Har lagt ut och kapat alla pannor vid ränndalen (allt nybyggt). Använt ränndalsplåt från k-rauta med ett litet uppvik på kanterna, monterad på bärläkten, problemet nu är bara att pannorna hamnar dumt iom detta uppvik som är på plåten. Har ej kapat bort klacken på alla pannorna som ev skulle kunna vara anledningen. Det är nedan ränndal som är använd, lånad bild.
Funderar på att slå ner bockningen men känns som ett sämre alternativ.
Hur ska det utföras?
 
  • Tak under konstruktion, träreglar, svarta takpannor, webbläsargränssnitt, byggrelaterad artikel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Michael Jakobsson
  • Laddar…
Attitudeswe
B byggarebo2 skrev:
Har lagt ut och kapat alla pannor vid ränndalen (allt nybyggt). Använt ränndalsplåt från k-rauta med ett litet uppvik på kanterna, monterad på bärläkten, problemet nu är bara att pannorna hamnar dumt iom detta uppvik som är på plåten. Har ej kapat bort klacken på alla pannorna som ev skulle kunna vara anledningen. Det är nedan ränndal som är använd, lånad bild.
Funderar på att slå ner bockningen men känns som ett sämre alternativ.
Hur ska det utföras?
Jag använde en Lindab förstärkt ränndal som ligger nere på takduken med 1dm vingar uppe på bärläkten.

Rätt meckigt ändå att få pannorna att ligga snyggt. Använde svart klegg för att få fast dom minsta bitarna...
 
kapade du bort ”klackarna” på pannorna som ligger vid plåten?
 
Limmade bitar har jag också för övrigt men pannorna i exp raden ovanför lägger sig inte emot iom att plåtens uppvik stör läggningen
 
Attitudeswe
B byggarebo2 skrev:
kapade du bort ”klackarna” på pannorna som ligger vid plåten?
Ja det fick jag göra
 
Jag börja testa med det! Återkommer.
 
Sågat till panorna, blev bättre men fortfarande inte 100%, överliggande pannor hamnar något ojämnt så blir väldigt känsligt att gå på då dem tippar något.
Svåraste momentet såhär långt med att bygga själv. Man ångra att man hastade över stombyggandet, det som va så kul..
 
  • Haha
J Vos
  • Laddar…
Ibland får man slipa både framkant och skära klackar i bakkant.. jag brukar borra nya hål o skruva om dom inte är jättesmå
 
B byggarebo2 skrev:
Har lagt ut och kapat alla pannor vid ränndalen (allt nybyggt). Använt ränndalsplåt från k-rauta med ett litet uppvik på kanterna, monterad på bärläkten, problemet nu är bara att pannorna hamnar dumt iom detta uppvik som är på plåten. Har ej kapat bort klacken på alla pannorna som ev skulle kunna vara anledningen. Det är nedan ränndal som är använd, lånad bild.
Funderar på att slå ner bockningen men känns som ett sämre alternativ.
Hur ska det utföras?
Är i samma sist som dig, måste fråga en plåtis hur han brukar göra. Eftersom pannorna inte ligger på bärläkten så hanar ju klacken uppepå plåten och pannan kan inte sjunka på plats . Blev ojämnt osv. Använder halvpannor på vissa ställen så att kapade biten inte ska bli pytteliten .
Fick du till ditt tillslut?
 
H
M Michael Jakobsson skrev:
Är i samma sist som dig, måste fråga en plåtis hur han brukar göra. Eftersom pannorna inte ligger på bärläkten så hanar ju klacken uppepå plåten och pannan kan inte sjunka på plats . Blev ojämnt osv. Använder halvpannor på vissa ställen så att kapade biten inte ska bli pytteliten .
Fick du till ditt tillslut?
sådär, kommer få kapa mer. Jag slipade bort massor under de pannorna som hamnade dumt. Ej ett 100% resultat ännu, men det går nog om man vill. Jävligt tradigt bara att sitta med vinkelslipen uppe på taket samt att man alltid trampar sönder någon panna där de ligger lite ojämnt.
 
  • Gilla
Michael Jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.