Hej,
Har en Contura c450 och skulle behöva lite hjälp med idéer på vilken typ av kaminfläkt som skulle kunna passa.

Några förslag?
 
  • Modernt vardagsrum med braskamin, trägolv, ljus inredning och öppen dörr till uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S Totte_S skrev:
Contura har/hade en fläkt som heter 2000 som verkar passa. Finns monteringsanvisning på conturas websida.

[länk]
De vill ha 4k för fläkten och 4-5k för arbetet. Jag tänkte att man kunde testa med någon annan lite billigare lösning kanske.
 
Totte_S
Ja med den prislappen borde man kunna bygga nåt. Läge att mäta temp på luften som ska cirkulera så fläkten tål värmen.
 
  • Gilla
Sol21
  • Laddar…
galento
Skulle det gå att ha nån kanalfläkt som hjälper till att cirkulera luften i huset ?
 
Vad är grundtanken med fläkten, sprida värmen så mycket det går? Eldar ni mycket och ofta ? En klassisk takfläkt är mycket effektiv.
 
Sitter fläkten monterad under själva eldstaden, så behöver den inte vara särskilt värmetålig.
Varm luft stiger redan uppåt och kyler.
Kan inte vara någon raketforskning att få dit en originalfläkt.
Bara trevligt pyssel.

Men det är klart.... En certifierad tekniker behöver ha betalt för en hel dag med resor och hotellövernattning, för att befatta sig med sånt.
 
galento galento skrev:
Skulle det gå att ha nån kanalfläkt som hjälper till att cirkulera luften i huset ?
Syftet jag tänker mig är att sprida
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är grundtanken med fläkten, sprida värmen så mycket det går? Eldar ni mycket och ofta ? En klassisk takfläkt är mycket effektiv.
Jag skulle främst vilja sprida värmen i rikning rakt framför kaminen för att på så sätt värma rummet och resterande av nedervåningen.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är grundtanken med fläkten, sprida värmen så mycket det går? Eldar ni mycket och ofta ? En klassisk takfläkt är mycket effektiv.
Syftet är att sprda värmen från kaminen bättre än vad den gör idag. Vi kommer elda mycket och ofta i vinter. Kaminen är dock inte enda värmekällan, vi har en FLVP men har svårt att komma upp över 19 grader på nedervåningen när det är som kallast. Jag började leta efter en klassisk kaminfläkt, men har ju inget bra ställe att ställa den på..
 
Googlade.

Finns monteringsanvisning för originalfläkt.

Ser ut att vara en bra lösning, dessutom dold i kaminens nederdel

Fläkten har tydligen automatisk styrning.
 
Har inbyggd fläkt av liknande typ i min gamla plåtkamin vid sommarstugan. Effektiv.

Så mycket bättre än en kaminfläkt, typ propeller, som bara vispar runt i närheten. Ren leksak.
 
TS hade en specifik fråga i forumet. Tråkigt att diskussionerna ska spåra utanför denna fråga så totalt och innehålla allt annat än den första frågan. Snart kommer väl någon med att inlägg om uppvärmning med ved på månens baksida
 
G G.L. skrev:
TS hade en specifik fråga i forumet. Tråkigt att diskussionerna ska spåra utanför denna fråga så totalt och innehålla allt annat än den första frågan. Snart kommer väl någon med att inlägg om uppvärmning med ved på månens baksida
Så vilka inlägg har spårat ur totalt?
 
G G.L. skrev:
TS hade en specifik fråga i forumet. Tråkigt att diskussionerna ska spåra utanför denna fråga så totalt och innehålla allt annat än den första frågan. Snart kommer väl någon med att inlägg om uppvärmning med ved på månens baksida
Dålig dag, eller har Du flera sidor öppna samtidigt?

Läs TS inlägg no 1 en gång till.
Därefter kan du fortsätta med resterande inlägg i tråden.

T ex kanalfläkt.
Inte alls dumt att flytta varmluft över taket genom isolerad kanal till ett eller flera andra rum.
Men kostnadsmässigt blir det ungefär detsamma som att komplettera befintlig kamin med original fläkt

Ursäkta.... Men TS har ju fått både svar och erfarenheter från oss andra.

Nu G.L. vill vi se vad Du har för konstruktivt att delge! För ditt inlägg tillförde dock inget.
 
Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Ett inte allt för kostsamt alternativ kanske skulle kunna vara att hitta värmedrivna kaminfläktar som man kan sätta fast på något smidigt sätt, kanske på plåten, glaset, röret? Eller köpa till något stativ där man kan ställa fläkten på?
 
Min erfarenhet av dessa är inget vidare.
För dålig effekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.