hejsan bor i ett sutteränghus från 88 med ett acj aggregat från bacho som står på plan 1 med inställningen 0 grader och luftläge på 2 vilket ska vara normalläge.
har även ett fristående acf aggregat på vinden som jag inte vet vad den är inställd på då där är ingen text vid dem två rattarna.

har även en luft/luft som sitter vid trappan som vi använder till både kyla och värme.

tycker att jag har dåligt tryck i ventilationen och att det inte känns lönt att ha aggregaten igång.
kan man stänga av aggregaten utan problem eller det kan börja bli fukt och mögel då ?

och om jag skulle bytt ut acjn och acfn till nyare modeller, skulle man då kunna köra värme via ventilationen eller en luft/luft är fortfarande billigare i drift ?
 
Du kan inte bara stänga av aggregaten, de står ju för ventilationen. Visst går det att byta ut dem mot något modernare och energieffektivare, se t.ex. här:

https://aerius.se/bahco-minimaster-allt-du-behover-veta/

Du kommer dock fortfarande behöva nått annat som står för värmen då ett FTX med förvärme inte har effekt nog att värma huset. Om du dessutom har direktverkande el på förvärmen är det ju samma sak som ett direktverkande elelement, dvs mycket dyrare än en värmepump.
 
H Henrik.S skrev:
Du kan inte bara stänga av aggregaten, de står ju för ventilationen. Visst går det att byta ut dem mot något modernare och energieffektivare, se t.ex. här:

[länk]

Du kommer dock fortfarande behöva nått annat som står för värmen då ett FTX med förvärme inte har effekt nog att värma huset. Om du dessutom har direktverkande el på förvärmen är det ju samma sak som ett direktverkande elelement, dvs mycket dyrare än en värmepump.
Tänker vad har hus som inte har massa ventilationsrör och ventiler för ventilationssystem då ?
 
Äldre hus är otäta och har självdragsventilation som fungerar ganska dåligt om inte skorstenen eldas och är varm.
 
J Josth skrev:
Äldre hus är otäta och har självdragsventilation som fungerar ganska dåligt om inte skorstenen eldas och är varm.
Skulle en ide vara att plocka bort acj och sedan byta ut ftx aggregatet på vinden till ett nytt ? Och sedan fortsätta använda luft/luft som primärkälla ?
 
Fungerar dåligt att samköra luftvärmepump och luftvärmeaggregat. Om luftvärmeaggregatet är påslaget och värmer med en massa direktverkande-el kommer luftvärmepumpen att mest stå och småfläkta. Stänger man av luftvärmeaggregatet blir ventilationen sämre och rum som som inte nås av värmen från luftvärmepumpen blir kalla.
 
gustavholm gustavholm skrev:
Skulle en ide vara att plocka bort acj och sedan byta ut ftx aggregatet på vinden till ett nytt ? Och sedan fortsätta använda luft/luft som primärkälla ?
Precis, man kan ersätta ACJ med bara ett ventilationsrör och skaffa en bra FTX med god kapacitet. Sedan köra luftvärmepump plus att sätta in några el-radiatorer i rum som inte nås av värmen från luftvärmepumpen.
 
J Josth skrev:
Fungerar dåligt att samköra luftvärmepump och luftvärmeaggregat. Om luftvärmeaggregatet är påslaget och värmer med en massa direktverkande-el kommer luftvärmepumpen att mest stå och småfläkta. Stänger man av luftvärmeaggregatet blir ventilationen sämre och rum som som inte nås av värmen från luftvärmepumpen blir kalla.
Hur är den mest energieffektiva lösningen i mitt fall då ?
Som sagt så har jag ett sutteränghus från 88 ett bacho acj aggregat och ett bacho minvent på vinden.
Har även en luft/luft.
 
Om du vill uppnå den absolut lägsta elförbrukningen så skaffa ett riktigt modernt bra FTX-aggregat och installera ett vattenburet värmesystem i huset och sedan bergvärme till det. Det blir lägsta möjliga elförbrukning men en mycket stor investering.
 
J Josth skrev:
Om du vill uppnå den absolut lägsta elförbrukningen så skaffa ett riktigt modernt bra FTX-aggregat och installera ett vattenburet värmesystem i huset och sedan bergvärme till det. Det blir lägsta möjliga elförbrukning men en mycket stor investering.
då känns det som att steg ett kan vara att plocka bort acj och skaffa ett bra ftx aggregat. sedan får man ta det andra med vattenburet system i etapper känner jag.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om du vill uppnå den absolut lägsta elförbrukningen så skaffa ett riktigt modernt bra FTX-aggregat och installera ett vattenburet värmesystem i huset och sedan bergvärme till det. Det blir lägsta möjliga elförbrukning men en mycket stor investering.
Det är inte så att du möjligtvis känner till något bra ftx aggregat ? Huset är 124m2 två plan
 
Nja, är faktiskt inte så hemma på exakta aggregat. Du behöver fundera på du vill ha roterande värmeväxlare eller motströmsvärmeväxlare med deras olika för- och nackdelar. Finns säkert andra här som kan alla detaljer på djupet och ge råd.

Tillägg: En sajt som jag tycker är bra är: https://ventilation.se/sv/categories/ftx-aggregat
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.