Hej,

Har grävt ut en grop som ni ser på bilden.

Ska köra markduk och grus på. Ska även ha ett dräneringsrör (man ser ränna jag har grävt ut längs berget).

På detta ska sen bastutunna stå (på stenplattor). För 4-6 personer, vikt ca 750kg utan någon i den.

Nu till min fråga - måste jag vibba gruset eller kan jag på en sån liten yta bara stampa runt? Till detta tillhör att det är på en ö så inte superlätt o få ut en vibba.

Tar jättegärna emot även andra tips om ni har det.
 
  • En skogsmark med en stor klippa, lera, uppgrävd mark, en spade och nedfallna träbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stor sten med mossa, uppgrävd jord, skog i bakgrunden, solljus, ute på dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bara lera under, eller har du kommit ner till berget?

Jag skulle köra på plintar och regelverk med trall istället oavsett...
 
anders07 anders07 skrev:
Är det bara lera under, eller har du kommit ner till berget?

Jag skulle köra på plintar och regelverk med trall istället oavsett...
Det är ganska kompakt lera - inget berg där. Tänkte på trall också men tänkte istället köra trall runt bastun och bygga in den. Varför skulle du föredra plint/regel/trall? Tänker du bärighet eller praktiskt.

Sen till frågan om jag kan nu trampa gruset och ifall det är tillräckligt.
 
Mest för att det blir stadigare och enklare med dränering tänkte jag.

Om det är förhållandevis mjukt under vet du aldrig vilken del sjunker ner eller stiger upp av tjälen.

Badet lär ju säkert klara sig ändå, men stor risk att det blir snett någonstans, speciellt då du har relativt stor belastning på liten yra, och sen ingen belastning runt omkring.
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Mest för att det blir stadigare och enklare med dränering tänkte jag.

Om det är förhållandevis mjukt under vet du aldrig vilken del sjunker ner eller stiger upp av tjälen.

Badet lär ju säkert klara sig ändå, men stor risk att det blir snett någonstans, speciellt då du har relativt stor belastning på liten yra, och sen ingen belastning runt omkring.
Good point! Får fundera på det men känns lite segt då jag redan har grävt ut och börjat preppa för första alternativet.
 
Jag tror du kan få det bra nog utan. Släng ihop en stamp och spendera lite mer tid än du känner för med den så blir det tillräckligt. (googla på stamp grus om du är osäker vad jag menar) Trycket från stampen blir rätt högt i o m att ytan är liten. Jag har slängt ihop en med 2 st spillbitar 45*70, en rundstav ock en platta i botten.
Gissar att du kommer tömma badet och då går det ju faktiskt att, i nödfall, justera om det skulle sätta sig lite...
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Jag tror du kan få det bra nog utan. Släng ihop en stamp och spendera lite mer tid än du känner för med den så blir det tillräckligt. (googla på stamp grus om du är osäker vad jag menar) Trycket från stampen blir rätt högt i o m att ytan är liten. Jag har slängt ihop en med 2 st spillbitar 45*70, en rundstav ock en platta i botten.
Gissar att du kommer tömma badet och då går det ju faktiskt att, i nödfall, justera om det skulle sätta sig lite...
Bra tips! Tack 🙌🏼
 
Tänker att det värsta som kan hända är att den med tiden hamnar lite snett och de kan ju hända även om du paddar på grund av tjäle och dylikt. Att justera upp en bastu tunna lite i efterhand är ju inte så besvärligt så du riskerar inte speciellt mycket genom att gå på din ursprungliga plan.
 
  • Gilla
ohzee
  • Laddar…
Hej.
Grusa på bara, ställ dit så stora betongplattar du hittar, men glöm inte att de ej är armerade, så ställ inte stolp direkt på plattorna. Skulle något nu sjunka finns knappast någon konsekvens, kila bara upp det sneda. Lycka till
/W
 
  • Gilla
ohzee och 1 till
  • Laddar…
Stort tack för bra input alla!

Sitter o funderar om jag ska köra stenplattor eller lecablock som bastun ska stå på (se exempelbild). Tänker att det är mer estetiskt med lecablock och du får en lite finare höjd. Men om någon har något inspel på det så tar jag gärna emot det också =)
 
  • Träkonstruktion, tunnelformad byggnad, svart, terrass, inbyggd, utomhus, blommor, modernt, kompakt, bakgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.