja ryka av ett sånt här fel som sagt. Sen vet jag med säkerhet att om det är en lite äldre förening så var utlösningsvilkor inte speciellt intressant att ens bry sig om vad det var förr i tiden. Så det kan mycket väl vara så att anläggningen inte uppfyller utlösningsvillkoren och därför har det dröjt lite för länge innan säkringen löst ut. Det kan resultera i att det ryker från lite allt möjligt.
 
M Mr_thai skrev:
Jo absolut köper att det är åldersavdrag, jävligt kukigt när man sparat för att renovera o sen får man byta till sämre produkter pga föreningens el fel för man inte har råd att lägga mellanskillnaden till samma vitvaror igen...
Köp beg. istället, typ Miele, Siemens eller något du gillar.
 
  • Gilla
daviid
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte logiken i att du ska byta allt för att några saker har börjat ryka.
För att säljaren (med provision) på Elgiganten sa det.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Köp beg. istället, typ Miele, Siemens eller något du gillar.
Det är absolut ett alternativ
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att säljaren (med provision) på Elgiganten sa det.
Jag har inte sagt att jag ska byta allt bara att dom från Elgiganten samt vår elektriker sa att väldigt mycket av sakerna har tagit ordentlig med stryk, säljaren på Elgiganten sa säkert så för att sälja mer också som ni säger men kan man med säkerhet veta att alla saker som ej gått sönder nu är okej för att de inte var igång?

Har ju flera saker som faktiskt brann som inte var igång? Kaffemaskin, airfryer, Sonos laddare huvuden, allt med strömomvandlare mer eller mindre är rökt, o inget av dessa saker var igång men de var inkopplade.

Tvätt och tork var igång men de går fortfarande.
 
S SueCia skrev:
Det tråkiga med varistor och säkring i det här fallet är att när varistorn kortsluter så löser säkringen i apparaten och ofta även säkringen för gruppledningen. Men det vet ju inte TS, eller fastighetsägaren. Så när man drar i ny gruppledningssäkring så fortsätter man bränna nästa pryl eftersom kortslutningen i första apparaten är borta då apparatens egen säkring löst ut.

Men vägguttagen ska inte börja ryka av ett sånt här fel som sagt. Sen vet jag med säkerhet att om det är en lite äldre förening så var utlösningsvilkor inte speciellt intressant att ens bry sig om vad det var förr i tiden. Så det kan mycket väl vara så att anläggningen inte uppfyller utlösningsvillkoren och därför har det dröjt lite för länge innan säkringen löst ut. Det kan resultera i att det ryker från lite allt möjligt.
Nu är inte jag elektriker men enligt den som var här och fixade allt så sa han att jordfelsbrytaren löste inte ut då nollan var så gott som av, den släppte igenom lite och det blev då 400v till alla uttag.
 
  • Elskåp med öppnad dörr, elektriska kablar, anslutningar och märkningslappar syns. Potentiell säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordfelsbrytaren ska inte reagera på den typen av fel, oavsett om nollan (eller PEN som det tycks vara) är helt eller delvis av.

Nej, du får inte 400V i alla uttag.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.