Hej!
Första tråden skapas :)
Håller på att göra om garage inkl hobbyrum till boyta. Rev ut innertak och isolering. Isoleringen låg tätt mot råsponten, ingen luftspalt finns, varför jag antar att detta är svartmögel? Någon som kan bekräfta?

Tänker mig två alternativ avseende detta:
1. Riva hela taket och sätta nya reglar, råspont, mm.
2. Behandla svartmöglet. Regla på ovanför befintlig råspont för att på så sätt skapa luftspalt, ny råspont med ny takpapp ovanpå befintlig råspont (efter att först rivit bort all takpapp). Inifrån isolering, plast och gipsskivor.

Kan alt 2 funka? Eller är det hälsofarligt/gynnsamt för ytterligare påväxt? Ska installera ftx för bättre ventilation i huset.

Tacksam för svart / Frippe
 
  • IMG_7537.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälklag i ett bygge med oskyddade elektriska ledningar och blå plaströr; oavslutade konstruktionselement synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanelvägg med horisontella brädor i olika nyanser av brun och grå. Naturlig textur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte byta eller sanera nåt om du gör isoleringen och dess konstruktion på rätt sätt. Då kommer angreppet att dö ut och det svarta blir bara visuellt fult. Det kommer såklart finnas olika åsikter om detta och en del väldigt rabiata sådana finns även här och det finns såklart människor som är oerhört känsliga för påväxt/mögel och kan reagera på minsta lilla på flera mils avstånd men för oss alla övriga fungerar det med rådet jag gett.

Nu ser jag inte exakt hur det är konstruerat men gör man en ventilerad konstruktion så måste såklart luften kunna röra sig också.
 
  • Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Du behöver inte byta eller sanera nåt om du gör isoleringen och dess konstruktion på rätt sätt. Då kommer angreppet att dö ut och det svarta blir bara visuellt fult. Det kommer såklart finnas olika åsikter om detta och en del väldigt rabiata sådana finns även här och det finns såklart människor som är oerhört känsliga för påväxt/mögel och kan reagera på minsta lilla på flera mils avstånd men för oss alla övriga fungerar det med rådet jag gett.

Nu ser jag inte exakt hur det är konstruerat men gör man en ventilerad konstruktion så måste såklart luften kunna röra sig också.
Hej! Tack för snabbt svar!
Kan tyvärr inte få genomströmning längs nuvarande takbalkar eftersom de går tvärs garaget och ena sidan slutar in i huset. Tror du på idén att låta nuvarande råspont agera inre del av luftspalt och att nytt tak läggs ovanpå eller bör luftspalten vara mellan nuvarande råspont och isoleringen? Mig veterligen är då enda sättet att perforera takbalkarna men det känns inte önskvärt.

/ Frippe
 
hur ser det ut utifrån? Är det bara ett flackt typ plant tak som det ser ut? Det bästa hade ju varit en riktig takstol som medgav mer lutning och plats för isolering i botten som vanligt och sen hade taket hamnat på överbågen.
 
S Stefan1972 skrev:
hur ser det ut utifrån? Är det bara ett flackt typ plant tak som det ser ut? Det bästa hade ju varit en riktig takstol som medgav mer lutning och plats för isolering i botten som vanligt och sen hade taket hamnat på överbågen.
Hej! Garaget är ganska flackt, dock ej plant. Se bild. Mvh / Fredrik
 
  • Enkel linjeteckning av en husfasad med texten "Fasad mot norr".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.