Vilken hustillverkare anser ni levererar hus av högst kvalité (i standardutförande), Götenehus eller Sävsjö Trähus?
 
Gissar på Sävsjö och baserar detta på skillnaden i ytterväggar och innerväggar.
 
Utan tvekan Sävsjö.
 
Instämmer med föregående.
Sävsjö känns gedignare än Götene.
Jag tycker Götenehus är i ligan under med Myresjö, Trivselhus, Eksjöhus mfl.
 
Pepparkaka skrev:
Utan tvekan Sävsjö.
Bara av nyfikenhet - vilka saker är det som skiljer (i stora drag) utöver ytter och innerväggar?
 
Min erfarenhet är att Sävsjö bygger bra hus men att deras försäljningsmetoder stinker. De har ett återförsäljar/entreprenörsystem som är som gjort för tvister.
 
kungkokos skrev:
Bara av nyfikenhet - vilka saker är det som skiljer (i stora drag) utöver ytter och innerväggar?
Utöver väggar är det främst yttertak jag tänker på. Sedan är nog Tibrokök bättre än Vedum, men det anser jag inte är speciellt viktigt eftersom ett kök kan alltid bytas ut i relativt enkelt.

Den största skillnaden är att vägg- och takkonstruktion är olika - vilket är nog så viktigt när det gäller husleverans eftersom det är svårt att ändra i efterhand! Att sedan Sävsjö har råspont i väggarna kan jag nog tycka är overkill - en OSB-skiva borde göra ungefär samma jobb (Götenehus endast har en gipsskiva som standard).

När det gäller finish osv är det snarare viktigare med vem som gör jobbet än vilken som leverat huset. Men jag kan t.ex. notera att Sävsjö hade platsmålade tak i sin offert, något som inte Götenehus hade. Å andra sidan har Götenehus totalentreprenad (säger dom, men i min offert låg kakling och målning som egna poster).
 
Yttertaket har Götenehus råspont, underlagspapp och betongpannor. Vad har Sävsjö?

Japp, innterväggarna skiljer men det går ju enkelt att välja till.

Platsmålade tak kostar extra med Götenehus, ja. Kakling och målning lade Götenehus in under totalentreprenaden i vår offert.

Götenehus skall nu också de byta sina ytterväggar men då kommer husen att bli betydligt dyrare också.
 
PeterII skrev:
Min erfarenhet är att Sävsjö bygger bra hus men att deras försäljningsmetoder stinker. De har ett återförsäljar/entreprenörsystem som är som gjort för tvister.
Du får gärna utveckla din kommentar.........

På vilket sätt skiljer sig deras försäljningsmetoder och entreprenörsystem med övriga husleverantörer?
 
kungkokos skrev:
Yttertaket har Götenehus råspont, underlagspapp och betongpannor. Vad har Sävsjö?
Det jag skrev ovan var ur minnet... Har försökt hitta information om hur deras tak är uppbyggt, men inte hittat något. Varken på deras hemsida, eller i en offert jag fick för ett antal månader sedan. Men, om Götenehus har råspont (trodde det var någon form av takboard som t.ex. Trivselhus har) har jag inget att anmärka på deras takkonstruktion.

När det gäller ytterväggar är det inte bara det att Sävsjö har råspont i väggarna som gör de bättre än de flesta leverantörer, utan även att ångspärren ligger mellan två lager isolering. Hur Götenehus har det vet jag inte eftersom jag inte hittar någon info på deras hemsida.
 
Pepparkaka skrev:
Det jag skrev ovan var ur minnet... Har försökt hitta information om hur deras tak är uppbyggt, men inte hittat något. Varken på deras hemsida, eller i en offert jag fick för ett antal månader sedan. Men, om Götenehus har råspont (trodde det var någon form av takboard som t.ex. Trivselhus har) har jag inget att anmärka på deras takkonstruktion.

När det gäller ytterväggar är det inte bara det att Sävsjö har råspont i väggarna som gör de bättre än de flesta leverantörer, utan även att ångspärren ligger mellan två lager isolering. Hur Götenehus har det vet jag inte eftersom jag inte hittar någon info på deras hemsida.
Götenehus har samma typ av ytterväggar som Myresjöhus men skall byta till tvåskiktssytem framöver. Vet ej exakt när.
 
JBa skrev:
Du får gärna utveckla din kommentar.........

På vilket sätt skiljer sig deras försäljningsmetoder och entreprenörsystem med övriga husleverantörer?
De flesta arbetar numera enbart med totalentreprenad. Sävsjö har istället ett system där återförsäljaren också är entreprenör och egen företagare. De arbetar alltså med delad entreprenad och du får två avtal. Ett på själva byggsatsen och ett på arbetet. Problemet är att det nästan blir omöjligt för dig att skilja på de båda. När är återförsäljaren representant för Sävsjö och när är han entreprenör? I vilket fall så kommer du att sitta med två avtal och har i kläm. Sävsjö kan välja om de vill att de och återförsäljaren ska skylla på varandra eller om de ska gadda ihop sig mot dig. Blir det problem med entreprenören så hamnar du lätt i en mycket besvärlig situation där Sävsjö kanske inte godkänner någon annan entrepernör och vägrar att riva sitt avtal trots att det är deras återförsäljare som inte sköter sig...
 
Håller inte med om att de flesta har totalentreprenad. Jag tror fortfarande att det är vanligare med delad eller generalentreprenad.

Sedan tycker jag att generalentreprenad kan vara ett vettigt (billigare) alternativ till totalentreprenad, men det är lite viktigare att skriva bra kontrakt där t.ex. all mottagningskontroll ligger på entreprenören.
 
PeterII skrev:
Blir det problem med entreprenören så hamnar du lätt i en mycket besvärlig situation där Sävsjö kanske inte godkänner någon annan entrepernör och vägrar att riva sitt avtal trots att det är deras återförsäljare som inte sköter sig...
Men detta gäller väl även vid totalentreprenad?
 
Pepparkaka skrev:
Men detta gäller väl även vid totalentreprenad?
Nä, inte riktigt. Eftersom du bara har en avtalspart blir ansvarsfrågan mycket tydligare. Det spelar ingen roll vad de väljer att skylla på, det är deras uppgift att lösa det hela. Juridiskt sett är det milsvid skillnad mellan total och generalentreprenad.

Generalentreprenad är tyvärr fortfarande den vanligaste avtalsformen men jag tror att läget kommer att ändra sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.