Jag har idag en "osmart" Defa eRange Uno, ej uppkopplad till nätverk, app eller något.
Jag kan således inte ställa strömstyrkan till bilen alls.
Bilens app har heller inte möjlighet att ställa strömstyrkan som ska tas emot.
Därför funderar jag på att skaffa en smartare laddbox som ger mig möjligheten att ställa strömstyrkan själv.
Vilka alternativ har jag?
Tycker det är svårt att hitta denna info på respektive laddbox, alla tillverkare verkar vilja trycka på hur snabbt man kan ladda med just deras box men det är inte det jag är ute efter, snarare tvärtom.
Jag har solpaneler på taket och vill använda dessa i så stor utsträckning som möjligt.
Har jag under en hel dag ett överskott på typ 5000w så är det 5000w (eller mindre) jag vill ladda bilen med, inte dom 11000w som jag idag blir "tvingad" till att trycka in i bilen då jag måste köpa 6000w och använda mina 5000solpanelswatt från taket.
Så, vilka laddboxar kan justera strömstyrka via app?
Hur ser "stegen" ut för respektive laddbox/app ut?
Utgår ifrån att vi kanske pratar stegvis ampere och inte ett reglage i appen där man ställer in exakt wattantal som man vill ladda med?
Oerhört tacksam för svar!
Jag kan således inte ställa strömstyrkan till bilen alls.
Bilens app har heller inte möjlighet att ställa strömstyrkan som ska tas emot.
Därför funderar jag på att skaffa en smartare laddbox som ger mig möjligheten att ställa strömstyrkan själv.
Vilka alternativ har jag?
Tycker det är svårt att hitta denna info på respektive laddbox, alla tillverkare verkar vilja trycka på hur snabbt man kan ladda med just deras box men det är inte det jag är ute efter, snarare tvärtom.
Jag har solpaneler på taket och vill använda dessa i så stor utsträckning som möjligt.
Har jag under en hel dag ett överskott på typ 5000w så är det 5000w (eller mindre) jag vill ladda bilen med, inte dom 11000w som jag idag blir "tvingad" till att trycka in i bilen då jag måste köpa 6000w och använda mina 5000solpanelswatt från taket.
Så, vilka laddboxar kan justera strömstyrka via app?
Hur ser "stegen" ut för respektive laddbox/app ut?
Utgår ifrån att vi kanske pratar stegvis ampere och inte ett reglage i appen där man ställer in exakt wattantal som man vill ladda med?
Oerhört tacksam för svar!
Defa..
"Strömfördelning Möjlighet att fördela tillgänglig ström baserat på hur många bilar som är anslutna. För att justera
inställningarna krävs justeringsset. Detta tillhandahåller DEFA"
Hur vida detta sätt är enkelt eller för den delen dyrt vet jag dock inte men boxen går att justera
Och den verkar även stödja lastbalansering så rimligen så borde du istället sikta på att uppgradera denna...
"Strömfördelning Möjlighet att fördela tillgänglig ström baserat på hur många bilar som är anslutna. För att justera
inställningarna krävs justeringsset. Detta tillhandahåller DEFA"
Hur vida detta sätt är enkelt eller för den delen dyrt vet jag dock inte men boxen går att justera
Och den verkar även stödja lastbalansering så rimligen så borde du istället sikta på att uppgradera denna...
Justeringssetet kostar 2500:- ish och då kan jag justera laddström via ett program via en dator...setet består i praktiken av en nätverkskabelA Alexn72 skrev:Defa..
"Strömfördelning Möjlighet att fördela tillgänglig ström baserat på hur många bilar som är anslutna. För att justera
inställningarna krävs justeringsset. Detta tillhandahåller DEFA"
Hur vida detta sätt är enkelt eller för den delen dyrt vet jag dock inte men boxen går att justera
Och den verkar även stödja lastbalansering så rimligen så borde du istället sikta på att uppgradera denna...
Det funkar ju absolut om du vill ställa ner /upp strömmen mer permanent men om jag vill justera dag för dag eller vecka för vecka iaf så kan jag inte stå med en laptop ute i garaget och ställa om varje gång.
Redigerat:
Hej, finns ladtbslanserare till flera märken som man kan ställa in att endast ladda med sol el.R rusty skrev:Jag har idag en "osmart" Defa eRange Uno, ej uppkopplad till nätverk, app eller något.
Jag kan således inte ställa strömstyrkan till bilen alls.
Bilens app har heller inte möjlighet att ställa strömstyrkan som ska tas emot.
Därför funderar jag på att skaffa en smartare laddbox som ger mig möjligheten att ställa strömstyrkan själv.
Vilka alternativ har jag?
Tycker det är svårt att hitta denna info på respektive laddbox, alla tillverkare verkar vilja trycka på hur snabbt man kan ladda med just deras box men det är inte det jag är ute efter, snarare tvärtom.
Jag har solpaneler på taket och vill använda dessa i så stor utsträckning som möjligt.
Har jag under en hel dag ett överskott på typ 5000w så är det 5000w (eller mindre) jag vill ladda bilen med, inte dom 11000w som jag idag blir "tvingad" till att trycka in i bilen då jag måste köpa 6000w och använda mina 5000solpanelswatt från taket.
Så, vilka laddboxar kan justera strömstyrka via app?
Hur ser "stegen" ut för respektive laddbox/app ut?
Utgår ifrån att vi kanske pratar stegvis ampere och inte ett reglage i appen där man ställer in exakt wattantal som man vill ladda med?
Oerhört tacksam för svar!
Tror spontant är det wallbox, Eeasee (säljstopp) , Zaptec (vet med tibber)
På min Easee, kan man ställa in Amper. 16,13,10 och 6A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma fråga här, hur känner laddboxen av solelen? Förklara gärnaB buffyin skrev:
Jag har nog lite kompetensbrist på området för perfekt förklaring men försöker ändå.R rusty skrev:
Jag tror det fungerar med vilken vx riktare som helst, som jag förstår det sitter det 3 kännare ( strömtänger kallade elektrikern dom) i elskåpet som känner vart strömmen kommer ifrån och tar vägen. Det är även dessa som sköter lastbalanseringen tror jag.
Jag kan se på laddaren och i appen ( Zappis) om jag exporterar eller importerar ström. Denna info använder alltså laddaren för att avgörs om den ska ladda bilen eller ej.
Jag har bara testat ett par gånger. Jag har oftast laddaren ställd på max laddning och laddar oftast på natten.
Däremot kan ju funktionen bli intressantare om 60 öringen försvinner.
Om Du köper en Zappi kolla då så den har wifi detta var extrautr. när jag köpte men jag tror det kan vara standard nu.
Kan nog också vara bra att köpa av någon som har koll på solel.
Lastbalanserare måste köpas till som kopplas i Han porten i din elmätare. Då känner den av när solel produceras. För min laddare har jag två lösningar:R rusty skrev:
jag kan använd easee equlizer https://easee.com/se/tillbehor/equalizer-amp/#:~:text=Solcellsladdning%20med%20Easee%2Dappen,%2C%20från%20elnätet%20–%20eller%20båda.
Eller tibber P1 https://tibber.com/se/magazine/power-hacks/smartladdning-med-sol
Fungerar liknade på andra med smart att läsa på. Zaptec har ingen enkel lastbslanserare ser jag men borde fungera med tibber. För mig Wallbox har en egen.
Det finns några få portabla laddboxar, typ Juice Boster 2, där det går att manuellt ställa in laddströmmen direkt på laddboxen.
Jag har en Audi e-tron laddningssystem connect (portabel laddbox), på den går det att ställa i 1-ampere steg mellan 6-16 A.
Men det blir ett väldigt springade till den för att hålla jämnt takt med solen.
De flesta laddboxar ställs in av elektrikern vid installationen, på ett fast värde för max ström.
Egentligen borde nog det bästa vara att ha en laddbox som kan styras av elpriset istället. Ivarjefall behövs en automatisk styrning, och flera leverantörer av laddboxar erbjuder green charging funktion idag.
Jag har provat att integrera en Charge Amps Halo OCCP laddbox i min Ferroamp växelriktare. Då styrs laddboxen så att om det finns överskott på minst 4,2 kW solenergi så laddas det med solel.
Tyvärr funkar det inte så bra, så fort solen går i moln stängs den av och startar upp igen när solen dyker upp. Kan bli hundratals till och frånslag på en dag, vilket inte känns så bra.
Nu har jag stängt av säkringen till två faser, så den går på 1-fas max 2,3 kW, då funkar det lite bättre. Men det blir ju inte så mycket laddat då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har en Audi e-tron laddningssystem connect (portabel laddbox), på den går det att ställa i 1-ampere steg mellan 6-16 A.
Men det blir ett väldigt springade till den för att hålla jämnt takt med solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta laddboxar ställs in av elektrikern vid installationen, på ett fast värde för max ström.
Egentligen borde nog det bästa vara att ha en laddbox som kan styras av elpriset istället. Ivarjefall behövs en automatisk styrning, och flera leverantörer av laddboxar erbjuder green charging funktion idag.
Jag har provat att integrera en Charge Amps Halo OCCP laddbox i min Ferroamp växelriktare. Då styrs laddboxen så att om det finns överskott på minst 4,2 kW solenergi så laddas det med solel.
Tyvärr funkar det inte så bra, så fort solen går i moln stängs den av och startar upp igen när solen dyker upp. Kan bli hundratals till och frånslag på en dag, vilket inte känns så bra.
Nu har jag stängt av säkringen till två faser, så den går på 1-fas max 2,3 kW, då funkar det lite bättre. Men det blir ju inte så mycket laddat då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Eease laddbox utan kontakt
Laddboxar & Elbilar -
Hur fungerar relationen: elbil, laddbox, elleverantör ?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Laddbox med bra stöd för prisoptimering
Laddboxar & Elbilar -
Någon som vet nått om Malmbergs evon one laddbox?
Laddboxar & Elbilar -
Laddbox för offentlig laddning.
Laddboxar & Elbilar