Jag är rädd att jag gjort bort mig lite (eller mycket?)


Jag håller på med grunden till ett växthus, som vi ska bygga till våren.


Tomten sluttar lite, så för att få något plant att ställa växthuset på är planen att gjuta en klack. Alltså en gjuten rektangel där ska jag mura med två lager lecasten. På muren hamnar sedan själva växthuset. Det är ett tunnelväxthus med stomme av galvade stålprofiler och kanalplast.


Jag frågade en bekant som byggt växthus om tillvägagångssätt och fick rådet att lägga bergkross 0-16 kornigt, padda och sedan gjuta klacken.


Jag har grävt ut, fyllt med grus (20 cm), kört markvibrator och byggt formen. Den blir 30 cm bred, 10 cm tjock, armerad med två 12 mm armeringsjärn.


Sedan började jag fundera på materialet undertill. Och började googla lite noggrannare.


Det visar sig att 0-16 inte är kapilärbrytande – alltså att det dränerar vatten – eftersom det finns 0-material med. Jag borde väl kört med 8-16 istället.


Anledningen till att jag gjuter är att ha något plant att mura på, och att det ska hålla för tjälen. Jag bor utanför Umeå så det blir ju kallt på vintern.

Att betongen kanske kommer vara lite fuktig (pga dålig dränering) är kanske ett mindre problem? Den kommer ligga dold under odlingsbänkar och det är ju inget bostadshus.


Frågan är om jag ska gjuta och hoppas att växthuset kommer att stå stilla nog, eller om det är så illa att jag behöver riva formen, gräva upp allt grus och ersätta det med något annat. (Det slipper jag helst.)


Jag vet att jag ”egentligen borde” haft ett annat material under betongen.


Hur ska jag tänka? Hur skulle ni ha gjort i min situation?
 
Åsa Lund
Möjligen om det går att vattna som sjutton så du tvättar ner allt finkornigt i botten av skiktet. Men om det räcker vete tusan
 
Det är ett växthus, det kommer vara fuktigt hela tiden när du vattnar och solen ligger på å du kommer väl förmodligen bygga den i rostfritt å glas? Isf. behöver du inte oroa dig.
 
Jag tror det är omöjligt att skölja bort partiklarna nu när det ligger i jorden.

Växthuset blir en tunnelvariant. Profiler i bockat stål/plåt och kanalplast. http://grohus.se/produkt/vaxthus/extra-starka-vaxthus/tor-300/

J
ag talade just med en bekant som är snickare. Han sa ungefär. Det kanske inte är idealt men jag skulle vissla och vara glad och gjuta. Det borde gå.
 
Kommer nog inte vara några bekymmer att du får lite inträngande fukt spelar mindre roll, det är ju ett växthus där fukt skall förekomma. Hade varit annat om det var ett förråd/komplementbyggnad.
 
finns inga problem som jag ser det.
kapillärbrytande används för att motverka fuktvandring till betongen vilket inte är ett problem för växthuset.
Tjälen går säkert ner 2 meter i din nejd och du har ju inte skiftat ut hela marken så de översta 20 cm spelar ingen roll för ev tjäle
 
Villa vista Villa vista skrev:
finns inga problem som jag ser det.
kapillärbrytande används för att motverka fuktvandring till betongen vilket inte är ett problem för växthuset.
Tjälen går säkert ner 2 meter i din nejd och du har ju inte skiftat ut hela marken så de översta 20 cm spelar ingen roll för ev tjäle
finns en ökadrisk förtjälskutning och frostsprängning av betongen men med den övriga konstruktionen så är en mindre rörelse i grunden oftast ingen avgörande. Vi körde med en ram i tryckt trä, men blev en liten spalt i mällan kanalplasten och trät så det ventilerades för bra enligt odlaren så tänk på det om ni vill ha tätt.
 
K
P Petter Forsen skrev:
finns en ökadrisk förtjälskutning och frostsprängning av betongen men med den övriga konstruktionen så är en mindre rörelse i grunden oftast ingen avgörande. Vi körde med en ram i tryckt trä, men blev en liten spalt i mällan kanalplasten och trät så det ventilerades för bra enligt odlaren så tänk på det om ni vill ha tätt.
Man får väl ändå hoppas dom har blivit klara med gjutningen och växthus då det gått två år sen trådstarten…
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hej
K kniv skrev:
Man får väl ändå hoppas dom har blivit klara med gjutningen och växthus då det gått två år sen trådstarten…
Ja växthuset står på plats och har klarat en norrländsk vinter. Jag gjorde naturligtvis mig lite men det verkar funka. Det är i alla fall plant och helt efter första vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.