Hej !
Behöver lite hjälp
Nu när vi ska bygga carport så ville kommun ha rätt mått från carport till fastighetsgränsen men problemet nu är att halva vägen gå på min tomt så vet inte hur man ska göra .
(Har pratat med lantmäteriet, samhällsplaneringskontoret som inte kunde hjälp)
Kommunen ska kolla på det och återkomma
Någon som varit med om liknande?
 
  • Kartskärm med fastighet, gator och "Visa fastigheter"-knapp på mobilapplikation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Satellitbild från mobilapp, överstruket område, gator och byggnader, text "Nässjö", skärmgränssnittsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur vet du att de där bilderna är exakta? Har du några gränsmarkeringar?
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Det är det juridiska ritningarna som finns hos lantmäteriet, mätte enligt dem och hamnade mitt på asfaltsvägen.
 
Då mäter du från fastighetsgränsen och är nöjd med detta. Protesterar de så tar du det därifrån.
 
  • Gilla
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
harry73
Ta avståndet från två tomtrör du kan hitta, då kan kommunen själv räkna ut avståndet till alla tomtgränser de vill
Luftbild på ett bostadsområde med fastighetsgränser och måttangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
DavidRosbacka och 3 till
  • Laddar…
S SH92 skrev:
Det är det juridiska ritningarna som finns hos lantmäteriet, mätte enligt dem och hamnade mitt på asfaltsvägen.
Det finns inga "juridiska ritningar". Det är markeringar på marken som är juridiskt gällande.

Lantmäteriet skriver så här om kartorna:

Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.


Vill du veta vart gränsen går får du leta rätt på markeringarna i marken eller begära utsättning.
 
  • Gilla
udihow och 18 till
  • Laddar…
Nu har ju TS redan fysiskt mätt ut vart gränsen går...
 
  • Gilla
Clys
  • Laddar…
Gör skillnad på tomt och fastighet. Vägen är inte en del av din tomt. Har de frågat om avstånd till tomtgräns eller fastighetsgräns? Det borde vara tomtgränsen som är av intresse egentligen.
 
  • Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu har ju TS redan fysiskt mätt ut vart gränsen går...
Ja, då är det bara att redovisa avståndet till kommunen. Borde vara en fördel att gränsen är ute i vägen. Då kan man ju bygga nära vägen och ändå hålla sig 4,5 meter från fastighetsgränsen...
 
  • Gilla
Elon Musk och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då mäter du från fastighetsgränsen och är nöjd med detta. Protesterar de så tar du det därifrån.
harry73 harry73 skrev:
Ta avståndet från två tomtrör du kan hitta, då kan kommunen själv räkna ut avståndet till alla tomtgränser de vill
[bild]
Hittar inga tomtrör :/ få avvakta och se va kommunen säger tack för svar 🙏
 
Vad mätte du ifrån då?
 
  • Gilla
Dalastuga och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Gör skillnad på tomt och fastighet. Vägen är inte en del av din tomt. Har de frågat om avstånd till tomtgräns eller fastighetsgräns? Det borde vara tomtgränsen som är av intresse egentligen.
Min gräns enligt avstyckning är så långt ut som till halva vägen.
 
  • Svensk kartografisk dokument, markavstyckning, Jönköpings län, signaturer, skala 1:1000, äldre stil, tekniskt ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Daniel 109 skrev:
Gör skillnad på tomt och fastighet. Vägen är inte en del av din tomt. Har de frågat om avstånd till tomtgräns eller fastighetsgräns? Det borde vara tomtgränsen som är av intresse egentligen.
Jag har detta problem på min fastighet där vägen går inne på min "tomt". Vägen har glidit in på tomten genom åren (ligger på slätt berg och underlaget flyttar sig). Längre ned i backen är det tvärtom, min gräsmatta har flyttat sig utanför fastigheten. Inget att tjafsa om annat än den dag jag vill bygga ett garage, då kan jag bygga närmare vägen än vad kommunen vill...
 
  • Gilla
  • Wow
redep och 3 till
  • Laddar…
Klart du inte hittar några rör, om det stämmer med gränsen, så skulle dom sticka upp genom asfalten. Kolla upp om det finns rör hos grannarna och mät från dom för att vara säker.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad mätte du ifrån då?
Mätte på ett ungefär från hörnet på tomten till vägen och det skiljer ca rätt så många meter till min gräsmatta och sen ut till vägen
 
  • Gilla
PA 65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.