Jag har ett rum som har ojordat eluttag på vägg och i tak.
I en kopplingsdosa ovanför eluttaget uppe på väggen finns bla en jordtråd som bara går förbi till rummen bredvid som är tvättstuga och kök.
Under lamputtaget finns det jordtråd som är invirad i tomtehatt som inte används i lamputtaget utan bara går vidare.

Kan man använda dessa jordtrådar för att byta eluttagen till jordade uttag eller är det meningen att dom kablarna bara ska användas av tvättstugan och kökets uttag endast?

Kan man jorda fler rum på detta sätt om man hittar jordtråd i kopplingsdosor för jag vill minnas ha sett det även i andra rum.
 
För det första, att byta från ojordade uttag till jordade uttag är egentligen ett jobb för elektriker, det får ingen lekman göra.

För det andra, alla uttag (vägguttag lamputtag etc), all fast ansluten utrustning etc i ett rum ska vara antingen ojordat eller jordat. Ingen blandning av ojordat/jordat.

Skyddsjorden ska ovillkorligen följa fasen och nollan hela vägen från gruppcentralen till förbrukaren.
Om den aktuella gruppen täcker flera rum så kommer skyddsjorden att gå till flera rum.
En skyddsjord får aldrig betjäna flera grupper.
Man "lånar" aldrig skyddsjorden från en grupp till en annan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Skyddsjorden ska ovillkorligen följa fasen och nollan hela vägen från gruppcentralen till förbrukaren.
Om den aktuella gruppen täcker flera rum så kommer skyddsjorden att gå till flera rum.
En skyddsjord får aldrig betjäna flera grupper.
Man "lånar" aldrig skyddsjorden från en grupp till en annan.
Med samma grupp menar du samma säkring i "proppskåpet" eller hela raden säkringar som delar samma huvudsäkring?

Det är ett 70 tåls hus så det är bara jord draget till våtrum och kök men jag har kollat 2 till kopplingsdosor och man ser jordtråd där också som bara löper förbi.
 
Samma säkring, eller grupp om tre säkringar om det är trefas.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
En "grupp" är antingen en enfasgrupp (en säkring), eller en två/trefas grupp, där man har 2 eller 3 säkringar. I en gammal "proppcentral" ligger oftast en trefasgrupp vertikalt, det är en matande fas per rad, så man får de 3 olika faserna. I en central med dvärgbrytare, ligger en trefasgrupp normalt horisontellt faserna matar var 3e säkring.

En gruppledning innehåller den (de) matande faserna, en neutral (nolla) och ev. en skyddsjord, trådarna skall gå tillsammans till förbrukaren.

Man få framförallt aldrig dela på något mellan grupperna. Har du skyddsjord i en gruppledning så får den inte kopplas till en annan grupp osv.
 
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Ok tack alla då är jag med.
Blir att kontakta en elektriker för att få fler rum jordade . Var bara intresserad om det var ett enkelt jobb eller om man som ni säger måste dra hela vägen nytt. Nu förstår jag hur det ska gå till 👍
 
Med största sannolikhet kommer det att funka att använda den jordkabel du hittat i dosorna. Om inte, så har de blandat flera grupper på ett, kanske, olämpligt sätt.

Men som Demmpa säger, blanda inte jordat med ojordat i samma utrymme
 
Se till att verifiera att de är ansluta till jord och inte bara en lös ledning.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.