Jag har lite funderingar angående tomtköp.

Om man ska köpa tomt av en privatperson som tänker sig sälja ett antal tomter i ett område. Hur fungerar det då med vatten och väg i området. Är det något man bekostar själv och hur fungerar det i sådana fall? Hur gör jag som privatperson för att få väg fram till tomten?

Om jag t.ex bygger ett hus på min tomt långt tid före de andra i området, ska jag då bekosta väg för alla eller bara till mitt hus och sedan får de fortsätta därifrån?

En som inte kan något om tomter och regler för det.
 
vi är själva på g att köpa tomt av privatperson. vvs o el får vi bekosta själva. kolla om det redan finns.. vi kollade med kommunen som sa att det inte ingick i vår tomt. med väg vet jag inte.. vi har en väg precis utanför tomten så det är lugnt för oss.
statsbyggnadskontoret vet en del. ring dem!
 
Jag tror att det har att göra med om det är stadsplanerat eller inte (vårt var det inte). Vi har köpt av en privatperson, vi har fått bekosta en väg själva fram till huset som går över han åker. Servitut alltså.

Om det skulle byggas flera hus, så borde de får använda vår väg mot en servitutsavgift tror jag. Det är inte heller aktuellt för oss, för det fick bara byggas ett hus där (vårt)

Elen betalar vi fram till vår tomtgräns, resten står Tekniska Verken för, det ingår i deras anslutingsavgift som man får betala separat - om jag förstått det hela rätt. Vi är inte riktigt där än.

Samma måste det vara med vatten/avlopp, man betalar fram till sin egen tomtgäns resten ingår i anslutningsavgiften? Jag r inte riktigt säker där, för det har inte varit aktuellt för vår del då den stora v/a ledningen passerar rakt under vår tomt... (De kanske borde betala oss istället ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.