A
J jonaserik skrev:
Det är en brandvägg mot grannen, kan då bestå av 2 lager gips 13 mm A60 klass minmum. Skåp och annat som är fäst i väggen kanske har kottlingar för infästning eller så är det en plyfa/spånskiva bakom. Vad säger konstruktionsritningen
och vad säger grannen om allt oväsendet
 
electroluxaren skrev:
och vad säger grannen om allt oväsendet
Det är väl helt irrelevant? Så länge det sker på kristliga tider och ännu bättre efter att ha informerat grannen är det bara att köra.
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skulle kunna vara någon lättbetong, eller "riktig" betong.

Men detta kommer att damma väldigt mycket mer än när du spacklade lite trasig betong (och slipade?). Du bör kapsla in rummet helt, skydda parkettgolovet med täckplast OCH masonit eller annat repskydd. Kapsla in köksskåpen och vitvaror, annars kommer det att knastra gångjärn och i lådornas skenor de närmaste 10 åren.

Det här är en typ av förstörande jobb som normalt inte utförs i inredda rum, utan när allt är utrivet.
Förstår. Låter onekligeg jobbigt. Om man låter kaklet sitta och sätter renoveringsips över långsidan upp till stommarna och även på dom andra sidorna, hela vägen upp till taket (för att slippa en kant där kaklet har sitter). Det är väl också ett alternativ?
 
J jonathanlindgren skrev:
Förstår. Låter onekligeg jobbigt. Om man låter kaklet sitta och sätter renoveringsips över långsidan upp till stommarna och även på dom andra sidorna, hela vägen upp till taket (för att slippa en kant där kaklet har sitter). Det är väl också ett alternativ?
Absolut, men tänk på att renoveringsgips är "mjuk" så du behöver fylla upp bakom på väggen där den går upp till taket.

Enklast är om du hittar en skiva (kanske en 13mm tjock gips?) och lägger bakom som är lika tjock som kaklet
 
J jonathanlindgren skrev:
Förstår. Låter onekligeg jobbigt. Om man låter kaklet sitta och sätter renoveringsips över långsidan upp till stommarna och även på dom andra sidorna, hela vägen upp till taket (för att slippa en kant där kaklet har sitter). Det är väl också ett alternativ?
Ja, och du måste ju kolla så att du fortfarande kan öppna skåpet längst in i hörnet där om du bygger på väggen då, ca 20mm
 
anders07 anders07 skrev:
Ja, och du måste ju kolla så att du fortfarande kan öppna skåpet längst in i hörnet där om du bygger på väggen då, ca 20mm
Yes, bra input. Ska prata med lite folk som eventuellt kan hjälpa oss och se vad dom tycker när vi kan ta en närmare titt på köket :) tack igen för rådgivningen! Sveriges mest hjälpsamma forum!
 
J jonathanlindgren skrev:
Hej,

Har precis köpt en nyproduktion där vi inte fick välja ytskikt. Vi ska göra lite ändringar där en är att ta bort kaklet i köket och köra stänkskydd + målad vägg. Bifogar bild på köket för referens.

Iom att väggen bakom ska vara målad och synlig är jag orolig för arbetet och vad för typ av vägg som finns där bakom. Kan jag vänta mig att det bara är fogmassa på en vägg jag måste slipa bort eller finns det risk för en helt annan yta jag måste bredspackla över?

Tacksam för svar :)
Håller med om att kaklet inte var de roligaste.
En enklare lösning kanske är att sätta en glasskiva eller liknande framför kaklet och helt enkelt montera någon plastfilm på det, prata med någon bilstripare så går det säkert att lösa. Kan få till en riktigt häftig vägg.
Eluttag och annat får du montera distansringar på så du får ut dem till glasskivan.

Se till så det inte skiter sig med någon skåplucka eller annat när ”väggen” flyttas ut några millimeter.

Ännu enklare är att klistra på något direkt på kaklet, fanns förr iallafall att köpa med olika mönster på. Om inte så är det bilstriparn igen som kanske kan lösa det.
 
O
J jonathanlindgren skrev:
Yes, bra input. Ska prata med lite folk som eventuellt kan hjälpa oss och se vad dom tycker när vi kan ta en närmare titt på köket :) tack igen för rådgivningen! Sveriges mest hjälpsamma forum!
När du skriver att du ska ha stänkskydd, tänker du dig då en plexiglasskiva som varit populärt en tid?

För gör du det finns ju också möjligheten att måla direkt på plexiglasskivans baksida och sen montera på utsidan av kaklet.
 
O Ossian K Olsson skrev:
När du skriver att du ska ha stänkskydd, tänker du dig då en plexiglasskiva som varit populärt en tid?

För gör du det finns ju också möjligheten att måla direkt på plexiglasskivans baksida och sen montera på utsidan av kaklet.
Tror jag varit otydlig. Menar ett lågt stänkskydd (ungefär 6-7 cm), så som vi har i nuvarande köket (bifogad bild).

Målet är alltså att ha samma effekt. Rostfri bänkskiva med stänkskydd.
Ett modernt kök med vita skåp, rostfria apparater, kaffemaskin och en minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O
J jonathanlindgren skrev:
Tror jag varit otydlig. Menar ett lågt stänkskydd (ungefär 6-7 cm), så som vi har i nuvarande köket (bifogad bild).

Målet är alltså att ha samma effekt. Rostfri bänkskiva med stänkskydd.
[bild]
Då är det bara fram med kofoten då!
 
  • Ledsen
jonathanlindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.