I USA är det vanligt att man kyler hus med aircondition men det finns alternativ som t.ex. "whole house fan".

Jag tänkte att det kanske passar svenska hem ganska bra med tanke på att vi ofta har rätt bra isolering som gör att det blir varmt inne och svårt att få ur värmen som ju många har problem med. Men luften utomhus är ofta mycket svalare.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det installatörer i Sverige?

Det är om jag förstår det rätt som att skapa ett enormt tvärdrag, man byter ut luften 15-23 gånger i timmen.

Info på t.ex.
https://www.energy.gov/energysaver/cooling-whole-house-fan
 
  • Gilla
Eltaco och 1 till
  • Laddar…
Kallas väl mekanisk frånluftsventilation på svenska?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kallas väl mekanisk frånluftsventilation på svenska?
Tror att det är det vi har men det finns ju ingen chans att den byter ut så mkt luft så snabbt. Jag har aldrig hört om det som en metod att kyla hus i Sverige iaf.
Kanske är en fråga om dimensionering?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kallas väl mekanisk frånluftsventilation på svenska?
Fast på "turbo" ? :)
 
B
Spelar det någon roll vilket ventilationsflöde man har när det är 28c ute?

Om man inte har som ambition att kyla till x antal c varmare än utomhustempen så låter ju tvärdrag som en bra lösning...

Jag tror inte på det som lösning, pga av att jag har ett mål att hålla tempen på en dräglig nivå inne även om det är 30c ute och gassande sol.

Kostnadsmässigt så är ju en ac i en villa inte speciellt hög varken att installer eller driva, om man nöjer sig med att kyla ner delar av huset. Vad kostar detta att installera och driva? Tror det är en dålig lösning för vårt klimat.

Normalt så är det väl drygt en luftomsättning per h som är vanlig dimensionering, om jag inte minns fel. Så det är en bråkdel av ditt exempel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Spelar det någon roll vilket ventilationsflöde man har när det är 28c ute?

Om man inte har som ambition att kyla till x antal c varmare än utomhustempen så låter ju tvärdrag som en bra lösning...

Jag tror inte på det som lösning, pga av att jag har ett mål att hålla tempen på en dräglig nivå inne även om det är 30c ute och gassande sol.

Kostnadsmässigt så är ju en ac i en villa inte speciellt hög varken att installer eller driva, om man nöjer sig med att kyla ner delar av huset. Vad kostar detta att installera och driva? Tror det är en dålig lösning för vårt klimat.

Normalt så är det väl drygt en luftomsättning per h som är vanlig dimensionering, om jag inte minns fel. Så det är en bråkdel av ditt exempel.
Är det 28 grader ute fungerar det såklart inte. Men det är ju väldigt sällan. Det som jag ofta hör om är just att husen värms upp och att det är svårt att vädra ur. Det tar liksom hela natten att få ner tempen om ens det.

Men med en sån här kan man ju få samma temperatur inne som ute snabbt.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Sen ska alla möbler och väggar mm. hinna kylas på en kort vädring.

Nej köp en AC (luftvärmepump) den kostar några hundralappar per sommar i drift. Kör den kontinuerligt så märker du knappt av den utan det är svalt och skönt hela tiden.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Men, att släppa ut varm och fuktig luft på vinden känns väl tämligen olämpligt?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
Det finns flera anledningar varför man inte vill byta luften så snabbt, en är oljud, en är fuktproblem, en är kostnad, en är svår installation av stora ventilationsrör.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det 28 grader ute fungerar det såklart inte. Men det är ju väldigt sällan.
Det är typ varje dag mitt på dagen... Systemet fungerar bättre i USA där det blir svalt om kvällen. Det är fortfarande varmt utomhus när vi lägger oss på kvällen och värre blir det på grund av sommartid.

I Kalifornien är man ju tvungen att ta med sig en tjocktröja så man inte fryser ihjäl efter ett besök på krogen...
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det tråkiga svaret är ju att om det hade varit en lysande idé i vårt klimat så hade vi redan haft det.

Men, för att säga emot mig själv: Nu bygger ju trots allt finnarna husen uppifrån och ner, och vi bygger dem nerifrån och upp. Trots att vi har samma klimat. Det ena borde vara bättre än det andra, ändå har det inte spridit sig över gränsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Sen ska alla möbler och väggar mm. hinna kylas på en kort vädring.

Nej köp en AC (luftvärmepump) den kostar några hundralappar per sommar i drift. Kör den kontinuerligt så märker du knappt av den utan det är svalt och skönt hela tiden.
Många som säger att de har varmt inne får rådet att vädra, att öppna tvärdrag. Men om det är ineffektivt i vårt klimat så har nog många fått fel för sig. Jag ser rådet ofta.
Detta måste ju motsvara ett riktigt tvärdrag.
 
Korsdrag/tvärdrag fungerar temporärt
 
Korsdrag/tvärdrag fungerar temporärt
 
Den här fläkten kommer inte i närheten av flödet i ett korsdrag. Korsdrag är dessutom gratis. Skulle det vara vindstilla han en vanlig bordsfläkt få fart på luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.