Jag lyckas inte med justeringen av slutblecket, börjat fundera på om det är nåt galet med låset?


Ska tryckesfall och handtag "låsas" när låskolven är ute?
 
Att spärra trycket vid låst har blivit vanligare bland låshus då det garanterar listtrycket.
Om du känner om dörren är låst genom att trycka ned trycket så påverkas listtrycket, om man drar ner trycket så fallkolven åker in så så håller inte fallkolven igenhållandefunktion (listtryck) längre utan all belastning kommer istället på regelkolven.

Om du inte lyckas justera slutbleckets plösmått rätt så är frågan vad hade du för slutbleck tidigare?
Går dörrbladet lätt i karmen utan att ta emot eller att det spänner?
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Slutblec
1 123abc skrev:
Att spärra trycket vid låst har blivit vanligare bland låshus då det garanterar listtrycket.
Om du känner om dörren är låst genom att trycka ned trycket så påverkas listtrycket, om man drar ner trycket så fallkolven åker in så så håller inte fallkolven igenhållandefunktion (listtryck) längre utan all belastning kommer istället på regelkolven.

Om du inte lyckas justera slutbleckets plösmått rätt så är frågan vad hade du för slutbleck tidigare?
Går dörrbladet lätt i karmen utan att ta emot eller att det spänner?
Slutblecket är nog inga problem att justera på min dörr egentligen. Problemet var ju att jag la timmar på att justera utefter tron att dörrtrycket skulle kunna pressas ner vid låst läge. Ingenstans kunde jag läsa om att dörrtrycket skulle vara "stumt" när låskolven är ute. Instruktionerna beskriver till och med att man ska kunna pressa ned dörrens trycke när dörren är låst.... Det visar sig att instruktionsboken aldrig blivit reviderad och Id Lock gjorde om sina lås för några år sedan....

"Yes it is supposed to be like that. It is something that is called a hendelstopper. We did the change after feedback from our customer back in 2019."

Återkoppling från ID Locks facebook.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.