Nu har vi precis lagt projekt förråd åt sidan och är klar med detta och ska börja till att riva vårt gamla förråd för att bygga upp en ny friggebod till våra två äldre grabbar på samma ställe. MEN min sambo är lite åt "det duuuuuger hållet" och jag är mer realistisk 😅 det gamla förrådet som ska rivas är 7,5 meter och 3,3 meter och vi tänkte bygga friggeboden efter dessa mått på ett ungefär. Men nu är frågan kring bjälklaget. Den kommer stå på betongplintar som ska grävas ner. Nån som har en bra beskrivning/bild på hur detta borde byggas och vilka reglar? 45x145? 45x195? Vi bor uppe i Jämtland. Jag anser ju att det behövs en balk i mitten medans sambon inte tycker det. Och där borde jag väl ha rätt för friggeboden kommer ju bli väldigt lång och kommer ju typ knäckas i mitten utan en mitten balk. Tips och ideer är väldigt välkomna.
 
  • Gilla
Jullepojken och 1 till
  • Laddar…
M maarii91 skrev:
Nu har vi precis lagt projekt förråd åt sidan och är klar med detta och ska börja till att riva vårt gamla förråd för att bygga upp en ny friggebod till våra två äldre grabbar på samma ställe. MEN min sambo är lite åt "det duuuuuger hållet" och jag är mer realistisk 😅 det gamla förrådet som ska rivas är 7,5 meter och 3,3 meter och vi tänkte bygga friggeboden efter dessa mått på ett ungefär. Men nu är frågan kring bjälklaget. Den kommer stå på betongplintar som ska grävas ner. Nån som har en bra beskrivning/bild på hur detta borde byggas och vilka reglar? 45x145? 45x195? Vi bor uppe i Jämtland. Jag anser ju att det behövs en balk i mitten medans sambon inte tycker det. Och där borde jag väl ha rätt för friggeboden kommer ju bli väldigt lång och kommer ju typ knäckas i mitten utan en mitten balk. Tips och ideer är väldigt välkomna.
Det beror ju helt på hur ni placerar plintarna om det behövs någon balk eller inte.
Det är fullt möjligt att bygga utan balk, vilket jag tror de flesta skulle sträva efter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Man lägger ju bjälkkaget, så att reglarna blir 3,3 meter. Det är en ganska lagom längd, för 45x145-reglar. Det går fint att ställa hela boden på 6 plintar, och bygga hela bjälklaget i 45x145-reglar. Någon balk behövs inte.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Byggfrågan har du fått besvarad så jag kommer med en lite annan sak. Friggebod får vara max 15 kvm, så någon friggebod kan ni inte bygga. En byggnad av annat slag blir det. Om det blir ett problem för er eller inte vet jag inte då jag inte vet mer om era förutsättningar.

Bara så ni inte råkar ut för en obehaglig överraskning längre fram. Är det inte relevant så glöm mitt inlägg.
 
  • Gilla
AG A och 5 till
  • Laddar…
Bara som ett förtydligande av inlägget från Fairlane.

En "Friggebod" är en bygglovfri byggnad. Den måste uppfylla ett antal regler för att man inte skall behöva söka bygglov. Bla. max 15 kvm.

Bygget du beskriver i första inlägget låter som en byggnad du måste söka bygglov för.
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Bjälklag 15 kvm, 3*5 m, med 170 mm bärlinor och mellanliggande 120 mm. Inga balkskor utan ligger på 45*45 mm skruvade i bärlinan.
Träramkonstruktion på betongplintar utomhus, verktyg, bakgrund av träd och vegetation, arbete i progress, dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träramkonstruktion utomhus, byggnadsarbete i början, soligt, grönska, metallbeslag, byggblock för större struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Bara som ett förtydligande av inlägget från Fairlane.

En "Friggebod" är en bygglovfri byggnad. Den måste uppfylla ett antal regler för att man inte skall behöva söka bygglov. Bla. max 15 kvm.

Bygget du beskriver i första inlägget låter som en byggnad du måste söka bygglov för.
Beror på var man bor och förutsättningar, utanför detaljplanerat, inte sammanhängande bebyggelse, VA, etc, så kan det vara hel ok. Vi har kunnat bygga gästhus större vid fritidshuset utan bygglov men söka dispens utifrån strandnära.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Byggfrågan har du fått besvarad så jag kommer med en lite annan sak. Friggebod får vara max 15 kvm, så någon friggebod kan ni inte bygga. En byggnad av annat slag blir det. Om det blir ett problem för er eller inte vet jag inte då jag inte vet mer om era förutsättningar.

Bara så ni inte råkar ut för en obehaglig överraskning längre fram. Är det inte relevant så glöm mitt inlägg.
Vi har fått sånt där startbesked. Var nån här i 5 minuter från lommian I vår kommun räcker det med det om man bygger upp till 25 kvm tror jag det var.
A AndersS skrev:
Bjälklag 15 kvm, 3*5 m, med 170 mm bärlinor och mellanliggande 120 mm. Inga balkskor utan ligger på 45*45 mm skruvade i bärlinan.
[bild]
[bild]
Jättefint. En fråga till dig. Vad är skillnaden på att man använder balkskor eller som du gjort? Vi byggde med balkskor till bjälklaget vi byggde till förrådet. Tänkte om det är bättre med det ena än det andra 🙂
 
Fairlane Fairlane skrev:
Byggfrågan har du fått besvarad så jag kommer med en lite annan sak. Friggebod får vara max 15 kvm, så någon friggebod kan ni inte bygga. En byggnad av annat slag blir det. Om det blir ett problem för er eller inte vet jag inte då jag inte vet mer om era förutsättningar.

Bara så ni inte råkar ut för en obehaglig överraskning längre fram. Är det inte relevant så glöm mitt inlägg.
Vi har fått ett sånt där startbesked eller vad det heter. Man behövde inte bygglov upp till 25 kvm i min kommun utan kunde skicka in det andra. Kommer inte ihåg vad det hette. I och med att det gamla förrådet är i nästan samma mått och väldigt fallfärdigt så var det inga problem. Vi ska inte göra nått vatten och avlopp osv.
 
M maarii91 skrev:
Vi har fått sånt där startbesked. Var nån här i 5 minuter från lommian I vår kommun räcker det med det om man bygger upp till 25 kvm tror jag det var.

Jättefint. En fråga till dig. Vad är skillnaden på att man använder balkskor eller som du gjort? Vi byggde med balkskor till bjälklaget vi byggde till förrådet. Tänkte om det är bättre med det ena än det andra 🙂
Tycker det är enklare och mindre mätande/skruvande, men går ju lika bra med balkskor om man vill det. Ska man isolera bjälklaget så får man på köpet även stöd på kortsidan.
När 45orna sitter på plats är det bara att lägga ut mellanbjälkarna och dra fast. I det på bilderna sitter det bara en 6*100 mm skruv i vardera kortsida på mellanbjälkarnas överkant.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
M maarii91 skrev:
Vi har fått ett sånt där startbesked eller vad det heter. Man behövde inte bygglov upp till 25 kvm i min kommun utan kunde skicka in det andra. Kommer inte ihåg vad det hette. I och med att det gamla förrådet är i nästan samma mått och väldigt fallfärdigt så var det inga problem. Vi ska inte göra nått vatten och avlopp osv.
Då det redan fanns en byggnad, behövs inget formellt bygglov, utan bara startbesked. Man kan ju säga att ni bara renoverar boden. Hade det varit ett boningshus, krävs det dock rivningslov och bygglov.
Nankdelen med balkskor/stolpskor, är att det krävs lite större precision i plintarnas placering. Fördelen är att det krävs mindre precision i plintarnas placering i höjdled.
Detta gäller enbart om man köper färdiga plintar, med gängade hål för balkskor/stolpskor.
 
Är en balk oöverkomligt dyr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.