Vi är intresserade av att sätta in en luft/luft värmepump i huset (1-planshus m öppen planlösning, ca 150 kvm). I området har jag sett att Panasonic, Mitsubishi Electric och Sanyo är de vanligaste märkena.
Det vore jätteintressant om det är någon som har bra (eller dåliga) erfarenheter av pumparna. ;)
Tycker ni att det finns andra pumpar som är bättre - berätta!
 
Vi har en Sanyo 123:a ca: 2år gammal som vi är mycket nöjda med.

På Sanyo kan man välja om man vill använda tempsensorn på innerdelen eller på fjärrkontrollen,
vet ej om några andra märken kan det. Det är en stor fördel att kunna placera fjärrkontrollen där det är kallast
och låta pumpen jobba efter det.
På våran sanyo finns även fläktläge, bra när man bara vill sprida befintlig värme.
På Sanyo får man även välja vilken riktning luften skall blåsa och fläkthastighet.

Vi har även en Electrolux 93:a i källaren som inte har någon av ovanstående funktioner ock dessutom
knarrar hela tiden, men den sparar mycket pengar.

Jag ångrar att vi köpte Electroluxen istället för en till sanyo men hur andra pumpar fungerar vet jag ej.
 
Peter2400 skrev:
Vi har en Sanyo 123:a ca: 2år gammal som vi är mycket nöjda med.

På Sanyo kan man välja om man vill använda tempsensorn på innerdelen eller på fjärrkontrollen,
vet ej om några andra märken kan det. Det är en stor fördel att kunna placera fjärrkontrollen där det är kallast
och låta pumpen jobba efter det.
På våran sanyo finns även fläktläge, bra när man bara vill sprida befintlig värme.
På Sanyo får man även välja vilken riktning luften skall blåsa och fläkthastighet.

Vi har även en Electrolux 93:a i källaren som inte har någon av ovanstående funktioner ock dessutom
knarrar hela tiden, men den sparar mycket pengar.

Jag ångrar att vi köpte Electroluxen istället för en till sanyo men hur andra pumpar fungerar vet jag ej.

Hur många kvm värmer ni med den pumpen? Har ni gjort någon beräkning på hur mycket ni har sparat sen ni satte in pumpen? (Skulle vara intressant att veta :))
Har sett att en del i området har Sanyo - vet dock inte riktigt vilken "typ" det är.

Tack för infon!
 
Är man intresserad av inredning och tysta pumpar tycker jag man skall kolla in LG's nya serie på 6kW. Verkar riktigt trevlig och inte alls lika störande ful som de flesta andra luft/luft-pumparna.

/Alex
 
Sanyon värmer 110 kvadrat och eluxen värmer källaren på 60 kvadrat.
Jag har ersatt golvvärmen i källaren som drog ca 10000kw med en pump
och räknar med att spara ca 7000 kw på det.
Totalt på året är svårt att se då det inte var någon riktig vinter i år och vi monterade electroluxen
i somras.
Ja har dock mätt båda pumparna de senaste 51dagarna och då har dom dragit
Sanyon 1240tim 234kw ca23grader =per år 1653kw
Eluxen 1240tim 258kw ca22grader=per år 1822kw

Jag bor i göteborg, skall bli intressant att se om dom klarar vintern bara.
 
kungkokos skrev:
Är man intresserad av inredning och tysta pumpar tycker jag man skall kolla in LG's nya serie på 6kW. Verkar riktigt trevlig och inte alls lika störande ful som de flesta andra luft/luft-pumparna.

/Alex
Tack för tipset om tysta pumpar! Har hört att de kan väsnas en del så om det finns en tystgående så är ju det bara ett plus.
 
Jag tycker Mitsubishi-pumpen verkar ha mycket imponerande prestanda, bra COP och låg ljudvolym. Det är nog state-of-the-art just nu. Men jag fastnar nog mer för Fujitsu Nocria AWYZ14LB pga dess höga effekt, rimliga pris i förhållande till effekten och självrengörande filter. Ska man ha en billig pump kan man ju köpa en Panasonic genom IKEA Family för 15000kr och slippa leta runt efter en bra offert, men det är ju en mindre pump som kan få problem om det blir svinkyla. Annars tycker jag Daikins pumpar är rätt snygga...

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.