Appen "Lokalsinne" ( för Android ) brukar komma ner till onoggrannheten +/-3 m efter ett tag och visar koordinaterna med 5 decimaler. Just nu, inomhus och dålig sikt mot himlen, så visar den +/- 9 m.
 
B b8q skrev:
Vid bra förhållanden ja, men även de bästa mobiltelefonerna kan visa minst 20-30 m fel. Se t.ex. denna undersökning.

[länk]
Du har inte läst det testet du länkar till gissar jag?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Har du t.ex. pinnarna 2 och 5 som efterfrågats förut så kan du triangulera med långt måttband eller snöre om vi gissar att fastigheten är perfekt rektangulär?
Men vad är syftet med mätningen? Det är bara lantmäteriet som kan mäta upp så att det blir giltiga koordinater.
Jag har bara pinnen 2. Syftet är att veta exakt var min tomt slutar mot skogen
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Appen "Lokalsinne" ( för Android ) brukar komma ner till onoggrannheten +/-3 m efter ett tag och visar koordinaterna med 5 decimaler. Just nu, inomhus och dålig sikt mot himlen, så visar den +/- 9 m.
Vilken app man använder har ingen betydelse. Det är ju samma mottagare i telefonen oavsett...
 
J JuliaUppsala skrev:
Jag har bara pinnen 2. Syftet är att veta exakt var min tomt slutar mot skogen
Kan du hitta pinne 3 nere vid vägen eller pinnen (rg = rör i betong) mellan 2 och 3? I så fall ligger pinne 1 39.8 meter åt motsatt håll från pinne 2.
Och sen skulle det hjälpligt gå att lokalisera var pinne 5 och 6 skulle vara på ett sisådär ungefär.
 
useless useless skrev:
Du har inte läst det testet du länkar till gissar jag?
Jo. De bästa fick medelfel på ca 3 m, men maximala fel på 20-30 m vid dåliga förhållanden (stadsmiljö, träd, mm).
 
J JuliaUppsala skrev:
Jag har bara pinnen 2. Syftet är att veta exakt var min tomt slutar mot skogen
Då är det antagligen mest exakt att mäta upp 39,8 m från den punkten. Det antar att du har en hyfsad uppfattning om riktningen på gränsen där.
 
B b8q skrev:
Jo. De bästa fick medelfel på ca 3 m, men maximala fel på 20-30 m vid dåliga förhållanden (stadsmiljö, träd, mm)
Några telefoner fick ett genomsnittligt fel på drygt 20 meter på grund av att dom gav fel position vid färd genom en tunnel.

"For those phones, the error reached 450 m horizontally at the tunnel exit, which resulted in a deviation of more than 20 m from the average values."

Det har inget med noggrannheten utomhus under normala förhållanden att göra.
 
  • Gilla
LG1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Några telefoner fick ett genomsnittligt fel på drygt 20 meter på grund av att dom gav fel position vid färd genom en tunnel.

"For those phones, the error reached 450 m horizontally at the tunnel exit, which resulted in a deviation of more than 20 m from the average values."

Det har inget med noggrannhet utomhus under normala förhållanden att göra.
Ja, det var de sämsta, inte de bästa. Och förklara gärna hur 450 m fel kan ge en avvikelse på ”bara” 20 m från medelvärdet, för det förstår jag inte hur de får fram.

I en tunnel används förstås förövrigt inte GNSS-mottagaren utan då förlitar sig telefonerna på accelerometrar och extrapolation från de senaste GNSS-positionerna.
 
useless useless skrev:
Vilken app man använder har ingen betydelse. Det är ju samma mottagare i telefonen oavsett...
Det var bara ett exempel på en app, som visar noggrannheten i realtid . Brukar ta en stund att få +/- 3 m, men oftast blir det så.
 
Med syfte avsågs väl snarast vad ska du med resultatet till. Är det bara "jag vill ha en hum med några meters noggrannhet" så kanske en telefon eller annan normal GPS duger.
Men är det "Jag ligger i fejd med grannen om att det här trädet ligger på min eller hans sida" så behöver du nog nått bättre. 1a steget brukar nog var att kontakta kommunen som brukar hjälpa till med gränsutmärkning för några tusen. Men den är inte juridiskt bindande.
Så behövs det är det till att kontakta lantmäteriet. Men då räcket inte några tusen (dock får du och alla berörda grannar dela på kostnaden).
 
B b8q skrev:
Ja, det var de sämsta, inte de bästa. Och förklara gärna hur 450 m fel kan ge en avvikelse på ”bara” 20 m från medelvärdet, för det förstår jag inte hur de får fram.
Om felet är 3-5 meter större delen av tiden och 450 meter en del så kan väl genomsnittet mycket väl bli 20?


B b8q skrev:
I en tunnel används förstås förövrigt inte GNSS-mottagaren utan då förlitar sig telefonerna på accelerometrar och extrapolation från de senaste GNSS-positionerna.
Ja, och det var just den funktionen som var dålig på de telefoner som fick sämst resultat. Så rent krasst har det dåliga resultatet ingenting med GNSS-mottagarens noggrannhet att göra.
 
Jag har använt en app som heter fields area measure pro och den har varit helt suverän på att mäta rätt, typ en m2 fel på 7000 m2.
Nu var detta i Tanzania vid ekvatorn med fri sikt uppåt men ändå...

Man startar mätning från en känd punkt och sedan går man...den visar hela tiden din position och avstånd från startpunkten överlagt på en google earth satellitbild.
Man kan även mäta direkt i sattelitbilden och p så sätt få en bild av hur det ser ut på den punkt man är intresserad av att hitta.
 
  • Satellitbild av en strandtomt markerad med en grön linje, telefonens användargränssnitt syns, och några småbilder nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
Kan du hitta pinne 3 nere vid vägen eller pinnen (rg = rör i betong) mellan 2 och 3? I så fall ligger pinne 1 39.8 meter åt motsatt håll från pinne 2.
Och sen skulle det hjälpligt gå att lokalisera var pinne 5 och 6 skulle vara på ett sisådär ungefär.
tyvärr inte då tidigare ägaren tog bort markäringarna
 
F
Saknas gränsmarkeringarna så har telefonens GPS alldeles för dålig precision för att ”positionera nya” markeringar.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.