Hej,

Vi har en sommarstuga om 40 kvm där vinden inte är inredd, men funderar på att inreda halva stugan till sovloft, och resterande halva tar vi bort vindsbjälklaget och frilägger timret för att skapa lite rymd i stugan.

Taket är TP20 plåt, och vid inspektion av bärläktens insida ses inga "fläckar" eller liknande som signalerar att vatten tagit sig igenom yttertaket, men på vissa bräder ses viss svartaktig röta. Vinden är oisolerad i nuläget, och i takbjälklaget (alltså innertaket) ligger mineralull. Det finns god ventilation på vinden genom otäta gluggar etc.

Jag är mest nyfiken på fysiken bakom den diskreta röta som ses på bärlektens insida? Stugan är ouppvärmd vintertid, men eldas förstås upp enstaka helger och skapar fukt som behöver nånstans att ta vägen. Stugan ligger på en strandtomt längs norrlandskusten.

Jag bifogar en bild, och vill först och främst förstå varifrån fukten kommer som ger röta på insidan bärläkten, är det utifrån eller inifrån? Resten av vinden är torr som fnöske och har fuktprocent vid mätning mellan 2-5%.

Jag har tänkt att isolera mellan timmerreglarna med glasull och lägga en diffusionsÖPPEN lösning mellan isolering och nytt innertak som nog blir vanlig spont.
 
  • Övergiven vindsvåning, träbjälkar, spridda brädor, damm, förfallet, skräp, gammalt fönster, oanvänt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan vara gammalt från byggtiden också. Annars kanske någon spik läker in vatten från taket och det har pågått länge. Är det svarta områdena riktigt fuktiga eller torra?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan vara gammalt från byggtiden också. Annars kanske någon spik läker in vatten från taket och det har pågått länge. Är det svarta områdena riktigt fuktiga eller torra?
Kruttorra. Utbredningen samvarierar inte med spikar etc, så spikteorin går inte ihop.
 
Är allt mörkt på råsponten torrt?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är allt mörkt på råsponten torrt?
Ja, allt är torrt. Eftersom kallvindar väl normalt sett inte har såna problem så vill jag som sagt mest förstå processen bakom rötbildningen innan jag ger mig i kast med att varmisolera den.
 
Jag ser ett ickeproblem. Det kan ha varit blånad på virket innan de spikades upp för länge sedan. Knappast ett problemen om taket är tätt eller om huset endast använts delar av året.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag ser ett ickeproblem. Det kan ha varit blånad på virket innan de spikades upp för länge sedan. Knappast ett problemen om taket är tätt eller om huset endast använts delar av året.
Jag ser inte heller ett problem, men vill lära mig något.
 
Alltså: finns ingen röta , ingen fukt har kommit dit.
 
Det kan bli ganska mycket kondens under takplåt.
Finns det ett tillförlitligt undertak så är det ju inget problem. Kanske fanns det ett visst takläckage innan man bytte till plåt?
Men troligast i ditt fall är att det periodvis har varit för hög luftfuktighet i vinden. Ju längre ifrån kärnan virket är sågat desto mindre är motståndskraften mot mögelsporer och rötsvampar. Därför kan ”symtomen” skilja sig från bräda till bräda.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Alltså: finns ingen röta , ingen fukt har kommit dit.
S Spikrätaren skrev:
Det kan bli ganska mycket kondens under takplåt.
Finns det ett tillförlitligt undertak så är det ju inget problem. Kanske fanns det ett visst takläckage innan man bytte till plåt?
Men troligast i ditt fall är att det periodvis har varit för hög luftfuktighet i vinden. Ju längre ifrån kärnan virket är sågat desto mindre är motståndskraften mot mögelsporer och rötsvampar. Därför kan ”symtomen” skilja sig från bräda till bräda.
Tack @Spikrätaren nu börjar vi komma nånvart. Det skiljer sig avsevärt mellan olika bräder, och det har kanske med det att göra då. Så tidigare fuktighet på vinden kan då ha givit rötbildning som nu torkat upp, men det svarta är kvar, om jag förstår dig rätt, vilket nog stämmer med att bärläkten är i gott skick men har en viss beläggning på insidan snarare än att taket har varit otätt?

Då tillser vi god ventilation framöver och hoppas på det bästa!
 
Du tolkar mig helt rätt!
Sen hänger det inte enbart på luftutbytet när man tänker ouppvärmd vind. Det primära är just luftfuktigheten i utrymmet.
 
Taket/vinden bör fuktkontrolleras på vintern när fuktbelastningen är högst. Nu mitt i sommaren är i princip alla vindar och takbjälklag kruttorra.

Vi har svarta TRP20-tak och det tar inte många sek efter att solen tittat fram innan de är glödheta och avger en enorm värmestrålning. Det gör att alla kallvindar, loft och loge mestadels är bakugnsvarma på dagtid på sommaren, även vid blandad väderlek.
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.