Vad är det för svamp (kroppar och trådar i bild) jag fått innanför panelen? Finns det något jag kan göra för att bromsa angrepp?

Att såga rent in till friskt trä överallt känns inte aktuellt.

Målet är/var att få bort fukt och sätta ny panel och sen tjära.
 
  • Närbild på förfallet trä med texturen, spillror, spillning och vita droppar. Spår av korrosion och erosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texturerat träslitage med spår av vit mögel eller svamp, smuts och spån där fuktighet verkar ha påverkat ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det utsidan av syllen vi ser?

Var den gamla panelen helt kass/murken/svampangripen nertill på baksidan mot syllen?

Är syllen tjärad sedan tidigare?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Är det utsidan av syllen vi ser?

Var den gamla panelen helt kass/murken/svampangripen nertill på baksidan mot syllen?

Är syllen tjärad sedan tidigare?
Det är utsidan av syllen. Den gamla panelen låg med tunn masonit/board mellan sig och syll. Ingen luft. Boarden var våt och panelen murken.
Nej, syllen verkar obehandlad och masoniten också.
 
Hur kan det vara blött? Känns som nr 1 att ta reda på.
 
M Mikael K. skrev:
Hur kan det vara blött? Känns som nr 1 att ta reda på.
Det var en trasig hängränna - vatten har stänkt upp länge. Nu åtgärdat.
 

Bästa svaret

Har tyvärr ingen aning på svampen annat än att det sannolikt är ngn sort som tycker om murket trä/cellulosa. Vill du veta så får du nog ta och skicka in ett prov för analys på ngt laboratorium.

Annars är det bara att skrapa bort så mkt som möjligt, t ex torrborsta med scotchbrite el likn för att inte tillföra mer vatten i konstruktionen.
Om det får torka ut, och ev behandlas med Boracol el likn, och fukten kan hållas borta så ska inte ngn svamp kunna leva. Trätjära har ju viss antibakteriell verkan så det är bra. Se bara till att lukten inte kan tränga in i bostaden. Jag tycker det luktar gott, men inomhus blir det bara för mkt.

Har själv haft det likadant med läckande hängränna och uppmurken panel i nederkant, samt också asfaboard utan luftspalt innanför. Jag gjorde vid det i höstas. Hade dock inga svampangrepp, men det såg ut som att det ngn gång tidigare hade varit på ngt ställe på syllen. Lockpanel direkt mot asfaboard fungerar utmärkt trots slagregn och skeva brädor. Vår gavelvägg i sydväst var i överraskande gott skick efter 35 år. :)
 
  • Gilla
Martin Karlsson7
  • Laddar…
Så här såg det ut:
Trävägg möter förgrund av grus, gräs och gammal grund. Slitage och fukt synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Martin Karlsson7 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.