Jag har ett fönster som behövs bytas innan vintern.

Fönsterbolag vill ha 29000kr

Fönstret är 1260x1260 enligt deras offert.

Hittar på blocket ett som är samma modell för 1000kr men det är 11X13 (1090X120) skriver han på blocket. Menar han 1090x1290?

Passar detta hyffsat? Eller vad ska jag leta efter? Förstår inte dessa måtten med 11x13 eller 12x12 osv
 
11x13 etc. kallas modulmått, det är måtten på öppningen i väggen där fönstret eller dörren ska sitta i decimeter. Så ett 11x13 fönster ska sitta i ett 1100x1300mm stort hål. Så de exakta måtten på karmen är lite mindre för att få plats med drevning etc runt karmen.

https://www.hemfint.se/modulmatt-sa-mats-fonster-ytterdorrar
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
11 x 13 är storleken på hålet fönstret sitter i (i dm). Själva fönstret (karmens yttermått) är lite mindre än hålet (och i mm).
29 000 för ett fönster är galet dyrt, det är inte felskrivning och ska vara 2900?
 
  • Gilla
downup
  • Laddar…
P Pin skrev:
11 x 13 är storleken på hålet fönstret sitter i (i dm). Själva fönstret (karmens yttermått) är lite mindre än hålet (och i mm).
29 000 för ett fönster är galet dyrt, det är inte felskrivning och ska vara 2900?
Så ifall jag tarbort födret och mäter hålet? Antar att hålet är från denna punkt? Det andra är en smylist?

Samma bolag bytte alla våra fönster på första våningen och det såg otroligt lätt ut att byta så jag tänker göra det själv på andra plan men behöver veta hur de mätte måtten :)
 
  • Öppet fönster, kedja, utsikt över grönska och parkering, delvis renoverad vägg, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är väl vilket mått fönsterbolaget angett, karmyttermått eller fönstermått eller något annat. Du gör nog bäst i att mäta själv. 29000 låter ju dyrt om det är ett standardfönster, kanske mer rimligt om det är byggt i specialmått.

Har din fönsteröppningar inte standardmått så är det väl antingen specialmått på fönsterna som krävs eller bygga om öppningen till standardmått.
 
downup downup skrev:
Så ifall jag tarbort födret och mäter hålet? Antar att hålet är från denna punkt? Det andra är en smylist?

Samma bolag bytte alla våra fönster på första våningen och det såg otroligt lätt ut att byta så jag tänker göra det själv på andra plan men behöver veta hur de mätte måtten :)
Ja hålet är måtten mellan reglarna runt fönstret.
 
  • Gilla
downup
  • Laddar…
Ja, det är den ytan du mäter mot. Det ser ut som att det kan fattas en nia i det måttet på blocket annonsen.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Ja hålet är måtten mellan reglarna runt fönstret.
Fick dessa till 131cm x 121cm vilka mått på. Fönster bör jag titta på? Hur mycket brukar man tarbort på måttet?
 
Hur kan dom få ett fönster till 29000 kr? 😮 Så mycket borde det inte kosta ens inklusive montering.

Vi betalade kring 6000-7000 kr/st för Elitfönster, och då räknas de som dyra. Det var utan montering, men montering av tre fönster och en altandörr gick på ca 20000.

När vi hade hantverkaren här för att mäta vad det skulle vara för storlek avrundade han till närmsta modulmått. Om det diffade en cm åt något håll fixade dom det med fler eller färre kilar jämfört med innan. Det döljs ändå med fönsterfoder m.m.

Om du ändrar en hel decimeter i storlek bör du kolla om du behöver bygglov för fasadändring, åtminstone om du bor inom detaljplanerat område.
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
downup downup skrev:
Fick dessa till 131cm x 121cm vilka mått på. Fönster bör jag titta på? Hur mycket brukar man tarbort på måttet?
13 x 12 är fönsterstorleken du ska titta på.
Se bara till att du har rätt höjd- resp bredd-mått.
Normal bygger man en öppning med 130 cm * 120 cm som i ditt fall. Sen är fönstret alltid 2 cm mindre åt båda håll, för drev och tätning. dvs 128 * 118 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.