useless useless skrev:
12-13 000 är väl en tämligen normal förbrukning? 5 000 kWh är det inte många som kommer ner i med ett bebott hus.
Nej, jag ligger närmare 10000 kWh/år med fjärrvärme i ett litet hus...
 
Magnus E K
Om det som idag är +15 ute men lite för kallt inne (hade själv 19 i morse) är luft-luftvärmepump ett extremt effektivt sätt att värma några grader. Dessutom billig el just nu. Till och med egen ved kan nog bli dyrare om alla dolda kostnader räknas in. Minus 10 ute och el för över 2 kr/kWh blir kalkylen helt annorlunda förstås.
 
Attitudeswe
Slå av alla element tills det blir för kallt (när LLVP står på 23 grader med max fläkt) om du vill spara så mycket som möjligt.

Glöm inte eftervärmen i ventilation, golvvärme och element i garaget (där platsar en avfuktare bättre än element)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Slå av alla element tills det blir för kallt (när LLVP står på 23 grader med max fläkt) om du vill spara så mycket som möjligt.

Glöm inte eftervärmen i ventilation, golvvärme och element i garaget (där platsar en avfuktare bättre än element)
Jag har inga element bara luftvärmepump och Kamin på gång
 
useless useless skrev:
12-13 000 är väl en tämligen normal förbrukning? 5 000 kWh är det inte många som kommer ner i med ett bebott hus.
Jo, med mössa och 3 tjocka tröjor inomhus. Dusch en gång i månaden 😀
 
B Boende45 skrev:
Jo, med mössa och 3 tjocka tröjor inomhus. Dusch en gång i månaden 😀
Nope gick runt med T-shirt för de mesta och 20 grader inomhus. 3 som duschar 5 min dagligen! Vintertid gick 5-10 kwh till hushållsel och 10-15 till uppvärmning av huset. Sommarhalvåret 5-10 kwh om dagen till hushållsel. Vissa dagar 2 eller 3 kwh..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Nope gick runt med T-shirt för de mesta och 20 grader inomhus. 3 som duschar 5 min dagligen! Vintertid gick 5-10 kwh till hushållsel och 10-15 till uppvärmning av huset. Sommarhalvåret 5-10 kwh om dagen till hushållsel. Vissa dagar 2 eller 3 kwh..
Men eldar du i kaminen samtidigt så blir ju förbrukningen ointressant i ett EPC sammanhang.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Men eldar du i kaminen samtidigt så blir ju förbrukningen ointressant i ett EPC sammanhang.
Hade ingen kamin innan
 
Düsseldorff
Ställ skiten på den temp du vill ha. Klar.

Om det blir extrema elpriser så slår du av den under de perioderna.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Hade ingen kamin innan
Gott och då har du ett extremt bra isolerat hus och det kommer att kosta en spotstyver att värma upp från +15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.