Hej!

Har knackat ner puts i mitt garage, eller åtminstone yttersta lagret och/eller det som sitter löst. I huvuddelen av rummet sitter putsen direkt på lättbetongen men i den bakre delen som nyttjats som hobbyrum sitter något mellan putsen och putsen. Någon som kan tipsa om vad det är om om det kan vara kvar innan ny puts sätts? Materialet är stenhårt och betongslipen jag testade med fick jobba hårt för att komma ynka millimeter. Förra ägaren har bevisligen haft fuktproblem. Icke-fungerande dräneringen är nu åtgärdad och grunden isolerad med isodrän.

Bifogar några bilder. På en bild syns saltutfällning. Måste den bearbetas på något speciellt sätt? Tänker mig ny puts och färg som släpper igenom fukt.

Tacksam för svar / Frippe
 
  • IMG_7495.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete, betongväggar, hörn, borrhammare, presenning på golvet, känsla av byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken vit sten eller kakelvägg med slitage och en synlig mörk springa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ojämn, porig stenytstruktur med skuggor och delvis synlig spricka eller fog.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Sitter det hårt finns väl ingen anledning att slipa bort det? Lokala höga punkter borde vara väldigt lätt att ta bort om du kör med vinkelslip med diamantklinga.

Lättbetong ska man ha lågalkaliskt bruk på. Tror det kan räcka med denna:
https://www.finja.se/produkter/gjuta-mura-putsa-laga/putsbruk-c-lagalkaliskt?id=5545505

Eller motsvarande produkt från weber.

Jag har inte putsat på just lättbetong inomhus så jag känner inte till om det måste till nån form av primning av underlaget, om det ska grundas först, nätas osv. Det finns lite olika system, bäst är om du hittar en arbetsanvisning för det system som du köper.
 
B BSOD skrev:
Sitter det hårt finns väl ingen anledning att slipa bort det? Lokala höga punkter borde vara väldigt lätt att ta bort om du kör med vinkelslip med diamantklinga.

Lättbetong ska man ha lågalkaliskt bruk på. Tror det kan räcka med denna:
[länk]

Eller motsvarande produkt från weber.

Jag har inte putsat på just lättbetong inomhus så jag känner inte till om det måste till nån form av primning av underlaget, om det ska grundas först, nätas osv. Det finns lite olika system, bäst är om du hittar en arbetsanvisning för det system som du köper.
Hej! Tack för snabbt svar! Min fråga var nog inte 100%-ig. Tänkte mest om det var ett material som hindrar att väggen andas eller inte, ur aspekten ta bort eller inte. Det sitter som f..n så bör jag inte ta bort det så får det absolut sitta kvar :)
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.