Hej! Undrar om ngn har bra tips eller idéer på hur jag kan lösa detta:
Har ett rum utan dörr som jag skulle behöva stänga av så att inte katterna kan komma in där. Ingången till detta rum är ca 118 cm bred och 216 cm hög. Kompliceras ytterligare av att det är sluttande tak över ingången. Finns inte möjlighet just nu för att ordna en gedigen platsbyggd vanlig dörr, så försöker hitta en billigare lösning som inte är superbökig att montera. När det gäller snedtaket går det ju tex att såga till en vinklad list för att få nåt rakt att fästa i, men skulle helst undvika det också om det finns en färdig lösning.
 
En bild skulle underlätta då snedtak alltid skiljer.
Jag hade köpt en vanlig innerdörr med karm och anpassat så den passar.
Många gånger är det inte speciellt komplicerat att såga till karm och dörrblad så det blir rätt, till vissa dörrblad måste man limma i en bit träram efter man sågat.
 
1 123abc skrev:
En bild skulle underlätta då snedtak alltid skiljer.
Jag hade köpt en vanlig innerdörr med karm och anpassat så den passar.
Många gånger är det inte speciellt komplicerat att såga till karm och dörrblad så det blir rätt, till vissa dörrblad måste man limma i en bit träram efter man
 
  • 58359703-6124-445E-89CC-E73DC64B7277.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gardinstång, mörkt draperi, dörr, vit vägg, inomhusmiljö, takbjälkar, reflektion i dörr, oidentifierbara föremål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårfotat men där draperiet hänger nu vill jag istället ha något stängbart. Håller med om att en vanlig innerdörr varit bäst men finns just nu varken tid, energi eller lämpliga verktyg för att bygga en egen anpassad dörrkarm :)
 
pjgb pjgb skrev:
Vikdörr

[länk]

[länk]
Yes har sett dessa 👍 Men de är ju anpassade för standardhöjd.
 
Det gör väl inget om det är luft högst upp? Vad är det för katt du har som hoppar två meter högt?

Och skulle den hoppa så högt kan du sätta igen hålet med några 45-reglar och gipsskiva eller liknande.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
pjgb pjgb skrev:
Det gör väl inget om det är luft högst upp? Vad är det för katt du har som hoppar två meter högt?

Och skulle den hoppa så högt kan du sätta igen hålet med några 45-reglar och gipsskiva eller liknande.
Haha nä menade inte att den hoppar över 😄 Men tänkte att man fäster dörren med takskena och att dörren behöver nå upp till den. Finns ju sidofästen också men misstänker att det blir svajigt att bara använda dom?
 
Ah, den missade jag.
Men en regel går ju att skruva dit iaf, så får du något att fästa skenan i. Skulle säkert gå med bara några rejäla vinkeljärn/hyllkonsol upp och ner i sidorna också, om man är noga med förankringen av dem i väggen.
 
  • Gilla
stinamarias
  • Laddar…
Åt vilket håll vill du öppna dörren?
Det lättaste är om du öppnar in mot den sidan där taket är högre.
Måste dörren sitta exakt där eller går det att flytta den tills takhöjden stämmer med en dörrkarm?
Det är något mer utrymme åt sidan samt en kopplingsdosa eller liknande på väggen som kanske gör att man inte kan flytta dörren men det går att sätta en list som täcker uppåt.
Däremot är det lite brett så något måste göras på bredden.

Kanske är en vikdörr inte helt tokigt där om man kan ordna något åt höjden.
Jag har sett de som använder myggnätsdörr/insektsgardin för att hindra husdjur från passage och de beställer man ofta måttanpassat och drar iför så rullar de ut ur en rulle.
Det går även att att bygga eget, de enklaste jag sett är gjorda av kompostgaller och buntband med ett fäste samt stoppkloss med magnet och då är det enkelt att få önskat mått beroende på hur mycket kompostgallerna överlappar varandra.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/komposter/kompostgaller-530-l-2000018584

Allt beror på vilka krav man har på det estetiska samt funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.