Hej. Jag har en braskamin Contura 450 (år 2000) och jag har lite frågor.

1. Tätningslisten runt sidoglasen börjar släppa. Bör jag köpa ny tätningslist, eller räcker det att jag smetar på lite lim och petar in? Vad för slags lim rekommenderas då det lär vara extermt hög värme.
2. Har funderat på en kaminfläkt, som sprider värmen i rummet. Dessvärre är alla jag sett avsett för plant underlag, vilket jag inte har på min modell. Kan man installera nån sorts metallhylla att ställa en sådan på? Eller vet någon om det finns kaminfläktar för horisontell montering? Visst kan jag använda nån sorts montageband, men inredningsansvarig (=fru), skulle säga blankt nej.

Tacksam för tips :)
 
  • Öppen spis med vedkorg fylld med vedträn bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
netwolf netwolf skrev:
Vad för slags lim rekommenderas då det lär vara extermt hög värme.
Jag hade en typ "liknande" Contura anno 1984 ;-) som jag gjorde en specialare på med eftermonterad fläkt under. Minns att jag tätade med avgasrörspasta, tål hög värme och håller tätt.
https://www.jula.se/catalog/bil-och.../lagningspasta-och-kitt/lagningspasta-006308/

Ang kaminfläkt vid värmeutsläppen på skorstenssvepet blir nog knepigt.
Men är inte din Contura som min var, att man kunde montera en fläkt UNDER den, så att fläkten gav bättre drag genom värmekanalerna som slutar uppe vid gallret på skorstenssvepet?
 
Lite gammal tråd, men nyfiken på vad för lösning du hittade för kaminfläkten? Jag har nämligen samma utmaning :)
 
Sol21 Sol21 skrev:
Lite gammal tråd, men nyfiken på vad för lösning du hittade för kaminfläkten? Jag har nämligen samma utmaning :)
Hej, har tyvärr inte gått vidare med detta än. Lösning finnes, men det stötte på patrull hos inredningsavdelningen ;)
 
  • Haha
Sol21
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.