Den ger bra med ljus. Undrar om inte 5 st. blir för mycket på 25 m2.
Ljuskällan går ej att byta, slutar den lysa så får du byta hela armaturen.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Frågan är nog mer om de sprider ljuset tillräckligt om det inte är högt till tak? Spontant hade jag sagt 10st klenare är bättre.
 
L
Jag har såna - mycket ljus för pengarna.
 
Samma här. Har 4st i källargaraget som ersatte 3st äldre lysrörsarmaturer. Klart bättre ljus än innan och fullt tillräckligt för det mesta trots 220cm i takhöjd. Inget lackerings ljus. Men då letar man nog efter andra ändå.
 
Det är en skitarmatur som du inte ska köpa. Den går inte att installera enligt regler och god svensk praxis. Vi flera trådar kring denna armatur.
 
Nu är du lite väl hård... Armaturen går alldeles utmärkt att installera på ett korrekt och godkänt sätt. Däremot går det inte att vidarekoppla till flera armaturer som det står i produktbeskrivningen, utan man får dra en kabel parallellt med alla lampor och sätta en dosa vid varje.
 
Förutom att det är av märket Anslut (vilket är generellt skit) så kan de ju lysa ett tag.
 
Ja, dom är säkert inte bra (men kanske prisvärda) eller särskilt enkla att installera jämfört med "märkesvarianter" med internt kopplingsutrymme. Men dom går att använda om man vill.
 
Armaturen känns som den är gjord av maräng, otroligt klen i plasten. Det går inte att gå in i ena änden och ut i andra för den har bara införing för en kabel i ena gaveln. Du måste alltså sätta en dosa utanför armaturen där du kopplar vidare.
Installationen blir ful men den lyser bra och är billig.
 
F
E etompau skrev:
Den ger bra med ljus. Undrar om inte 5 st. blir för mycket på 25 m2.
Ljuskällan går ej att byta, slutar den lysa så får du byta hela armaturen.
Detta är anledning nog att inte köpa. Om 5 år när en går sönder så kanske det inte går att få tag på en ny. Eller så ändrar de tillverkare och ljuset har en annan temp t ex.
 
F Fideliox skrev:
Om 5 år när en går sönder så kanske det inte går att få tag på en ny. Eller så ändrar de tillverkare och ljuset har en annan temp t ex.
Hur många tillverkare lämnar garanti mot just detta? Att de lagerför 5år exakt samma produkt och dessutom samma styrka/temp mm?
 
Jag har 16st liknande (köpta på Biltema för fem år sedan) i mitt garagetak, 95m2 och 2.7m i takhöjd.
Kopplade så att det går att tända varannan armatur, normalt är det bara åtta som lyser och det räcker för 90% av mina aktiviteter i garaget.

Då garaget byggdes nytt i samband med installationen så valde jag infälld el, utseende enligt bilden nedan.

För övrigt har jag inget att anmärka på, svårslaget ljus för pengarna och funkar bra såhär fem år senare. Men jag kan ju inte svära på att Biltema och Jula är samma lika.
Väggmonterad armatur med sladd och justerbar sockel mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ljusmässigt tror jag att 5 st på 25 m2 blir rätt lagom eller snarare i överkant, räcker nog, beroende på vad du vill göra. Om garaget är ca 4*6,5 m blir det en meter emellan armaturena.

Jag skulle inte offra tiden för att installera en sådan armatur, ens om jag fick den gratis. Kanske som tillfällig bygglampa.

25 000 timmar är rätt kort livslängd, mest troligt avser de att efter 25 000 fungerar 90 % av armaturerna fortfarande. Det är ungefär samma livslängd som ett vanligt lysrör. De specar inte ljusnedgången över tid, alltså hur mycket ljus får man efter en viss period. 20 000 tändningar är också rätt lite.

Dessutom brukar plasten ta slut rätt fort, armaturerna är eländiga att montera etc, men det beror ju på hur man värderar sin/elektrikerns tid. Dessa armaturer skriker alltid hempul eftersom en yrkesman inte skulle installera dem för att det blir alldeles för dyrt.

Å andra sidan kostar en vettig armatur 5 gånger men jag förväntar miug att den kommer att hålla mer än 5 gånger längre, dvs den kommer att sitta där om 20 år med. så mycket fastän per timme kostar den mindre:
https://www.elbutik.se/product.html/exaktor-naiad-g3-led-industriarmatur-35w?category_id=1542

Men jag köper hellre en sådan begagnad till samma pris som jula-armaturen kostar ny, troligtvis får jag ut mer av den beggade än av julas nya.
 
Jag har dessa i mitt garage, jag har 6st på 30m2 och det blir bra ljust. Man "får" seriekoppla max 5st enligt bruksanvisningen men jag har som sagt 6st. lätta att sätta upp och lätta att koppla in så jag är nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.