Nu ska ni få något lite annorlunda att bita i, som vi inte brukar diskutera på just det här forumet - vi vill ha tips på fusklösning med moderna material! (Hoppas moderator låter den ligga kvar här ändå, vill gärna ha svar av just er som är vana att resonera kring gamla hus).

I vårt bostadshus kör vi nästan fullt ut med bevarade handhyvlade snickerier, skurgolv, linoljefärg o äggoljetempera på pappväggar o.s.v. Men vi har också ett litet gästrum i ett av uthusen, som vi håller på med nu.

Uthuset är också gammalt, men själva gästrummet är inrett på 80-talet, komplett med klarlackade furugolv, klarlackade furudörrar och dito lister, rosamålad fiskbensmönstrad glasfiberväg på väggarna o.s.v. Inte riktigt vad vi tycker är snyggt...

Vi ska göra i ordning så det ser trevligare ut, men ambitionerna är inte skyhöga - enkla lösningar som gör att det smälter in lite bättre i den övriga miljön o ser ok ut, men utan för mycket jobb. Vi tänker sätta skivor på väggarna o enkla tapeter, måla in furudörrarna o listerna, och måla golvet. Men frågan är vad vi ska göra med taket...

I dagsläget sitter träpanel i halva taket och glasfiberväv i andra halvan. Vi skulle helst vilja ha ett helt slätt, vitmålat tak, något som ser ut som pappspänt, fast utan särskilt mycket jobb. Tror ni man skulle kunna sätta upp något slags skivor ovanpå det befintliga, som målas vita? I så fall av vilket material? Gips? Masonit? Hur gör man med skarvarna mellan skivorna i så fall? Några andra idéer?
 
Jag skulle föreslå ett vanligt gipstak. Alltså alldels vanliga gipsskivor som skruvas upp, skarvarna remsas och spacklas, och det hela målas vitt.
 
Vad innebär det att skarvarna remsas? Man klistrar alltså på något slags färdiga remsor? Spacklar man ovanpå remsorna?
 
Ja, man klistrar dit spackelremsor av glasfiber eller papper i skarvarna och sedan spacklar man över dessa. Precis som ni kommer göra på vägg.
 
Vi tänkte göra gipstak - det sitter delvis gammalt pappspänt som det suttit tretex ovanpå (under alltså, närmare golvet). Tretexen åkte ner i samband med en omdisponering av planlösning (vi rev en vägg med andra ord) och nu finns det bara vindens trossbotten där (och knappt det, där jag satt i en ny vindslucka är det inte ens det, får lägga nytt).

Vi tänker sätta ett gipstak (och dra elen under) ovanpå¨(på undersidan alltså) det pappspända - när det är klart kommer du nog inte att lägga märke till skillnaden - och för den museiboendeintresserade messerschmidten som flyttar in efter oss, så finns det ju möjlighet att upptäcka "ett alldeles underbart gammalt originalt pappspänt tak som de förra klantskallarna gömt under en gipsskiva..."

Så gör som moderatorn säger - sätt gips, remsa skarvarna (byggmax har jättebilliga gipsremsor!!!!), spackla (inte kul uppochner) och måla (ännu mindre kul uppochner).
 
Vi har gipsskivor med remsor och spackel. Ovanpå detta har vi rollat på klister och lagt en glasfiberväv som saknar struktur och är helt slät. Glasfiberväven läggs omlott och skärs rakt igenom. Sedan vit färg. Anledningen till väven är att förhindra sprickor och att få det helt slätt.
 
Jag har aldrig upplevt att väven behövs. Har aldrig fått sprickor utan, och alltid fått det helt slätt ändå.
 
Microlit är inte alltid nödvändigt, men kan vara bra i äldre hus där bjälklagens spännvidder ofta kan vara stora med gungiga tak/golv som följd.
Jag gipsade taket i vårt vardagsrum (lgh byggd 1912) och efter att grannen ovanpå har jazzat loss till en och annan schlagerdänga så syns _varenda_ skarv i gipsningen. Nu ångrar jag att jag inte "micade" taket när jag ändå höll på.
 
Jag vet att Sophie, som syns här inne ibland, satte gips och klistrade skarvarna med rivna tidningar. Det blev visst absolut godkänt.
 
Jag hänger inte riktigt med, vad var syftet med tidningsremsorna? Eller var det bara i brist på riktiga remsor före spackling?
 
Jag funderar på om pärlspont skulle vara ett alternativ. Nu skrevs det att det skulle vara slätt, men det är bra mycket lättare att ordna. Kapa och måla på marken, och betydligt snyggare än gipstak. Nu har många ovan talat för gipstak, och det är väl iofs inget fel på det, men det är så gott som omöjligt att inte se skillnad på gipstak och pappspänkda tak.

Om man då vill göra den enklaste varianten som står till buds med de traditionella materialen är pärspont eller för den delen fasspont något att tänka på. Eller vanliga målade hyvlade brädor.
 
Ett annat alternativ kanske skulle kunna vara att sätta upp ett vanligt billigt innertak av spontade fiberskivor, såg ett på K-rauta för ett tag sedan 59 :-/kvadraten tror jag det kostade. Sedan kan man ju spackla de fördjupningar som finns i mönstret, dvs skarvarna.
 
Jon_h: Som jag förstod det (men här är jag ute på djupt vatten) så spacklades det inte. De makulerade skarvarna med remsor och målade direkt.
 
Då tror jag inte att de använde gipsskivor med spackelfals, utan körde en speciallösning med de skivor de råkade ha. Ska man sätta upp nytt så är spackelfals absolut att föredra, det blir helt slätt och säkert tåligare än tidningsremsor.
 
Förra året funderade jag mycket på vad jag skulle ha i taket på en utbyggnad som vi höll på med.
Tyckte att det kunde va kul med något annat än slät gips, och alla typer av takplattor som finns tycker jag både är fula och dyra.
Som ett alternativ till släta gipstak, kanske någon annan kan ha nytta av vår lösning som vi tycker blev riktigt bra.

Plank. Samma typ av ohyvlad (finsågad) granplank som man använder till fasader, glesspikade vi över svart byggpapp.
Personalen på Beijer ställde upp och soterade fram extra bra kvalitet, då det inte går så bra med plank som är krokiga, kvistiga eller med för mycket kåda.
Jag var lite orolig att plankorna skulle spricka då den torkade, men på ca 35 kvm tak har inte en enda planka sprucket.
Vi blandade 4 5 och 6 tums plankor, men det kan man göra som man vill.


Tycker själv att man får bra liv i taket, och det ljuddämpar lite mer än ett slätt tak.
Däremot blir bilder aldrig lika bra som verkligheten.
 
  • IMG_1708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1706.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1623.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.