H hapazard skrev:
Att måla den med värmetålig färg är uteslutet?
I värsta fall skulle denna målas och få hamna i källaren så får den svärtade flytta upp.

Jag har en likadan installerad i källaren, fast svärtad som jag vill ha den.
 
Varför får den inte vara vit?
 
H heimlaga skrev:
Varför får den inte vara vit?
Det får du fråga min fru. Jag väljer mina strider😄
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Jag skulle hellre ta striden med henne än ge mig på att ta bort emaljen. Ett gräl på 5 år i sträck är mindre arbetssamt än att slipa emaljen av en kamin.
 
  • Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
TS kan säkert ordna så ni får varandras telefonnummer.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
TS kan säkert ordna så ni får varandras telefonnummer.
Som någon nämner är det enklare att hitta ifyllnadsfärg för emalj om man stör sig på att kaminen har lite dings här och var.

Smaken är som baken, personligen hade jag valt att ha den benvita emaljen kvar om det går.

Om fru kamin ändå vill ha den svart så går det absolut att blästra, men troligtvis inte med hemmautrustning. En lokal blästringsfirma hade jag letat upp för att höra vad de säger.

Problemet som kan uppstå vid blästring med så höga tryck som krävs för emaljen är att gjutjärnet kan spricka. Det uppstår lokala spänningar när man blästrar hårt, både på grund av värme och tryck.
Om en firma blästrar den brukar de ta höjd och säga att de inte kan garantera att den är hel när blästringen är avklarad 🤪

Men lycka till, med både diskussion om emaljens vara eller icke vara och eventuell blästring!
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
MTech MTech skrev:
Får testa om det går att nöta bort med sliptrissa annars får den hamna i skrotbingen
Det ser ut som en Jøtul 3:a ? Om den har plåten kvar med klassningen så att den går att ”nyinstallera” hade jag istället lagt ut en annons. Det där är en bra kamin i grunden. Verkar vara bra riv efter kaminer fortfarande.
 
AXS
Jag har knackat bort emalj med bilmaskin och spetsmejsel.

Blev det bra? Nej.
Tog det lång tid? Ja.

Bättre att du säljer den där och köper en ny som ser "rätt" ut.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
N Nära nog skrev:
Det ser ut som en Jøtul 3:a ? Om den har plåten kvar med klassningen så att den går att ”nyinstallera” hade jag istället lagt ut en annons. Det där är en bra kamin i grunden. Verkar vara bra riv efter kaminer fortfarande.
Stämmer, det är en kanon kamin. Jag har exakt en sån i vårat sovrum.
 
MTech MTech skrev:
Hej!

Hur får jag lättast bort emaljen från denna? Kan man lösa upp med något medel innan blästring och svärta?

[bild][bild][bild]
Hej. Jag har en exakt likadan där emaljen släppt bitvis. Jag fick till svar när jag lämnade in den för blästring alternativt ta bort med syror, att det antagligen inte går:( om du kommer på en lösning får du gärna höra av dig.
/ mvh rikard
 
Det är väl bra mycket enklare att köpa en kamin med "rätt" färg. Vad kostar en begagnad kamin? Någon slant lär du få för den vita så mellanskillnaden blir liten.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är väl bra mycket enklare att köpa en kamin med "rätt" färg. Vad kostar en begagnad kamin? Någon slant lär du få för den vita så mellanskillnaden blir liten.
Gav 2k för denna. 8-9 ligger en i gjutjärn på
 
MTech MTech skrev:
Gav 2k för denna. 8-9 ligger en i gjutjärn på
Finns en brun på blocket för 7000. En vit borde väl inte betinga ett lägre pris? Nu vet man ju inte om den säljs för det naturlgitvis men men. Sälj och köp något annat, den sitter ju inte monterad än.
 
Det ska allt gå det här!

En gammal och sliten vedspis täckt med flagnande färg och rost står i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Totte_S och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.