Hej! Jag använder inte mina batteridrivna verktyg så ofta. Ska jag låta batterierna sitta i verktyget eller ska jag ta ur dem och förvara dem i en låda separat?
 
Jag tror inte det spelar så stor roll, jag har inte märkt att mina maskiner laddar ur några batterier. Lämpligt är väl dock att förvara de lagom laddade, max 80% kanske än bättre 30-50% och säkerställa att de aldrig laddas ur helt.
Detta är väl dock lättare sagt än gjort med laddarna som följer med verktygen.

Detta under förutsättning det är litium- batterier du har.

Laddare för batterier till RC-hobby brukar ha laddläge för förvaring, dock aldrig sett detta till verktyg, även om jag kan tänka mig att många som använder verktyg privat ofta använder de i perioder med långa intervall av vila eller väldigt sporadisk användning mellan.
 
J JFrisk skrev:
Jag tror inte det spelar så stor roll, jag har inte märkt att mina maskiner laddar ur några batterier. Lämpligt är väl dock att förvara de lagom laddade, max 80% kanske än bättre 30-50% och säkerställa att de aldrig laddas ur helt.
Detta är väl dock lättare sagt än gjort med laddarna som följer med verktygen.

Detta under förutsättning det är litium- batterier du har.

Laddare för batterier till RC-hobby brukar ha laddläge för förvaring, dock aldrig sett detta till verktyg, även om jag kan tänka mig att många som använder verktyg privat ofta använder de i perioder med långa intervall av vila eller väldigt sporadisk användning mellan.
För RC körs LiPo och de har kortare livslängd än än vanliga Li-jon med flytande elektrolyt. Antar det är därför folk är mer noggranna med att se till att batterierna ligger på optimal energinivå när de inte ska användas på ett tag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.