Ska lägga pergo laminat i köket som ligger på tredje våningen i en bostadsrätt där huset byggdes på 60 talet, kommer att ligga på betong. Tidigare laminat som jag lade i min förra lgh lagt är på plastmatta och där har det suttit inbyggd tunn foam i laminatet dock har jag aldrig lagt någon större tanke på det då plastmattan har varit ett bra golv underlag i sig.

Nu på hård betong ville jag använda mig av något bättre än standard foam på rulle så jag beställde pergos lite dyrare smartunderlay. Vet inte riktigt vad man kan förvänta sig men jag blev inte så imponerad, visst det är lite tjockare än rullfoam och känns lite lyxigare med vik systemet men själva materialet är liknande att efter belastning så återfår det inte sin form..känns som att efter några år som kommer foamen vara ganska ihop tryckt och golvet kännas hårt att gå på.

Nu har ett annat alternativ dykt upp och det är kork, tyvärr så har jag inte hittat så mycket information om det och min lokala golvhandlare(bor i en liten stad) säljer kork på rulle men hade ingen större åsikt hurivida det skulle vara bättre eller sämre än foam ..någon som provat och vill dela med sig av erfarenheter?
Som jag förstått det ska det behålla sin form så att golvet känns likadant att gå på även efter många år

denna säljer dom https://matt-jacob.se/produkt/wicanders-kork-mellanlagg/



https://www.bygghemma.se/golv-och-v...rlagsfoam-pergo-smart-underlay-15-m2/p-559850
 
K
Du menar alltså att foam under golvet gör att det blir mjukare att gå på..?
 
K kniv skrev:
Du menar alltså att foam under golvet gör att det blir mjukare att gå på..?
Ja precis, detta laminat golv har ingen foam eller liknande inbyggt så därför vill jag ha något bra golv underlag men är orolig att pergos foam blir platt över tid så golvet blir hårt att gå på.
 
K
Du ska alltså lägga ett laminatgolv, som redan från första början inte håller toppklass, och är orolig att det övertid kommer upplevas som hårt? Du måste ha extremt bra känsla i dina fötter. Foamen är fullt tillräcklig och kommer inte deformeras av tiden
 
K kniv skrev:
Du ska alltså lägga ett laminatgolv, som redan från första början inte håller toppklass, och är orolig att det övertid kommer upplevas som hårt? Du måste ha extremt bra känsla i dina fötter. Foamen är fullt tillräcklig och kommer inte deformeras av tiden
Nu måste vi lugna oss här nu, golvet jag ska lägga håller hög kvalitet.. pergo lillehammer
https://www.pergogolv.se/sv-se/laminat/lillehammer/l0344-04750_select-beige-oak
det handlar om ge golvet bästa förutsättningar och när jag öppnade pergos foam och la ut den så hade jag förväntat mig något klart bättre.

Jag har har för lite erfarenhet för att säga att denna foam inte deformeras över tid men att vissa billiga foamer deformeras under tryck över längre tid trodde jag då iaf fall var ganska klarlagt? ..därav en dyrare foam som skulle vara bättre..denna kanske är den bättre och jag helt enkelt med min lilla erfarenhet inte ser skillnaden mellan en bra och dålig foam?

Någon med erfarenhet av denna foam eller lilknade som har erfarenhet får gärna tycka till eller tips på något annat golv underlag.

Mvh Jonas
 
swegunnar swegunnar skrev:
Nu måste vi lugna oss här nu, golvet jag ska lägga håller hög kvalitet.. pergo lillehammer
[länk]
det handlar om ge golvet bästa förutsättningar och när jag öppnade pergos foam och la ut den så hade jag förväntat mig något klart bättre.

Jag har har för lite erfarenhet för att säga att denna foam inte deformeras över tid men att vissa billiga foamer deformeras under tryck över längre tid trodde jag då iaf fall var ganska klarlagt? ..därav en dyrare foam som skulle vara bättre..denna kanske är den bättre och jag helt enkelt med min lilla erfarenhet inte ser skillnaden mellan en bra och dålig foam?

Någon med erfarenhet av denna foam eller lilknade som har erfarenhet får gärna tycka till eller tips på något annat golv underlag.

Mvh Jonas
Angående kork som underlag var det just detta som gjorde att det lät intressant..

"Flexibilitet och grov yta. Hög elasticitet och oregelbundna ytan av kork gör att denna slags värmeisolering hjälp justera och dölja mindre ojämnheter i underlaget. Ett korkunderlag som ljudisolering är mycket flexibelt, vilket gör den extremt flexibel. Det innebär att det återgår till sitt tidigare tillstånd när det upphör att bli föremål för tryck. När kork i golvisolering utsätts för höga krafter komprimeras sedan gasen i cellerna och volymen reduceras. När trycket stannar återgår cellerna till deras tidigare tillstånd och din korkmatta visar inga tecken på deformation"


https://www.kork24.se/shop/8-golvunderlagg-kork-paa-rulle/
 
BirgitS
Men hur mycket nedtryck av ett steg kan det bli genom spånskivan etc. i laminatgolvet?
Kommer inte spånskivan att fördela ut lasten över ett stort område i spånskivan så att mellanlägget inte trycks ned?

Ett viktigt syfte med foamen är väl att jämna ut även små variationer i underlagets yta och ett annat att se till att underlaget och golvet kan röra sig mot varandra utan att det uppstår knarr.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men hur mycket nedtryck av ett steg kan det bli genom spånskivan etc. i laminatgolvet?
Kommer inte spånskivan att fördela ut lasten över ett stort område i spånskivan så att mellanlägget inte trycks ned?

Ett viktigt syfte med foamen är väl att jämna ut även små variationer i underlagets yta och ett annat att se till att underlaget och golvet kan röra sig mot varandra utan att det uppstår knarr.
Jag håller med om allt du skriver, det jag främst tänker på är ställen där det ofta är tryck och över längre tid såsom vid spisen där man står längre stunder, köksstolar, kylskåp o liknande.
Vill inte att det uppstår svackor eller lutningar över tid.

Jag var bara mest nyfiken om någon har lagt kort som underlag och hur ni upplever det?

Jag antar att du menar laminatet då inga spånskivor är inblandade..
 
BirgitS
swegunnar swegunnar skrev:
Jag antar att du menar laminatet då inga spånskivor är inblandade..
Själva laminatet är väl egentligen bara ytan på golvet. Är det inte en botten av spånskiva eller något liknande som MDF?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Själva laminatet är väl egentligen bara ytan på golvet. Är det inte en botten av spånskiva eller något liknande som MDF?
Ah du menar så, jo det är väl nå mdf liknande material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.