Vi kommer lägga ut huset till försäljning och jag sitter och går igenom vad vi kan göra avdrag för.

jag har fastnat lite för ”du får göra avdrag för hela avgiften om du har byggt till” och ”byggt till saker som inte fanns där tidigare”

Får man göra avdrag för en altan på 80-100m2 där del även har byggts med tak ovanför.

Sen har vi även rivit 4 väggar nere i källaren och gjort ett extra allrum samt ändrat planlösningen i tvättstugan med nytt avloppsplacering och placering av tvättmaskin.

Får man göra avdrag för dessa saker?
 
Standardförbättningar får du göra avdrag för längre än de här 5 åren alla snackar om. Samma med tillbyggnader. Du bör dock göra beräkningar för hur du har kommit fram till siffrorna som du kan presentera för skatteverket om frågan uppstår.

Byter du golv från plastmatta till trägolv får du dra av för det men bara för prisskillnaden mot om du skulle lagt en ny plastmatta. Så när man gör en standardförbättring så bör man också ta reda på alternativkostnaden så man kan presentera skillnaden.

Har du byggt en altan som inte fanns förut så får du dra av för den men du bör tillämpa någon form av åldersavdrag.

Ändringarna i tvättstugan blir kanske svåra eftersom de inte är standardförbättringar utan bara annorlunda. Om du kaklade eller lade klinkers och kanske golvvärme som tidigare inte fanns så är detta standardförbättreingar.

Detta skulle jag säga är en av de viktigare sakerna man bör ha koll på när man köper ett hus för i princip kommer man inte betala så värst mycket skatt den dagen man säljer om man tagit kvitton på allt och gjort sina beräkningar löpande genom åren efter avslutade projekt. Ett hus är ju sällan en vinstaffär om man räknar på det i det stora och då skall man heller inte skatta för det.
 
Jag skulle absolut försöka dra av allt det du räknar upp som förbättringar. Det som kanske är ett gränsfall är ändrade planlösningen i tvättstugan. Men uppenbarligen tycker ju du att det är en förbättring, annars hade du inte gjort det.

Jämfört med renovering som att måla om, så är det en tydlig förbättring (i dina ögon).
 
Renoveringar får man bara dra av gör i 5år. Men inte hela summan, bara den förbättring som finns när man säljer. Har man ägt huset sedan det var nytt kan man inte dra av några renoveringar. Inte om det var nyrenoverat när det köptes heller. Många gör fel med de här avdragen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Renoveringar får man bara dra av gör i 5år. Men inte hela summan, bara den förbättring som finns när man säljer. Har man ägt huset sedan det var nytt kan man inte dra av några renoveringar. Inte om det var nyrenoverat när det köptes heller. Många gör fel med de här avdragen.
Nytt kök är väl ingen renovering, men att måla gamla köket är en renovering. Så nytt kök borde man kunna salta på med, eller?
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Om det fanns ett kök tidigare så är ett köksbyte en renovering. Var det tidigare köket nytt när man köpte fastigheten så kan man inte dra av något alls.
 
  • Gilla
Kirapira och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nytt kök är ok att dra av, under förutsättning att det inte fanns något kök innan...
Annars är det bara förbättringar och att en ny kyl är energieffektivare än en gammal är inte att räkna som en förbättring i det avseendet, man byter bara till en annan vara med samma funktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det fanns ett kök tidigare så är ett köksbyte en renovering. Var det tidigare köket nytt när man köpte fastigheten så kan man inte dra av något alls.
Njaaa om man gör en kraftig "förbättring", utökar antalet skåp, mer bänkyta, mer rationell placering av spis och vask (enl. mig) osv. byter från hopplös vattenskadad IKEA träbänk till måttbeställd granit. Det är mer än renovering. På samma sätt kan man säkert förbättra genom att istället ta bort en del skåp och få ett öppnare kök.
 
Fairlane
H hempularen skrev:
Njaaa om man gör en kraftig "förbättring", utökar antalet skåp, mer bänkyta, mer rationell placering av spis och vask (enl. mig) osv. byter från hopplös vattenskadad IKEA träbänk till måttbeställd granit. Det är mer än renovering. På samma sätt kan man säkert förbättra genom att istället ta bort en del skåp och få ett öppnare kök.
Ja där går de att dra av en del, men inte hela. Exempelvis så får man dra av mellanskillnaden mellan granitskivan och en träskiva, inte hela granitskivan.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa om man gör en kraftig "förbättring", utökar antalet skåp, mer bänkyta, mer rationell placering av spis och vask (enl. mig) osv. byter från hopplös vattenskadad IKEA träbänk till måttbeställd granit. Det är mer än renovering. På samma sätt kan man säkert förbättra genom att istället ta bort en del skåp och få ett öppnare kök.
Du kan inte dra av för att du tycker att skåpen är bättre placerade. Du kan dra av för mellanskillnaden på trä och granitskivs tex. Eller för installation av diskmaskin, om det inte fanns tidigare. Men det är bara konkreta förbättringar, och bara mellanskillnaden mot tidigare standard.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
B Beppo skrev:
”Har du byggt en altan som inte fanns förut så får du dra av för den men du bör tillämpa någon form av åldersavdrag.”
Åldersavdrag kan väl inte vara aktuellt? Om man köpt huset direkt efter att altanen var nylagd hade man ju betalat hela altanen och kvittat hela inköpskostnaden för huset mot försäljningspriset vid beräkning av vinstskatt. Låter otroligt att man skulle göra åldersavdrag bara för att man byggt altanen själv.
 
”Åldersavdrag kan väl inte vara aktuellt? Om man köpt huset direkt efter att altanen var nylagd hade man ju betalat hela altanen och kvittat hela inköpskostnaden för huset mot försäljningspriset vid beräkning av vinstskatt. Låter otroligt att man skulle göra åldersavdrag bara för att man byggt altanen själv.”

Om du vill göra avdraget för altanen, dvs. undanta den från beskattning, så blir du nog tvungen att göra åldersavdrag. (Troligen behöver inget göras för som allt annat så är de underbemannade och litar på att folk är ärliga och utför endast några få stickprovskontroller)

Annars kan du låta bli att göra avdrag och betala mer skatt.
 
Inte alls oskäligt, i mina ögon helt okay pris
 
Grillen Grillen skrev:
Vi kommer lägga ut huset till försäljning och jag sitter och går igenom vad vi kan göra avdrag för.

jag har fastnat lite för ”du får göra avdrag för hela avgiften om du har byggt till” och ”byggt till saker som inte fanns där tidigare”

Får man göra avdrag för en altan på 80-100m2 där del även har byggts med tak ovanför.

Sen har vi även rivit 4 väggar nere i källaren och gjort ett extra allrum samt ändrat planlösningen i tvättstugan med nytt avloppsplacering och placering av tvättmaskin.

Får man göra avdrag för dessa saker?
Ja anser du det är rimligt så varförinte
 
Fairlane
C California skrev:
Inte alls oskäligt, i mina ögon helt okay pris
Vad är ett okay pris?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.