Jag håller på att renovera en dansk kamin, Dana 2 från DSA Danish Stove Association... Båda välvda glasen på luckorna är trasiga och måste ersättas. Tyvärr verkar inte företaget finnas kvar och jag har bara hittat en tillverkare i Frankrike som säger sig kunna göra välvda kaminglas efter mått, dock till det facila priset av nästa 10 kkr för två glas... Lite i saltaste laget. Plana glas verkar däremot inte vara nåt större problem, men då måste de välvda luckornas glasram "kompletteras" i över- och underkant med någon form av "halvmånformat" inlägg som stöd för det nya plana glasets över- och underkant, med måtten: pilhöjd 19,4 mm ./. glasets tjocklek 5 mm= 14,4 mm; horisontalmått 200 mm, bågmått 204 mm, se måttsatta foton av det gamla välvda glaset.

Nu till frågan... Någon som har förslag på hur de två stöden skulle kunna utföras på ett klokt sätt? Kanske laserskära 4 st stöd ur 10 mm stålplåt, men vart kan man vända sig för att få detta gjort i så fall, och till ett rimligt pris, säg en tusenlapp eller två...?

Skulle man i stället kunna gjuta en fyllning på plats? Finns något tillräckligt värmetåligt material?

Eller kanske någon annan lösning? Alla förslag mottages tacksamt!

Bifogar måttsatta foton på glaset och foton få lucka. Gamla trädörr öppnas, rostig metallram, trasig, tummad ved, verkstadsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallram på trägolv i verkstad, otydlig bakgrund med öppen dörr och stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett deformerat föremål med mätmarkeringar, antyder fysikaliskt experiment eller skadedokumentation, troligtvis för utbildning eller analys.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett genomskinligt föremål med måttangivelser på golvet, fotografiet är roterat 90 grader åt vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för material i luckan? Är det stålplåt så är det väl enklast att svetsa dit en plåtbit på insidan. Jag tycker utformningen i stort samt att gångjärnen är svetsade tyder på att det är plåt och inte gjutjärn.

Det behöver inte vara någon superprecision om det ändå ska svetsas. Vilken som helst händig smed kan skära till en månskära med vinkelslipen och putsa till den på smärgeln till tillräcklig passform. Att svetsa det utan att luckan i övrigt böjer sig är lite svårare, men även det ska inte vara något problem för någon som vet vad den sysslar med.

Är det gjutjärn så är det värre. det går förvisso också att svetsa, men då stålplåt och gjutjärn utvidgar sig rejält olika av värmen så är risken stor att luckan spricker om en så lång bit stål fästs mot den, oavsett hur.

Tänk också på att kaminens funktion kanske inte blir så bra med plant glas. Vissa kaminer är ganska känsliga för det inre luftflödet för att dels få bra förbränning och dels inte sota ner glaset.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Vad är det för material i luckan? Är det stålplåt så är det väl enklast att svetsa dit en plåtbit på insidan. Jag tycker utformningen i stort samt att gångjärnen är svetsade tyder på att det är plåt och inte gjutjärn.

Det behöver inte vara någon superprecision om det ändå ska svetsas. Vilken som helst händig smed kan skära till en månskära med vinkelslipen och putsa till den på smärgeln till tillräcklig passform. Att svetsa det utan att luckan i övrigt böjer sig är lite svårare, men även det ska inte vara något problem för någon som vet vad den sysslar med.

Är det gjutjärn så är det värre. det går förvisso också att svetsa, men då stålplåt och gjutjärn utvidgar sig rejält olika av värmen så är risken stor att luckan spricker om en så lång bit stål fästs mot den, oavsett hur.

Tänk också på att kaminens funktion kanske inte blir så bra med plant glas. Vissa kaminer är ganska känsliga för det inre luftflödet för att dels få bra förbränning och dels inte sota ner glaset.
Det är stålplåt i luckan så det borde kunna svetsas. Min oro är då i första hand att luckan slår sig... Borde kanske räcka om plåtbiten punktsvetsas?
 
Denna kommer inte att slå sig. Så som den är uppbyggd på baksidan, typ fackverk.
Inte har den väl slagit sig?

Leta rätt på nån gymnasieskola med Industriprogram.
Beskriv noga hur du vill att luckan ska förändras.
Ett mycket tacksamt objekt för en elev.

Det handlar ju om att tillverka två halvmåneformade bitar. En upptill och en ned till.
En stödkant nedtill som gör att glaset inte glider ur och två vridbara låsflärpar upptill. Inte för tajt, för du ska väl ha tätningsremsor emellan?
Finns ett särskilt typ eldfast kitt som man fäster remsorna med.

Här på orten finns en ugnstillverkare. Han har det som behövs.
En annan kan skära ut eldfast glas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Hej
Det går att göra en hållare som man sätter fast på samma sätt som glaset, sen sätter man glaset i hållaren. Lite krångligare, men man slipper svetsa i luckan och riskera att det slår sig och det passar OM man råkar hitta glas.
/W
 
  • Gilla
Neptim800
  • Laddar…
Om man hittar någon tillverkare som har större glas med samma eller liknande böjning så kan en glasmästare skära det till lagom storlek.
 
Vad Du än väljer att göra, se till att få luckan sandblästrad först.
Blir så mycket bättre slutresultat.

När bygget är klart, dra på typ svart ungnssvärta. Skyddar mot ny rost.
 
N Niq skrev:
Om man hittar någon tillverkare som har större glas med samma eller liknande böjning så kan en glasmästare skära det till lagom storlek.
Det är härdat/eldfast glas, det skärs innan det böjs, så det går tyvärr inte.
 
N Niq skrev:
Det brukar inte vara härdat glas i kaminer för det håller inte för värmen. Eldfast glas ofta kallas robax går bra att skära
[länk]
Åfaen, jag byggde ett fönster i en ljuddämpare, det skulle skäras innan behandling för att tåla värmen......
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Åfaen, jag byggde ett fönster i en ljuddämpare, det skulle skäras innan behandling för att tåla värmen......
Jag antar att det var härdat glas då?
 
N Niq skrev:
Jag antar att det var härdat glas då?
Hmmmmmm, kommer ej ihåg..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.