Har problem med råttor som kommer upp i skåpet under diskbänken genom hålet där vattenledningen går upp.

Finns det något bra material att täta med så att inte råttorna kommer upp där. Det går väl att sätta brädbitar men det lär bli svårt att få tätt runt ett rör.
 
Ett sätt är att först stoppa ner stålull runt röret för att sedan spika igen hålet. Möss gillar inte att bita i detta. Tänk hur det var när man fick kexchoklad med stanionpapper runt.......

Guran1
 
manders skrev:
Finns det något bra material att täta med så att inte råttorna kommer upp där.
8) Plåt! :D
 
jag har bådeock.
 
Råttor ??? ??? Hur stort hål är det egentligen?
Tvålull typ Svinto fungerade bäst mot möss hos oss innan vi skaffade TopoStop. Den vanliga stålullen struntade de i  ;)
 
morsan skrev:
innan vi skaffade TopoStop.  ;)
Funkar TopoStop?
 
Det funkar till viss del.

Vi har en i stommen och antalet möss har minskat drastiskt, men det kommer fortfarande in någon enstaka i väggarna.
 
Jag har gjort en hel del åtgärder för att slippa möss.
Första vintern i vårat hus så fanns de överallt i väggarna och dog lite då o då. Ingen trevlig lukt.
Så efter mycket om o men så vill jag säga att råttgift inte är att rekomendera. (De la sig och dog i väggarna).
Men Topo Stop är det bästa alternativet som vi hittat.
Har man en som skall sprida ljudet i stommen så blir det dock ett brummande ljud som man hör ibland. så vi har den inte i närheten av Sovrummen utan har satt den vid Kök/Badrum.
 
morsan skrev:
Råttor  ??? ??? Hur stort hål är det egentligen?
Tvålull typ Svinto fungerade bäst  mot möss hos oss innan vi skaffade TopoStop. Den vanliga stålullen struntade de i  ;)
För oss så måste det varit råttor som kom in för de fick ur en stor apelsin ur en djup skål på bordet och rullade den över köksgolvet sen vart det stopp vid diskbänken innan jag han vakna till och komma upp.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har du en torpargrund under, eller källare?

Mössen har en tendens att hitta vägar in lite varstans, och förmodligen kan dom komma från ett helt annat ställ och leta sig in via trossbottnen till vattenrören upp i skåpet.
Spikar du bara igen det hålet så får du dom i så fall någon annanstans.
Då tycker jag det är bättre att ta dom i en fälla under bänken.
På så sätt har man dom ju under kontroll, istället för springandes i väggar och golvbjälklag.

Fast bäst är förstås att hitta deras första intrångsplats!,

(Har du torpargrund kan det ju vara så enkelt att dom kommer rätt upp under diskbänken.)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
jag tog träkilar som jag klöv till 1 cm smala remsor och kilade ner runt rören. inget hål som var större än 2x2 mm
 
Vi har en variant på Topostop som heter Silverline och som jag inte har koll på om den funkar. Men tidigt i höstas hittade jag en del spillning under diskbänken och efter det att jag satte in Silverline manicken i eluttaget igen försvann de. Så kanske funkar den trots allt. Problemet är ju att egentligen borde man ha minst en per våningsplan och kanske ännu fler...
 
Nya sorters råttgift är mkt bättre då de 'torkar' in istället.Så inget ligger å stinker unket i väggarna :)
 
Skaffa katt. ;D

Eller, gör inte det förresten, våra katter tar in möss, fåglar och råttor, och det var väl motsatt resultat du var ute efter... Nu är ju dessa presenter iofs oftast döda och levereras gärna till sängen.
Bra om man inte orkar gå upp och fixa frukost. ::)
 
  • Gilla
JPT72
  • Laddar…
Det gäller att råttsäkra hela huset och inte bara täta under diskbänken!

Se till att det inte finns några springor och öppningar på huset där de kan ta sig in. Sätt nät framför ventilationsöppningar, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.