Hej
Håller på med en toalett (utan dusch). På golvet har vi tänkt att ha Golvvärme, typ t2-blå, under klinker.
Just nu är status så som bilden visar.
Ett grått rör leder neråt mot en blandning av kakel och oavslutat golv, sparsam belysning, ogästvänligt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser har har jag golvspånskivan monterad just nu. På denna kommer det ligga följande:
- golvgips
- golvärme
- flytspackel
- tätskikt
- klinker

Vatten för handfat och toalett kommer komma upp genom golvet, gärna med en ballofix på både varmt och kallvattenrör i kromade rör utvändigt.

Då jag har noll erfarenhet av vvs-installation så överlåter jag detta helst till fackman.

Min undran är när vvs:aren helst kommer.

Jag gissar att följande alternativ finns.

1) gör klart hela toaletten med klinker och kakel. Se till så inte golvvärmen är i närheten där rörgenomföringen kommer förläggas så fixar vvs:aren allt i ett nafs. Dvs håltagning rätt genom klinker och trossbotten för att sedan fästa de utanpåliggande rören och koppla in handfat och toalett.

2) Jag lägger golvgips, möjligen kakla väggarna. Men innan något mer görs med golvet så kommer vvs:aren och monterar vattenrör upp till ballofixerna. Därefter kan man lägga golvärmen, flytspackla golvet och sen lägga klinker som man får passa in runt vattenrör. När allt är klart får vvs:are komma förbi igen och montera de utanpåliggande rören och koppla in handfat och toalett.

Vilket alternativ skulle ni säga är det rätta? Eller finns det bättre alternativ?

Stort tack på förhand.
Mvh
Fredrik

PS de moment man får göra själv dvs inte el-arbeten kommer nog gå ganska långsamt då jag är glad amatör.
 
VVSaren bör komma medans golvet är uppbrutet för diskussion om exakt hur allt ska dras etc.

Rör mm ska fixeras så att de inte kan röra på sig.

VVSaren behöver komma minst två gånger.

Det ska även vara tätskikt på golvet med uppvik på väggarna, enligt GVK
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...golvbrunn.-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv

Tappvaten får inte monteras i ouppvärda utrymmen som tex torpargrund,
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/2

Tappvattengenomföring genom golv bör undvikas,
https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/3
 
  • Gilla
fredand44 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
VVSaren bör komma medans golvet är uppbrutet för diskussion om exakt hur allt ska dras etc.

Rör mm ska fixeras så att de inte kan röra på sig.

VVSaren behöver komma minst två gånger.

Det ska även vara tätskikt på golvet med uppvik på väggarna, enligt GVK
[länk]

Tappvaten får inte monteras i ouppvärda utrymmen som tex torpargrund,
[länk]

Tappvattengenomföring genom golv bör undvikas,
[länk]
Hej @Demmpa,
Enormt tack för ditt svar. Ja då är det lika bra att söka efter vvs:are som kan åta sig detta redan nu om man vill vara klar innan jul.

Kan ju erkänna att i princip all rördragning går i vår ouppvärmda krypgrund. Huset är gammal sommarstuga sen 1969. Sen dess har det blivit permanent boende året runt. Vi köpte det 2006 och i början hände detta att vattnet kunde frysa, dock utan skador på rören. Men jag har tilläggsisolerat, rörisolerat, låtit installera frostvakt mm. Så nu har det inte hänt på ca åtta år. Men lik förbenat så är all rördragning i den ouppvärmda krypgrunden vilket lär strida mot regelverket.

Så för att få fram vatten till den här toaletten ser jag inget alternativ än att försöka hitta vvs:are som kan tänka sig bygga vidare på befintligt.

Ps din information var fantastisk, så du får gärna kommentera nu när jag beskrivit hela situationen.

Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.